28 963 läst ·
86 svar
29k läst
86 svar
Pellets - orkar man?
Tja, grannen eldar med pellets men i förra veckan fick de soteld och brandkåren kom och allt. Problemet är att brännarens fläkt ibland krånglar och det blir tjäreldning och då hjälper det inte om man sotat som man ska. (soteld är kul om man gillar ljudet av jetmotor i huset..)
Kör själv med fjärrvärme och det känns säkrare. Skall dock komplettera med luftvärmepump vilket är betydligt billigare.
Kör själv med fjärrvärme och det känns säkrare. Skall dock komplettera med luftvärmepump vilket är betydligt billigare.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I mitt fall rör sig kostnaden, kostnadsbesparingen om 20 000:-/ år, 0:- för veden men en arbetsinsats istället.martin43 skrev:
Om flis är så bra för er som förbrukar mycket måste jag tolka det som att det äe billigt per kWh, men hur billigt är det??
En googling gav 40-50 öre/kWh (oklart om eldstadens verkningsgrad ingick) och det är ju ett bra pris men inte billigare än vattenburen värme från värmepump. Snarare samma storleksordning med fördel VP om förutsättningarna är rätt.
Har man en skog utanför man kan avverka är det så klart ett alternativ men det är inte jämförbart.
Mvh P-A
H hullan skrev:Nybliven husägare, köpte såklart inte huset pga det befintliga värmesystemet utan det var andra kvaliteter som lockade oss.
Huset värms upp av en vattenmantlad pelletskamin... och jag bara känner att efter ett par uraskningar och sotningar kommer jag inte palla. Har bott i hyreslägenhet och varmvatten är inget man ska behöva elda för... känns som 1920
Där är lite kring pellets som oroar mig:
Jag är allmänt skeptisk till allt som har med sot och aska att göra och jag antar att hur försiktig man än är kommer man få i sig lite fin pellets-aska och dylikt när man städar kaminen. Kaminen står också i ett vardagsrum och jag är inte särskilt sugen på att få aska i rummet.
Tidigare ägaren har kört med någon form av dammsugare och avskiljare (typ canvac) men jag antar att detta inte tar bort alla partiklar?
Är min oro helt obefogad? eller är det som jag tror = inget vidare alls ur hälsosynpunkt att hålla på med pelletseldning?
funderar på om man bara ska låta kaminen stå och istället lägga 100k på en luft/vatten från IVT...
Oj oj ... det är bäst att du passar dig ,,,,
är du medveten om att fuft vattenpumpen har en fläkt sittandes på utsidan... tänk gå om du går förbi där precis när den startar ,, då kan det virvla upp pollen eller något dammkorn som kanske far in i näsan på dig... menar att man vill väl inte gå runt med andningsmask i trädgården hela dagen bara för att inte råka ut för ovannämnda senario...
och enheten innehåller dessutom otäck gas.. tänk om det läcker ut,, det arken ser man eller fångas upp i ett munskydd..
Jag tror att det är bäst att du satsar på direktverkande el.. den är garanterat damm och skötselfri..
Pellets verkar hur bökigt och omständigt som hellst. Besparingen är väl inte heller nån höjdare direkt. Värmepump i nån form är det minst krångliga, bekvämaste och troligtvis billigaste man kan ha i förhållande till arbetsinsats.
Jag var själv inbiten vedeldare tidigare. 20m3 om året gjorde jag slut på. Jag har aldrig behövt betala en spänn för pinnarna men har naturligtvis fått fälla, kvista, klyva, köra hem den, elda den, osv. själv. Råkade räkna på nettobesparingen och vad timpengen blev vid nått tillfälle och jag tror det landade på 10kr/tim. Ganska usel lön för hårt kroppsarbete så jag ledsnade ganska fort och satte in luft/vatten istället. 6000kw/vinter, ungefär 7000kr kostar mig värmen nu. Värt varenda krona!
