Hej allihopa
Jag har en villa i gagnef kommun och elpriset har ökat skulle jag vilja ändra det och försöka spara lite mer.

Jag har en pelletsbranare , per år lag spenderar cirka 4 till 5 pallar, det var ungefär 12k-15k per år och elförbrukninge är ca 7500 kwh per år.

Jag funderade på att komplettera pellets med sollcell eller bara byta pelletsbrännare till en luftvattenvärmer eller bergvärmarer.

Jag funderar mer på att byta till andrahandsvalet.

Vad tycker ni, jag skulle verkligen vilja ha någon som har gjort samma sak som jag tror att jag gör och som är nöjd.

Tack

Hej. Du kan komplettera med solfångare för att slippa hålla på med pellets halva året.
Pellets brännaren drar lite el. Råder dig att läsa värmeboken. Kolla på biblioteket.
Ett tips är att kolla över isoleringen.

S
Hej! En annan har värmt oerhört billigt i 17 vintrar nu med havre. För två år sedan installerade jag en luft-vatten värmepump till pannan. Börjar bli till åren å händer det nått så kan inte hustru sköta brännaren. Inget kan va billigare än havret så vi har fått betala för el när jag inte eldat havret. Men i ditt fall köper du pellets å den är inte gratis. De summor du skriver kan du ha en värmepump för å betala elen. Frågan är hur bekvämt det skall vara.
Solpanel är naturligtvis inte fel. Men räkna på när du når brytpunkten.

Kan man installera värmepumpen själv å inte behöver 100 milj finesser mm så finns det justa men billiga såna för runt 5000:- Det gav vi för våran å den funkar kanonbra. Den har väldigt hög sk coop-tal. Låt dig inte luras av höga års-cooptal, de är alltid mycket bättre. Titta åsså på vid vilken temp som effekten avtar, dvs det kostar mer el.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.