D
Jag har redan ett normalt 3-fasuttag vid stugan.

Jag tänkte så här och i den ordningen

centralen 3x10a C
3 meter 5g2,15

Kapsling (undercentral) med:
Kontaktor
Smart relä (z-wave/Shelly)
Vanlig strömbrytare
Motorskydd

80 meter 5g2,5

3-fasuttag
Handske till pumpens kabel
10 meter gummikabel som följer med pumpen
Pump

Då kan du om du vill använda samma grupp/säkring som går till uttaget för din nya del med pumpen. I kapslingen för pumpen GV2 i stället för bimetallreläet som byggs mot kontaktorn och i övrigt samma komponenter. Summan för säkring C10 och bimetallen är nog i stort samma som för GV2 så et är inte fel att se på den lösningen också.

D
Jag har tänkt om lite….

Någon som kan tipsa om hur jag skulle kunna få igenom en NV1X 5g2,5 i en PEM 40. Slangen ligger utrullad med fall i hela sin längd 80-90 meter.

inte kan det väl gå att bara mata ner kabeln med typ diskmedel?

Jag är inte sugen på att köpa en dragfjäder för detta jobb.

Blåsa eller suga (dammsugare) igenom en tuss med ett murarsnöre, använd sedan snöret som dragtråd.

Tussen kan bestå av en bit toapapper med en plastpåse runt eller nått likande som skapar tillräckligt med motstånd.

D
Funderade på något sådant. Kanske fiskelina, någon boll, stenkula och sen blåsa ner den med tryckluft.

Suga blir svårt eftersom jag inte har el där slangen slutar.

Borde funka, mina opto-montörer blåser ruskiga sträckor med ungefär den metoden men trycksätt inte röret helt utan låt det vara delvis öppet även bakåt, det får plats en hel massa luft om man kombinerar den (säkert ingen ny info för dig men någon annan kanske snubblar över denna tråd i framtiden)

D
Helt ny info för mig

Ska jag alltså delvis tejpa för ändarna?

D
Saken är den att eftersom det är utomhus på ett berg kan jag spola vatten uppifrån. Det borde vara bättre än luft.

Helt öppet i änden längst bort men se upp med änden närmast dig, jag brukar sätta tryckluftmunstycket i röränden och lite tejp men inte plugga eller hålla för med handen eller så, om bollen fastnar kan det bygga upp tryck och komma tillbaka med en jäkla känsla.

Vatten funkar nog det med, jag tror att om du har fall kommer det att åka igenom hur lätt som helst nästan hur du än gör.

Kan tillägga att proffsen har speciella kopplingar och speciella metoder när dom blåser fiber så dom kan dra på med helt andra tryck, men dom riskbedömer ändå jobben noga pga den enorma mängden luft som får plats i slangarna.

D
Jag har funderat vidare ock kommer försöka såhär.

-ser till att hela längden ligger i så bra fall som det bara går.

-täljer mig en cylinder med spetsig framsida så den ser ut som en patron.

-fäster murarsnöre med en pappspik i bakkant på patronen.

-fäster rullen med murarsnöre så att den kan rulla fritt

-sätter in patronen i röret och sen sprutar jag vatten och ser samtidigt till att murarsnöre löper fritt.

• Gilla
Mseli
  • Laddar…
D
Har ännu inte testat att få igenom en dragtråd men det börjar närma sig.

P
D Derbyboy skrev:
Har ännu inte testat att få igenom en dragtråd men det börjar närma sig.
Dragtråd är enkelt att få i med hjälp av en dammsugare i ena ändan och någon som matar in tråden i den andra ändan.
Använd en tunn men stark tråd, t.ex. persiennlina. Eventuellt behöver man knyta fast en tygbit i linan för att få det att fungera i en 100 meter lång slang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.