Jag var själv inbiten vedeldare tidigare. 20m3 om året gjorde jag slut på. Jag har aldrig behövt betala en spänn för pinnarna men har naturligtvis fått fälla, kvista, klyva, köra hem den, elda den, osv. själv. Råkade räkna på nettobesparingen och vad timpengen blev vid nått tillfälle och jag tror det landade på 10kr/tim. Ganska usel lön för hårt kroppsarbete så jag ledsnade ganska fort och satte in luft/vatten istället. 6000kw/vinter, ungefär 7000kr kostar mig värmen nu. Värt varenda krona!
Att partiklar från fastbränsleeldning i villor orsakar ett antal förtida dödsfall per år är ett känt faktum. Visst finns det säkert folk som dör av pollenallergi också, men eldning kan man ju undvika ganska enkelt om man vill.BG.s skrev:
Oj oj ... det är bäst att du passar dig ,,,,
är du medveten om att fuft vattenpumpen har en fläkt sittandes på utsidan... tänk gå om du går förbi där precis när den startar ,, då kan det virvla upp pollen eller något dammkorn som kanske far in i näsan på dig... menar att man vill väl inte gå runt med andningsmask i trädgården hela dagen bara för att inte råka ut för ovannämnda senario...
och enheten innehåller dessutom otäck gas.. tänk om det läcker ut,, det arken ser man eller fångas upp i ett munskydd..
Jag tror att det är bäst att du satsar på direktverkande el.. den är garanterat damm och skötselfri..
Då ska vi inte räkna på hur många dödsfall om året som orsakas av motorstarka bilar och breda däck........useless skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Tja, partiklar i luft antas orsaka 3000-5000 förtida dödsfall om året i Sverige. Förra året dog det bara drygt 250 i trafiken.maxmsm skrev:
Båda dessa är alla kategorier, dvs inte bara partiklar från vedeldning, och inte bara motorstarka bilar och breda däck, men det är alltså långtifrån otroligt att det dör betydligt fler av vedeldning än motorstarka bilar och breda däck...
Övertog också en pelletsanläggning när vi köpte vårt hus för knappt 2 år sedan.
Har nyss installerat FTX-ventilation, inte injusterad ännu men aggregatet är igång (efter samråd med installatören). Härom kvällen gick brandlarmet, kommer ner i källaren och ser att det ryker ur kaminen, bryter strömmen, rökutvecklingen bara tilltar så vi (larmcentralen för vårt hemlarm) tillkallar räddningstjänst och vi utrymmer huset.
Blev aldrig någon riktig eldsvåda, men har en spricka i brännaröret på pelletsbrännaren, och misstänker att det slutat värre om inte brandkåren kommit så snabbt. Vårt nya larmsystem med kopplade rökdetektorer och anslutning till larmcentral betalde sig fort!
Tror inte det blir något mer pelletseldande här i huset, aldrig uppskattat jobbet och pelletskaminer är som jag förstått det inte helt ovanliga som orsak bakom bränder.
I vårt fall tror jag den bakomliggande orsaken var att ftx-installatören hade gjort fel, och båda ventilationsdonen i källaren var kopplade till frånluft kanalen, en av dem skulle såklart varit tilluft, vilket ledde till ett undertryck så att luftflödet genom pelletsbrännaren gick åt fel håll.
Men om någon är intresserad av att överta ett komplett pelletssystem i behov av viss service så är det bara att höra av sig.
Har nyss installerat FTX-ventilation, inte injusterad ännu men aggregatet är igång (efter samråd med installatören). Härom kvällen gick brandlarmet, kommer ner i källaren och ser att det ryker ur kaminen, bryter strömmen, rökutvecklingen bara tilltar så vi (larmcentralen för vårt hemlarm) tillkallar räddningstjänst och vi utrymmer huset.
Blev aldrig någon riktig eldsvåda, men har en spricka i brännaröret på pelletsbrännaren, och misstänker att det slutat värre om inte brandkåren kommit så snabbt. Vårt nya larmsystem med kopplade rökdetektorer och anslutning till larmcentral betalde sig fort!
