Krilleman
Montören skrev:
Platskopplingarna till PEM slang är väl bara godkända till trädgårdsvatten!
Vilka kopplingar syftar du på?
 
ullberg
krilleman_215 skrev:
Vilka kopplingar syftar du på?
Biltemas PEM-kopplingar i plast vill jag minnas det står att de bara ska användas utomhus (och något fördomsfullt tycker jag det är ett bra råd )

/U

EDIT: ett bra råd för biltemas plastkopplingar alltså... (och ja, det kan mycket väl vara ogrundade fördomar)
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Biltemas PEM-kopplingar i plast vill jag minnas det står att de bara ska användas utomhus (och något fördomsfullt tycker jag det är ett bra råd )

/U

EDIT: ett bra råd för biltemas plastkopplingar alltså... (och ja, det kan mycket väl vara ogrundade fördomar)
Tror jag inte alls!
Till exempel Biltemas handukstorkar bör absolut inte användas inomhus.
Och det är inte en fördom utan grundat på bitter erfarenhet.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
ullberg
KnockOnWood skrev:
Tror jag inte alls!
Till exempel Biltemas handukstorkar bör absolut inte användas inomhus.
Och det är inte en fördom utan grundat på bitter erfarenhet.
Jo, det var bland annat just den väldigt obehagliga incidenten jag avsåg, men allt de gör är inte skit, om man har tänkt köpa grillverktyg från Weber kan jag rekommendera att istället köpa helt identiska kopior på BT Hittade bara stekspaden på BT nu men jag har tången, både BT och Webers, och hade det inte varit Webertryck på den ena hade jag aldrig kunnat skilja dem åt...

/U
 
Plastkopplingar till PEM-slangar använder jag enbart under sommaren. De i mässing har aldrig frusit sönder för mig. Lite dyrare men de sitter där år efter år. (Man kan ju undera varför jag låter det frysa - hästar behöver ju vatten året runt och jag har inte isolerat och lagt värmeslinga överallt.)
 
Montören skrev lastpost_right.pngPlatskopplingarna till PEM slang är väl bara godkända till trädgårdsvatten!

-Vilka kopplingar syftar du på?


Denna koppling var ett förslag tidigare i tråden, den skall bara användas till trädgårdsvatten.
koppling.jpg
 
Krilleman
Montören skrev:
Denna koppling var ett förslag tidigare i tråden, den skall bara användas till trädgårdsvatten.
[bild]
Fullt OK att koppla med denna likväl som PRK. Tryckklassad till PN16!

Finns fler tillverkare, här är en:
http://www.ahlsell.se/upload/Ahlsell_rorkoppling.pdf

Viktigt att följa bruksanvisningen (Som man alltid ska göra) och att använda korrekt nyckel för åtdragning. Annars läcker den!
 
Vvs experten.se har godkända i plast.
 
Montören skrev lastpost_right.png
Denna koppling var ett förslag tidigare i tråden, den skall bara användas till trädgårdsvatten.




Fullt OK att koppla med denna likväl som PRK. Tryckklassad till PN16!

Finns fler tillverkare, här är en:
http://www.ahlsell.se/upload/Ahlsell_rorkoppling.pdf

Viktigt att följa bruksanvisningen (Som man alltid ska göra) och att använda korrekt nyckel för åtdragning. Annars läcker den!​


99% rätt är oftast 100% fel!

-Denna informationen fick jag av Rinkabyrör då jag drog in Pem slang i huset, men är den godkänd så är den :)
 
Med tanke på att det finns en uppsjö tillverkare av plastkopplingar så varierar såklart nivån av godkännande också.
Viktigt är då om det finns godkännande och utfästelser från leverantören, även över tid.
Ahlsell har mer koll på det än biltema tror jag.
 
Använder Beulco inomhus. Fungerar perfekt.

Har i plast från vvs-experten, håller tätt. Kopplad på kommunalt vatten. Mycket högt tryck.

Den är godkänd för dricksvatten.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Först en Buelco 32x20R artikelnr 2300 för 153 kr
[bild]

Sedan en halvkoppling 15xR20 artikelnr 4094 för 37,50 kr
[bild]

Så är man nere på lätthanterliga 15 mm kopparrör där alla vanliga enkla klämrörskopplingar etc finns att köpa överallt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.