7 368 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Pelletspris industrivolym????
Varför finns det en standard hos FOEX? De är ju helt ledande på att samla in priser rörande träprodukter.jensaro skrev:
Bumpar igång den här tråden igen. Om man tittar på internationella sajter på det här med pellets så finns det ju mängder av aktörer som säljer till rätt attraktiva priser om man köper stora mängder.
Ingen som har koll på om man har EU-tullar på pellets eller?
Ingen som har koll på om man har EU-tullar på pellets eller?
Vilka aktörer, vilka priser till vilka mängder?Jugend skrev:
nä men sök på wood pellets på alibaba.com - finns ju hur många aktörer som helst som säljer till helt andra priser än vad vi betalar i Sverige. Allt från 20 ton till väldigt stora kvantiteter.
nej alibaba har massor av tillverkare med fabriker i tex östeuropa. Det finns polska firmor där som säljer för helt andra priser än i Sverige. Men i och med att det är innanför EU så kan det inte vara problem med tullen. Tex kan man köpa 20 ton. Jag är mer nyfiken om någon provat detta.
För ca 2 år sedan förhandlade jag priset till 2300:-/ton på bulk vilket är samma idag, men jag påpekade att ja ville ha samma pris som värmeverken alltså runt 1300-1400:-/ton som de kostade -03 å de skulle gå bra om jag tog 40 ton bulk.. Jag rymmer 8-9 ton i förrådet men man får inget billigare för man köper mer än 3 ton el att dom kan köra med släp till mej..
ang hållbarhet så va de ingen skillnad på pelletsen som va i botten på förrådet å som va 5 år, så 8-10 år är inget problem bara den förvaras i en torr miljö..
ang hållbarhet så va de ingen skillnad på pelletsen som va i botten på förrådet å som va 5 år, så 8-10 år är inget problem bara den förvaras i en torr miljö..
Det är mycket som påverkar kvalite´n på pelletsen. Det kan gälla hur mycket bark som finns i produkten. Bark innehåller föroreningar (sand) som vid hög temperatur glaserar pannan invändigt. Det har också betydelse om pelletsen är hanterad med hjullastare eller omlastats flera gånger.
Men att köpa in 40ton bara för att få det billigare känns som lite jobbigt!
Bara att förvara allt kräver ju en större silo, och jag antar att det som säljs till värmeverket är andra eller tredje sortering som består av mest av finfraktion.
Bara att förvara allt kräver ju en större silo, och jag antar att det som säljs till värmeverket är andra eller tredje sortering som består av mest av finfraktion.