Tror inte det blir något mer pelletseldande här i huset, aldrig uppskattat jobbet och pelletskaminer är som jag förstått det inte helt ovanliga som orsak bakom bränder.
I vårt fall tror jag den bakomliggande orsaken var att ftx-installatören hade gjort fel, och båda ventilationsdonen i källaren var kopplade till frånluft kanalen, en av dem skulle såklart varit tilluft, vilket ledde till ett undertryck så att luftflödet genom pelletsbrännaren gick åt fel håll.
Men om någon är intresserad av att överta ett komplett pelletssystem i behov av viss service så är det bara att höra av sig.
Tyvärr så var jag otydlig, jag menade givetvis partiklarna som orsakas av motorstarka bilar och breda däck.lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, partiklar i luft antas orsaka 3000-5000 förtida dödsfall om året i Sverige. Förra året dog det bara drygt 250 i trafiken.
Båda dessa är alla kategorier, dvs inte bara partiklar från vedeldning, och inte bara motorstarka bilar och breda däck, men det är alltså långtifrån otroligt att det dör betydligt fler av vedeldning än motorstarka bilar och breda däck...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ah. Det är ju mer logiskt. Ja.maxmsm skrev:
Jag hittar inga källor på hur mycket partiklar kommer från vedeldning och hur mycket kommer från bilar, när jag googlar lite snabbt. Jag vet att när man stängde Oslo för dieselbilar förra(?) vintern så sade ganska samstämmiga källor att det inte var bilarna, utan alla vedeldar ("peis") som stod för partiklarna, men jag har inga bra källor på det heller, och tyvärr så ändrade sig vindförhållandena efter att man förbjöd dieselbilstrafik, så vi fick inte några observationer heller.
Vill man ha lite info om olika däck och dess skapande av partiklar så kan man läsa artiklar av Robert Collin, det är lite skillnad mot vad propagandan påstår.lars_stefan_axelsson skrev:
Ah. Det är ju mer logiskt. Ja.
Jag hittar inga källor på hur mycket partiklar kommer från vedeldning och hur mycket kommer från bilar, när jag googlar lite snabbt. Jag vet att när man stängde Oslo för dieselbilar förra(?) vintern så sade ganska samstämmiga källor att det inte var bilarna, utan alla vedeldar ("peis") som stod för partiklarna, men jag har inga bra källor på det heller, och tyvärr så ändrade sig vindförhållandena efter att man förbjöd dieselbilstrafik, så vi fick inte några observationer heller.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Fast du skriver "antas"..........jag antar även jag att det inte är bevisat på något sätt utan mer ett sätt att vinna politiska poäng som vanligt här i livet. Vad jag vet så har ännu ingen lyckats bevisa nånting utan alla bara antar och det är klart att med många städer nersolkade av skit av alla de slag är det ju lätt att dra paralleller till dödsfall också.lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, partiklar i luft antas orsaka 3000-5000 förtida dödsfall om året i Sverige. Förra året dog det bara drygt 250 i trafiken.
Båda dessa är alla kategorier, dvs inte bara partiklar från vedeldning, och inte bara motorstarka bilar och breda däck, men det är alltså långtifrån otroligt att det dör betydligt fler av vedeldning än motorstarka bilar och breda däck...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nej, det lär bli svårt att "bevisa". Utan här så drar man (som så ofta annars) slutsatser utifrån djurmodell samt värden på hur många som dör av de orsaker som djurmodellerna ger vid handen är de relevanta.S Stefan1972 skrev:
Politik har inte med saken att göra. Mössen och råttorna stryker med ändå, oavsett vem som sitter vid makten (nåja, om miljöpartiet får verklig makt så kanske färre råttor får sätta livet till), och försöksdjur är, vad jag vet, dåliga på att organisera sig.
Googla gärna upp lite bättre källor själv (nuförtiden så finns ju data på internet) så kan du själv förvissa dig om hur stor osäkerheten är i antagande ovan.
P.S. När vi forskare säger "anta" så menar vi inte riktigt samma sak som kreti och pleti. Samma med "teori". Det betyder också något annat än i dagligt tal.