Som rubriken antyder, jag skall ordna vatten i ett nybyggt litet stall.

Har en inkommande PEM-ledning, och vill gå vidare med 10, 12 eller 15 mm koppar till
varmvattenberedare med utv 15 1/2" koppling
blandare med vanlig 10 mm koppling och lite annat.

Har tittat i lågpriskanalernas (Jula, Rinkaby Rör) kataloger,
men hittar inte hur jag skall koppla från 32 mm PEM till tex 15 mm koppar.
Vill helst inte gå via rörmokare utan klara det själv för att få ned kostnaden,
men vilka grejer skall jag köpa?

Om någon kan visa mig/ge mig en spark i rätt riktning vore jag mycket tacksam :thumbup:
 
ullberg
Tyvärr finns det inte en enda del som tar dig från 32 PEM till 15 CU (jag har i alla fall inte sett någon), men det är väl lite som lego, bara att bygga vidare från var man hamnar. Jag utgick från Jula (men som du ser nedan hittade jag inte riktigt perfekta delar, jag vet att de finns på marknaden och jag är ganska säker på att tom. Jula har dem).

Om vi börjar från PEM-slangen behöver du antingen en

http://www.jula.se/pem-koppling-med-utvandig-ganga-712621

eller en

http://www.jula.se/pem-koppling-rak-forminskning-450150

Jag gillar mässingsvarianten bättre men de kostar ju lite mer, kör du plast får du vara försiktig så att du inte skär sönder gängorna med nästa (mässings)del


Då har du i båda fallen en utv . R25 gänga. Du behöver då komma ner till R15 och här finns det direkta övergångar från utv. R25 till utv. R15 att köpa men dessa hittar jag inte på jula, R25->R20 & R20->R15 finns:

http://www.jula.se/overgangsnippel-450735 (se listan längre ner på sidan för andra storleken)

Dessa går givetvis att sätta i serie för att åtstadkomma det du vill, men det känns lite taffligt. Det du egentligen vill ha finns att köpa och jag tror till och med att jula har det i sortimentet (fast jag hittar det inte). Rinkaby borde definitivt ha det och ditt närmsta byggvaruhus likaså.

när du väl kommit ner till utv. R15 kan du köra en halvkoppling för att ansluta till ditt kopparrör, dvs:

http://www.jula.se/halvkoppling-450310

Mellan PEM-kopplingen och nippeln behöver du också lin & pasta, en sån här uppsättning:

http://www.jula.se/gangtatningssats-unipak-450553

Sen kan man ju fundera om man vill ha någon avstängning i samband med denna koppling, och då får man lägga till en sådan också.

Detta var dessutom bara ett sätt att ta sig mellan dessa två rörtyper, man kan tänka sig andra varianter, kanske ska detta sitta i 90 graders vinkel? behöver det fästas i väggen? (det finns, typiskt på 90 graders böjarna, kopplingar som också har fästplattor) etc .etc.

/U
 
Redigerat:
Bauhaus brukar ha billigare kopplings delar än jula samt större utbud. när det gäller rör.. fråga dem också angående detta så kanske du får lite tips.
 
Ullberg, parper,

tack för hjälpen så länge!

Gjorde idag ett besök hos K-Rauta men hittade ingen bra lösning.
Måste vara en dröm att jobba som rörmokare: Ingen konkurrens från amatörer.

Har dock tittat lite på Rinkaby, och tror att det är vägen att gå.
Jag sätter ihop en lista och ringer dem för att få hjälp över målsnöret.

Tack och hej!
 
Hur gick det? Behöver också...
nets
 
En gammal tråd.
Vilken storlek på pem har du?
 
Till vilken storlek på rör vill du komma?
 
32 mm pem, 15 mm koppar
nets
 
Finns både ut och in vändig gänga.

Vill du inte ha plast koppling så finns det i metall också.
Beulco är väldigt fina.
 
Claesk skrev:
Först koppling till pem slang. 32 till 1tum.
[länk]

Sen en muff. 1 tum till 1/2 tum.
[länk]
Inte undra på att man blir förvirrad när dimensionerna för samma gänga ibland heter 3/4" och ibland 1".

Det kan väl inte vara samma? Har du inte rört till det ;)
 
Skam till sägandes har jag inte kopplat ihop mitt stallvatten än :o

Men jag har alla delarna, köpta från Rinkaby Rör.
Först en Buelco 32x20R artikelnr 2300 för 153 kr
2293_1_2.jpg

Sedan en halvkoppling 15xR20 artikelnr 4094 för 37,50 kr
4085_1.jpg

Så är man nere på lätthanterliga 15 mm kopparrör där alla vanliga enkla klämrörskopplingar etc finns att köpa överallt.

Det jag är mest sugen på att koppla in är naturligtvis vattenutkastaren (fryssäker) med varmt och kallt vatten för 1370 kr:
3021_1.jpg

När den är inkopplad blir det champagne :thumbup:
 
Redigerat:
  • Gilla
palbin
  • Laddar…
Blev fel länk på koppling till pem slangen. Ska vara 32 till 1 tum.

1 tum är 25 mm. 3/4 är 20 mm, 1/2 är 15 mm.
 
Platskopplingarna till PEM slang är väl bara godkända till trädgårdsvatten!
PRK kopplingar som denna är godkända och smidiga att hantera.
PRK koppling.png
 
Vissa plastkopplingar är godkända för dricksvatten inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.