Pellets - orkar man?

10k läst  86 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Körde pelletsbrännare i en oljepanna i 15 år men gick över till Luft/Vatten förra sommaren då pelletsbrännaren gav upp.

Det är väldigt mycket jobb med pellets och man blir inte yngre (körde påsar).

Vi hade över 20 minus några dagar denna vinter då går elpatronen in och stöttar värmepumpen.

Jag ångrar inte bytet. Köpte denna från Polarpumpen: https://www.polarpumpen.se/luft-vat...itsubishi-electric/mitsubishi-shw112-hydrobox

EDIT: har även 10 kvm solfångare kopplade till en 500 liters ack som gör att vi är självförsörjande på varmvatten de soliga dagarna.

Markarbetaren gillar
  2. H
    Medlem Nivå 6
    Ha du en pelletsanläggning i en källare som inte tål att det kastar ut eld osv?
    Låter inte som en brandklassad installation som uppfyller minimiregler för ett pannrum.

3. M
    Medlem · Nivå 6
    Vart läser du att det kastat ut eld? Han skrev ju klart och tydligt att ingen brand uppstod, bara rökutveckling.

4. H
    Medlem Nivå 6
    Förstod bara inte varför någon kommer på tanken att ringa brandkåren pga rökutveckling från en panna.
    Låter ju som rent missbruk i mina öron.

Staffan2000 gillar
  5. prototypen
    Medlem · Nivå 19
    Om ni läser bättre så står det att det var en kamin i källaren, kanske i någon gillestuga eller så.
    Larmcentralen ringer gärna brandkåren, jag fick dyrt och heligt lova att det bara var rök (från en maskin, glömt utsuget).
    Sedan hur jobbigt det är med pellets beror ju hur man ställer för sig, jag har silo som bulkbilen fyller, jag lyfter inte en enda pellets. Sedan en panna med stor asklåda som töms var 14:e dag på vintern och en gång i månaden på sommaren, men att ha eldningen i vardagsrummet skulle jag inte vilja. Pannrummet blir nog skitigt.

Protte

6. M
    Medlem · Nivå 6
    Svårt att uttala sig om specifika fall. Men jag kan bara svara för mig själv. Skulle det välla upp rök från källaren och jag öppnar pannrummet och röken är så tjock att det krävs rökdykare så kanske jag också skulle överväga att ringa räddningstjänsten. Det är ju inte lätt att veta om det rör sig om en brand eller bara rök om man inte ser. Tycker det räcker med det lilla som gengaspuffarna har gett från vedpannan genom åren för att man ska inse hur läget är när det blir rökigt i pannrummet.

fia_mstd och Hullefar gillar
  7. M
    Medlem · Nivå 6
    Men prismässigt då? Vad ligger kostnaden per kwh idag? 0,55kr?
    En luft/vatten värmepump av bra kvalitet ligger på scop 4. Med ett kwh på 1,20kr så landar man på 0,30kr/kwh, och då behöver man bara vrida på temperaturvredet på väggen. Ingen sotare, ingen brandskyddskontroll, ingen uraskning osv.

8. prototypen
    Medlem · Nivå 19
    I Halland kanske der funkar med luft vatten men här har vi kallt på vintern. Till huset har jag värmepump men då det tar 3 månader att få fram en 10 kW kompressor så inser man att det är lite sårbart. Nu är pelletspannan på 20 kW så den räckte till både verkstad och hus

9. M
    Medlem · Nivå 6
    Jo fast bergvärme hade väl fungerat även om det är kallt utomhus? Men du kanske har högtemp-system, då blir det mycket elpatron isf. när vintrarna är kalla.

10. prototypen
    Medlem · Nivå 19
    Jag har ytjordvärme, ung samma som berg. Då det blir riktigt kallt så får verkstans pelletspanna hjälpa till via kulvert så vi behöver inte topplasta elnätet med direktverkande elvärme

Markarbetaren gillar
  11. H
    Medlem Nivå 3
    Vi kör luft/luft och sedan en braskamin i vardagsrummet. Klarar allt utom några veckor sammanlagt på vintern då vi sätter på några elelement.

70-talshus med originalfönster i Skåne, öppen planlösning.

Men visst, då har vi inget emot 18-19 grader inne (i vardagsrummet/matrummet/köket där kaminen står är det iofs 22+).

Känns som att man ska kvävas när man är hemma hos någon som bo i lägenhet och har 24 grader överallt.

yonna gillar
  12. M
    Medlem · Nivå 6
    Ha ha, vilken BR eller hyresvärd håller uppvärmt 24gr? Mina erfarenheter av både BR och HR genom åren säger att det ALLTID snålas med värmen. Över 21gr är snarare en bonus.
    Annars kan jag hålla med dig att en luftvärmepump i kombination med en bra kamin med daglig eldning klarar hålla värmen i ett hus på vintern. Jag har täljsten i min och lägger man in sista laddningen på kvällen och stänger ned spjället så det flämtar så är det ledigt 24-25gr på morgonen dagen efter även om det är minus utomhus.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: