Hej!
Vi skall lägga en PEM-slang under vår nya altan.
Vattenutkastet är på fel sida av huset och det börjar bli tröttsamt att dra vattenslang över hela tomten.
Jag skulle behöva lite tips på hur jag skall göra med slutet av PEM-slangen, alltså där jag kommer koppla in min nuvarande vattenslang.
Jag tänker antingen dra den så att den kommer ut under altanens överhäng - alltså i marknivå.
Eller så drar jag upp den intill huset genom altanen, men hur skall jag då fästa den på något snyggt sätt?
Är det någon som har testat detta och kan visa bilder?

Tanken är att jag vintertid kopplar ur den så det behöver bara vara sommaranpassat.

T tracker skrev:
[länk]
ah vad smart! då kan man sätta en vanlig slangkoppling till den?
vad tror du blir bäst? att sätta upp genom altanen på husväggen eller under altanen i marknivå?

Hur ska du koppla in den mot vattenutkastaren? Du behöver ju kunna tömma slangen vintertid.

mexitegel mexitegel skrev:
Hur ska du koppla in den mot vattenutkastaren? Du behöver ju kunna tömma slangen vintertid.
jag tänkte sätta en bit vanlig vattenslang första biten fram till altanen. denna tar jag av till vintern. så allt är frånkopplat på vintern.

Det är ju inte att rekommendera att ha en trådgårdskoppling (gardena-typ) trycksatt under längre perioder om det är din tanke? Inte ovanligt att de släpper.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
jag tänker sätta på vattnet vid vattenukastet när jag använder det. det skall inte vara på hela tiden. detta kommer vara mer som en förlängning av vattenslangen bara, men att jag lägger den under altanen, och då har jag förstått att det är bättre att lägga en PEM-slang än en vanlig slang.

M MalinnilaM skrev:
då har jag förstått att det är bättre att lägga en PEM-slang än en vanlig slang
Varför? Vi har haft vanlig slang under altanen i många år utan några som helst problem. Skulle det bli hål på den är det bara att sätta på en hane-hane-koppling och koppla på en ny slang när man drar ut den trasiga. 👍

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Instämmer, verkar vara lite att gå över ån efter vatten.

mexitegel mexitegel skrev:
verkar vara lite att gå över ån efter vatten.
Eller under altanen i det här fallet...😂

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Jag tog vår fulaste gardenaslang, en sån som blivit klibbig i solen ni vet, och drog under altanen. Jag ville inte använda den till vanliga vattningsgrejer, men eftersom den verkade fullt fungerande i övrigt var den perfekt att gömma under altanen. Det var säkert tio år sedan.

Jag bryr mig inte ens om att tömma den inför vintern...det lilla vatten som blir kvar i den ligger längst ned i slangen och kan därför aldrig frostspränga den.

Intressant! Kanske kan det vara en lösning då. Men hur har ni satt fast änden? På väggen av huset?

Vår slang går från utkastaren på en vägg, sen ligger den bara på marken längs en vägg, under altanen och fram till "bevattningspistolen". Jag har dock plan på att skruva upp en sån där halvmåne som man hänger slangar på, så inte pistolen blir smutsig av att ligga på marken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.