9 868 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Pellets framför ved?
100%?
Så värmen i pelletsen tillgodogörs vattnet till 100%?
så rökgaserna är ca 20 grader då...
För övrigt anser jag ved vara för dem som kan skaffa den gratis eller i princip gratis.
Dessutom ska man tycka att det är helt ok med en helg eller två med kroppsarbete på vårkanten.
Annars ska man nog kika på en annan värmekälla
Så värmen i pelletsen tillgodogörs vattnet till 100%?
så rökgaserna är ca 20 grader då...
För övrigt anser jag ved vara för dem som kan skaffa den gratis eller i princip gratis.
Dessutom ska man tycka att det är helt ok med en helg eller två med kroppsarbete på vårkanten.
Annars ska man nog kika på en annan värmekälla
Pellets, jag håller med exerg att pellets kan bli billigare än ved beroende på om man räknar in eget arbete. Jag har sett till att beställa pellets tidigt på hösten för att priset ofta är lägre innan den kalla perioden börjar. Ett avtal med en pelletstillverkare är bra , fast pris inkl. leverans till huset. Ett bra tips på tillverkare om du bor i norra Småland eller i södra Östergötland är Dalsjö energi som har egen tillverkning och säljer direkt utan mellanhänder direkt till dig. Kolla på www.dalsjoenergi.se.
Jan
Jan
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
XEOOS finns det märket kvar i Sverige?B BjörnE skrev:Hej! Håller med ovanstående i det mesta. Ved ger motion och är rätt trevligt att hantera i mindre mängder... Men passar nog bättre i de flesta fall med pellets/värmeloggs. Acctank är ett måste för totaluppvärmning som sagt.
Jag har fjärrvärme och resonerade så här inför mitt "nyköp" ( Citat från sidoforum på byggahus):
"Sökte ett alternativ med "pelletsprestanda" men med möjlighet att bränna "alla" bränslen. Ved är ju billigast och finns "alltid". Hittade som tur är en Xeoos Twinfire av en tillfällighet. En täljstens koloss var ej aktuellt och ej kakelugn heller med en murad befintlig skorsten. Ville ha en trevlig kamin för värme (3-4 veckor om året) resten för myseldning/komplement... OCH med KANON värden på prestanda/utsläpp etc. Vem vet , snart kanske man ej får elda lokalt med ved... Då är det bra med en "superkamin" ;-)) "
Som sagt, jag har valt en kamin som jag själv kan välja brikett eller ved med beroende på pris / tillgång. Ville definitivt OCKSÅ ha en hög verkningsgrad så man ej eldar för kråkorna. Vad händer med brikett/pelletspriset framöver?
Men detta är ju inte för en totaluppvärmning som sagt. Om man ej har ett "passivhus"...För totaluppvärmning skulle jag nog gå på Rodge mfl ( Sol/ved eller Sol/pellets plus acctank (stooor
) Allt beror ju på hur mycket du kan/vill vara hemma... Ved är ju en eldning var och varannan dag minst .
// BjörnE
Eller vet någon om en kamin med liknande prestanda idag?
Jag söker en robust och snabbuppvärmd kamin till verkstaden?
/W
Klicka här för att svara