26 808 läst ·
26 svar
27k läst
26 svar
PEM till koppar, hur koppla i stallet
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Biltemas PEM-kopplingar i plast vill jag minnas det står att de bara ska användas utomhus (och något fördomsfullt tycker jag det är ett bra råd )krilleman_215 skrev:
/U
EDIT: ett bra råd för biltemas plastkopplingar alltså... (och ja, det kan mycket väl vara ogrundade fördomar)
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tror jag inte alls!ullberg skrev:
Till exempel Biltemas handukstorkar bör absolut inte användas inomhus.
Och det är inte en fördom utan grundat på bitter erfarenhet.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jo, det var bland annat just den väldigt obehagliga incidenten jag avsåg, men allt de gör är inte skit, om man har tänkt köpa grillverktyg från Weber kan jag rekommendera att istället köpa helt identiska kopior på BT Hittade bara stekspaden på BT nu men jag har tången, både BT och Webers, och hade det inte varit Webertryck på den ena hade jag aldrig kunnat skilja dem åt...KnockOnWood skrev:
/U
Plastkopplingar till PEM-slangar använder jag enbart under sommaren. De i mässing har aldrig frusit sönder för mig. Lite dyrare men de sitter där år efter år. (Man kan ju undera varför jag låter det frysa - hästar behöver ju vatten året runt och jag har inte isolerat och lagt värmeslinga överallt.)
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Fullt OK att koppla med denna likväl som PRK. Tryckklassad till PN16!Montören skrev:
Finns fler tillverkare, här är en:
http://www.ahlsell.se/upload/Ahlsell_rorkoppling.pdf
Viktigt att följa bruksanvisningen (Som man alltid ska göra) och att använda korrekt nyckel för åtdragning. Annars läcker den!
Montören skrev 
99% rätt är oftast 100% fel!
-Denna informationen fick jag av Rinkabyrör då jag drog in Pem slang i huset, men är den godkänd så är den

Denna koppling var ett förslag tidigare i tråden, den skall bara användas till trädgårdsvatten.

Fullt OK att koppla med denna likväl som PRK. Tryckklassad till PN16!
Finns fler tillverkare, här är en:
http://www.ahlsell.se/upload/Ahlsell_rorkoppling.pdf
Viktigt att följa bruksanvisningen (Som man alltid ska göra) och att använda korrekt nyckel för åtdragning. Annars läcker den!
Fullt OK att koppla med denna likväl som PRK. Tryckklassad till PN16!
Finns fler tillverkare, här är en:
http://www.ahlsell.se/upload/Ahlsell_rorkoppling.pdf
Viktigt att följa bruksanvisningen (Som man alltid ska göra) och att använda korrekt nyckel för åtdragning. Annars läcker den!
99% rätt är oftast 100% fel!
-Denna informationen fick jag av Rinkabyrör då jag drog in Pem slang i huset, men är den godkänd så är den
Med tanke på att det finns en uppsjö tillverkare av plastkopplingar så varierar såklart nivån av godkännande också.
Viktigt är då om det finns godkännande och utfästelser från leverantören, även över tid.
Ahlsell har mer koll på det än biltema tror jag.
Viktigt är då om det finns godkännande och utfästelser från leverantören, även över tid.
Ahlsell har mer koll på det än biltema tror jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

