2 641 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
PEM slang i slang?
Jag har en nergrävd PEM slang till ett vindskydd för hästar sen 1 år. Det har hela tiden kommit lite jord tillsammans med vattnet. Trodde först att det kommit in jord under nergrävningen då den öppna slangändan råkade ramla ner i gyttjan, men mängden jord har nu ökat så jag antar att det måste vara hål på slangen. Har monterat bomullsfilter men det tar inte bort riktigt allt. Slangen är 32 mm och 20 m lång. Har ingen lust att gräva upp slangen utan funderar på att stoppa in en 20 mm slang inuti. Är det någon som har provat trycka en 20 mm PEM slang inuti en 32 mm?. Är det ens möjligt med tanke på friktion och böjar? Det är 2 st ganska långa 90 graders böjar på slangen, annars ganska rak.
Det bör nog gå, en 20mm slang är mer böjlig än 32mm.
Blir det kärft med itryckningen så är det ju alltid en fördel att dra igenom en dragtråd och samtidigt dra igenom slangen när någon annan skjuter på. Fråga vilken elektriker som helst!
Blir det kärft med itryckningen så är det ju alltid en fördel att dra igenom en dragtråd och samtidigt dra igenom slangen när någon annan skjuter på. Fråga vilken elektriker som helst!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hur kan det komma in jord, är det inte tryck i slangen?
Protte
Protte
Eftersom slangen går utomhus sista biten och kan frysa på vintern så monterade jag en elektrisk avstängning inomhus. På så sätt tänkte jag slippa att något fryser sönder. Inget tryck om jag inte spolar alltså. Antar att det är därför jorden kommer in. Men alternativet att ha den trycksatt lär ju inte vara så bra om den läcker?
Det där verkar konstigt. Kan du plugga den i vindskyddet och sedan slå på trycket? Då får du veta om det läcker eller inte.
För att det ska kunna komma in jord måste det ju vara rätt stora hål, även om slangen inte är trycksatt. Det känns som att det inte borde komma ut så mycket vatten i vindskyddet om det är så stora hål någonstans. Dessutom borde det utläckande vattnet ha gett sig till känna.
För att det ska kunna komma in jord måste det ju vara rätt stora hål, även om slangen inte är trycksatt. Det känns som att det inte borde komma ut så mycket vatten i vindskyddet om det är så stora hål någonstans. Dessutom borde det utläckande vattnet ha gett sig till känna.
Om jag pluggar slangen i vindskyddet så får jag ett hörbart och tydligt tryckfall när jag släpper på trycket. Men det tar några timmar innan det blir märkbart. Vi tappar ca 100-140 liter per dag och det tar kanske 5-10 minuter. All ev jord som kommit in i ändan på slangen borde vara utspolad vid det här laget tycker jag. När jag öppnar kranen är vattnet brunast och blir klarare efter en stund.
Finns det någon som verkligen har provat att stoppa in en PEM slang i en annan som kan verifera att det verkigen går?
Finns det någon som verkligen har provat att stoppa in en PEM slang i en annan som kan verifera att det verkigen går?
Hur avslutas slangen i vindskyddet? Om det är i botten på en ho, vilket jag sett exempel på, så kan man misstänka att hästarna ( eller andra djur ) är smutsiga om nosen när de ska dricka och att jord den vägen kan falla tillbaka i slangen.
Jag har en gummislang sista biten i vindskyddet som man måste rikta över vattanbaljan. Vattnet spolas neråt i den så det är inte möjligt att något tar sig in i alangen den vägen. Gummislangen är dessutom instängd i ett värmeisolerat skåp när den inte används.
Jag tror mer på att det ligger kvar partiklar i slangen än att det läcker in. Även om man spolar mycket så blir det ofta inte tillräckligt hög flödeshastighet i röret för att det ska spolas ut.
Jag hade börjat med att provtrycka ledningen och mäta hur stort läckaget är. Det går att hyra utrustning för det hos närmaste uthyrningsfirma för någon hundring. Är ledningen hel hade jag försökt rensa röret.
Det bästa för att få ut det som ligger i röret är att skicka en pigg igenom röret, den trycker man igenom röret med hjälp av vattentrycket.
Förutsatt att det inte ligger några stenar som trycker ihop slangen bör det inte vara några större problem att dra in en ny mindre slang i röret, ev. Att man måste dra igenom en rörål först så att man både kan dra och skjuta på när den nya slangen ska in.
Jag hade börjat med att provtrycka ledningen och mäta hur stort läckaget är. Det går att hyra utrustning för det hos närmaste uthyrningsfirma för någon hundring. Är ledningen hel hade jag försökt rensa röret.
Det bästa för att få ut det som ligger i röret är att skicka en pigg igenom röret, den trycker man igenom röret med hjälp av vattentrycket.
Förutsatt att det inte ligger några stenar som trycker ihop slangen bör det inte vara några större problem att dra in en ny mindre slang i röret, ev. Att man måste dra igenom en rörål först så att man både kan dra och skjuta på när den nya slangen ska in.
På jobbet köper vi piggar från bland annat Ibeco. De levererar vad jag känner till endast till grossist (Ahlsell/Dahl/liknande). Det bästa är att ringa och höra med deras säljare.B Björn59 skrev:
https://www.ibeco.se/rorpiggar
Jag vet inte vilket vattentryck du har men eventuellt kan det behövas en extra pump för att kunna trycka piggen igenom slangen. I princip är det bara att öppna kopplingen i tryckänden, peta in pluggen och sedan koppla ihop det igen och starta vattnet. Sen får man vänta tills den kommer ut på andra sidan. Det kan vara så att man behöver göra det flera gånger beroende på hur skitigt det är, därför kan det vara lämpligt att köpa mer än 1 pigg.
Den sista veckan har smutsen i vattnet ökat så jag bestämde mig för att prova trycka i en 20 mm slang i den befiinitliga och det gick! Behövde inte heller dra något bara trycka men med ganska rejäl kraft på slutet. Så nu har vi äntligen kristallklart vatten i vindskyddetB Björn59 skrev:
Tack för alla tips på vägen!!!
Klicka här för att svara
