Pellets - orkar man?

11k läst  86 svar

Sida 1 av 6
  1. H
    Medlem Nivå 5
    Nybliven husägare, köpte såklart inte huset pga det befintliga värmesystemet utan det var andra kvaliteter som lockade oss.

Huset värms upp av en vattenmantlad pelletskamin... och jag bara känner att efter ett par uraskningar och sotningar kommer jag inte palla. Har bott i hyreslägenhet och varmvatten är inget man ska behöva elda för... känns som 1920 :)

Där är lite kring pellets som oroar mig:

Jag är allmänt skeptisk till allt som har med sot och aska att göra och jag antar att hur försiktig man än är kommer man få i sig lite fin pellets-aska och dylikt när man städar kaminen. Kaminen står också i ett vardagsrum och jag är inte särskilt sugen på att få aska i rummet.

Tidigare ägaren har kört med någon form av dammsugare och avskiljare (typ canvac) men jag antar att detta inte tar bort alla partiklar?

Är min oro helt obefogad? eller är det som jag tror = inget vidare alls ur hälsosynpunkt att hålla på med pelletseldning?

funderar på om man bara ska låta kaminen stå och istället lägga 100k på en luft/vatten från IVT...

dicliff gillar
  2. B
    Medlem Nivå 1
    om jag skall vara helt ärlig med dig så är det med hur man värmer sitt hus lika personligt som vad man föredrar i sänghalmen ;-)
    vad det gäller oron för stoftet från kaminen och din hälsa, så länge ingen i er familj röker så är det ett lindrigt problem. (enligt forskarna är vi människor framavlade för att klara rök och aska)
    vad du skall tänka på är att du skaffar ett system som du trivs med, och vill du inte hålla på med biobränsle så skaffa något annat.
    men du skall läsa på så du inte går och köper någon dålig design eller kommer i händerna på någon dålig installatör.
    det finns alldeles för gott om båda.
    fråga runt, läs på forum, och ha inte så bråttom.
    ju mer du kan om saken ju bättre lösning kommer du att köpa.
    Önskar dig all lycka med huset.
    //en norrlänning som värmer med flis.

3. H
    Medlem Nivå 5
    tack för ditt svar burtrask!

nä det är väl en kombination av att jag "nojjar" lite över ask och sot blandat med att dessutom tycker det är lite mekigt att hålla på med en pelletskamin. Är inte alls särskilt road över att pyssla med den.

Det är nästan så att jag överväger att värma på vattnet lite med elpatronen tills vi har bestämt oss. Vi har en lokal firma här som är "IVT-Center" - jag har dock förstått att det kan landa på runt 100 000:- att få en luft/vatten -lösning installerad.

4. H
    Medlem Nivå 5
    jag antar att jag inte riktigt hade förstått att det här med pellets verkar vara underhåll på veckobasis. Hade varit en gång i halvåret eller en gång om året hade jag inte varit så besvärad av det... men det här blir lite väl mycket pyssel för att vara en modern villa

5. B
    Medlem Nivå 1
    nästa sak du skall tänka på är att med det EL-pris vi haft de senaste åren har det faktiskt inte lönat sig att installera någon värmepump eller att köra pellets för den delen.
    så jag skulle nog köra el så länge det inte blir kallare än -6 och använda pelletsen under köld knäpparna.
    du bor ju trots allt i den sydligaste delen av vårt land, och dom torde inte bli särdeles långa.
    det är en helt annan sak där jag bor, denna vinter hade vi 3 månader som var kallare än -12.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Det lär dröja ett tag innan man har sparat in en värmepump rent ekonomiskt, men tar man hänsyn till bekvämligheten så är det inget att tveka på.

7. B
    Medlem Nivå 1
    jag vill hävda att har man redan en elpatron så är det bekvämare att köra elvärme.
    och kan man inte räkna hem värmepumps besparingen på 12år så gör man klokast i att vänta.
    varför skall man investera i någonting som inte ger en förbättring ?

8. H
    Medlem Nivå 5
    jao ni har nog rätt. Om jag förstått det korrekt så är där dels en gammal elpanna från 1980 som verkar vara vattentank och elpatron "i ett" så att säga - kan det stämma? sedan har jag en nyare ack-tank från 2015 vilken pelletsen är kopplad till - på denna sitter det även en extramonterad ny och oanvänd elpatron.

spelar det någon roll vilken elpatron/panna jag kör med?

helt novis i denna djungel...

9. B
    Medlem Nivå 1
    du bör du köra med den som sitter i samma som varmvatten beredaren.
    kolla om du har någon varmvatten anordning i ack tanken, elpatroner håller inte för evigt ;-)
    sedan skall du ha i åtanke att när polar kylan hälsar på söder om Hallands åsen så tenderar elpriset att gå genom taket och luft vatten värme pumpens verkningsgrad att gå genom golvet.
    den gången är kumminen bra att hitta, men statistiskt borde det vara 8 veckor på 10 år.

10. Isakare
    Medlem · Nivå 11
    Pellets pysslar man med (om man orkar) för att det är billigt.
    En kw pellets kostar 50 öre, el kostar över det dubbla.

leifans och nissenhj gillar
  11. B
    Medlem Nivå 1
    dessvärre måste jag hävda att den sanningen är 10år gammal
    inte ens byggmax pellets är så billig och du har knappast 100% verkningsgrad
    medans elpriserna de senaste 5 åren har varit historiskt låga.
    om man tecknat fastpris på 3 år mars 2016 så hade man kunnat köra el billigare än pellets i 3 år

martin43 gillar
  12. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Tänk på att det är lite högre elpriser i södra Sverige,

nissenhj gillar
  13. H
    Medlem Nivå 5
    nu är jag säkert dum - men jag måste dubbelkolla - mig veterligen har jag ingen uttalad "varmvattenberedare" jag har en gammal elpanna i tvättstugan (detta kanske är en varmvattenberedare?) och sedan har jag en strömsnäs ackumulatortank till vilken pelletsen är kopplad idag.

jag trodde att båda två värmde upp varmvatten både till tapp och radiatorer?

14. B
    Medlem Nivå 1
    du är inte alls dum, det är ju inte du som koplat in systemet.
    desverre så är det nödvändigt att veta.
    I elpannan kan det finnas en beredare och i tanken kan det finnas antingen en beredare eller en slinga.
    men rådet till dig är slå på elvärmen och se till att du har ett bra elavtal.
    sedan fråga alla i granskapet och alla dina vänner och bekanta vad dom har för värme till huset.
    hur länge dom haft den vad dom tycker om den och vem som installerat samt vad dom tycker om installatören.
    skriv naturligt vis ner allt så att du kan välja det som fungerar bäst och bästa installatör.
    och viktigast ha inte så j... bråttom ju mer bråttom du har ju större risk att göra en dyr tabbe.

15. Isakare
    Medlem · Nivå 11
    Ja värmde min 50 tals kåk på 170 kvm i 4år 2013-17 med 7 pallar pellets per år a 15.500:- ink varmvatten (pannan gick året runt)
    Husets beräknade effektbehov var 26.500 kw. Mitt totala elpris här nu är 1,38.
    Det hade blivit 36.570:- i el.

Pellets köper man inte på byggvaruhusen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: