625 läst ·
8 svar
625 läst
8 svar
Låg temperatur på element i garage
Hej!
Mina element i garaget blir inte varma, endast en liten del av elementet blir varm och det är där vattnet kommer in i elementet annars är det iskallt, övriga element i huset blir varma.
Förra ägarna har satt in 2 st purmo element i garaget. Garaget är tillbyggt men sitter ihop med huset, elementen är cirka 10 meter i från fjv centralen. Garaget är 50m2 och av betong eller något liknade, ingen isolering.
Har provat att lufta, kommer ingen luft. Rören till elementen är hyfsat varma men returen är iskall.
Vad kan jag göra för att få mera fart på elementen?
Mina element i garaget blir inte varma, endast en liten del av elementet blir varm och det är där vattnet kommer in i elementet annars är det iskallt, övriga element i huset blir varma.
Förra ägarna har satt in 2 st purmo element i garaget. Garaget är tillbyggt men sitter ihop med huset, elementen är cirka 10 meter i från fjv centralen. Garaget är 50m2 och av betong eller något liknade, ingen isolering.
Har provat att lufta, kommer ingen luft. Rören till elementen är hyfsat varma men returen är iskall.
Vad kan jag göra för att få mera fart på elementen?
Skruva bort termostaten och kontrollera så att stiftet fjädrar ut automatiskt, ska gå att trycka in stiftet ca 3 mm.
Om stiftet inte fjädrar ut så bankar/slår du på ventilhuset, då släpper troligen ventilkäglan.
Om stiftet inte fjädrar ut så bankar/slår du på ventilhuset, då släpper troligen ventilkäglan.
Det har jag redan provat, de fjädrar tillbaka som de ska, elementen är nog kanske 3 år gamla så det gick lätt att trycka in dom för hand, glömde skriva med det .Demmpa skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Stäng av värmen i resten av systemet, alltså bara dra ner termostater etc. Då tvingar du ut flödet till garaget. Har du sedan lite flax så har du fortsatt flöde när du sätter upp värmen igen i resten av systemet. Funkar det inte så skruva upp cirkpumpen ett snäpp tillfälligt.
Detta ska provas!I InsidersUnited skrev:
Just nu står pumpen på läge 2 av 3. Menar du skruva upp den för att se om det hoppar igång och sedan ställa tillbaka den ?
Det går att justera in flödena själv.
Jag har justerat in hela värmesystemet själv, tar bara lite tid när man använder temperaturmetoden. Mätte framledningstemperatur, returtemp på varje radiator samt rumstemperaturen.
Därefter började jag justera, ströp flödet på de radiatorer som hade lägst difftemperatur samt högst rumstemperatur. Väntade ett dygn, mätte igen, osv.
Edit:
Difftemperaturen över radiatorer eller golvvärmeshunt bör vara 7-10⁰ vid Dut.
Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰ vid Dut.
Termostaterna bör justeras in så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen. Vill man "tillfälligt" ha lägre temperatur i något rum så stryper man med termostaten.
Jag har justerat in hela värmesystemet själv, tar bara lite tid när man använder temperaturmetoden. Mätte framledningstemperatur, returtemp på varje radiator samt rumstemperaturen.
Därefter började jag justera, ströp flödet på de radiatorer som hade lägst difftemperatur samt högst rumstemperatur. Väntade ett dygn, mätte igen, osv.
Edit:
Termostaterna bör justeras in så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen. Vill man "tillfälligt" ha lägre temperatur i något rum så stryper man med termostaten.
Redigerat:
Okej! Då kanske jag sabbar övriga systemet om jag börjar att pilla på dessa 2 element?Demmpa skrev:
Det går att justera in flödena själv.
Edit:
Det sitter gammals element plus lite nyare samt golvvärme i huset, då kanske jag sabbar det om jag börjar pilla på elementen i garaget ?
Elementen i garaget är installerade för cirka 3 år sedan av en rörmokare. Men har provat att lufta, ta bort termostaten och kontrollerat piggen som inte satt fast. Höjt cirkulationspumpen ett snäpp , stängt av övriga element i huset som gavs som förslag i tråden.
Kanske bättre och skaffa en luftvärmepump till garaget ?
Klicka här för att svara