Söker villa och ser ibland att man har pelletspanna som endast används med el-patron som värmekälla.
Att värma med el-patron är ju enklare och man slipper sotarn...
En nackdel jag ser är ju på sommaren då den endast används för uppvärmning av tappvattenet.
Någon som har erfarenhet av hur detta fungerar praktiskt?
Hur ser ekonomin ut med att värma med el-patron i pelletspanna?
Har själv haft pelletspanna tidigare men då hade jag en separat varmvattenberedare för tappvattnet bl.a. för att undgå bakterier i vattnet, främst på sommarhalvåret.

Vi kör pellets även på sommaren. Går inte mycket ca 2ggr per dygn. Provat med enbart el men blev för dyrt. Men vi kör två tankar ca 1000L totalt så om man kopplar bort den ena med typ ventil sommartid och kör enbart den med vvb så kanske det skulle se bättre ut.

H Håbbe01 skrev:
Vi kör pellets även på sommaren. Går inte mycket ca 2ggr per dygn. Provat med enbart el men blev för dyrt. Men vi kör två tankar ca 1000L totalt så om man kopplar bort den ena med typ ventil sommartid och kör enbart den med vvb så kanske det skulle se bättre ut.
Jo, med ack-tank blir det bättre, pannan får gå längre perioder med färre uppstarter.

Ja utan skulle jag inte köra alls. Det har kommit ny värmepump som går att docka till tank och värmesyten system med högre temp. R290 tror jag gasen heter i den. Så vore ett alternativ som jag kikar på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.