Ser här på forumet att många förespråkar pellets framför ved vilket jag har lite huvudbry om.
Visst är det smidigare med pellets men inte ska man väl påstå att det är billigare än ved!

Kanske jag har missat nåt men så dyr är ju inte veden, visst får man jobba mera om man väljer den...

Åsikter...

Hejsan! Jag har eldat med ved de sista 20 åren, gör det fortfarande. Men jag skulle inte gå tillbaka då jag började elda med ved. det var i gamla kombipannor gjorda för olja, då det var populärt. Det var ett evigt springande till källaren, kallt var det på morgnarna då vattenvolymen var väldigt liten.
Men sen köpte jag ett hus, byggt i början av 40-talet. Det första jag gjorde var att byta pannan till en ren vedpanna plus ackumulatortank och det är det bästa jag har gjort.
Det viktigaste är att ha anläggningar som är lättjobbade samt att kunna lagra och hantera ved vettigt.

Ska man krasst räkna timpeng på jobbet man har att ta veden ur skogen, kapa, klyva och lagra och samt att elda upp den så vete katten om det är lönsamt även om man har veden gratis. Jag gör det men det är lite av en hobby.

Men ett räkneexempel:

Det går ungefär 4 kubikmeter travat torr blandved på en 1 ton pellets. Veden kostar ca. 1400 kr för 4 m3 (Kapad och klart) och ett ton pellets kostar 2500 kr. Med detta räkneexempel så skulle veden vara 1100 kr billigare. i båda fallen så är energivärdet desamma. Men sen hänger det på vad man har för verkningsgrad på pannan

Fördelen med pellets är väl att det är någorlunda automatiskt. Ved är ju ialla fall helmanuellt ;-)
För det är ju inte billigare, precis som du säger.

Jah Bor idag i ett Ganska stort hur där det sitter en gammal kombipanna som dom flesta år gått med olja.. Den går ju att elda med ved.. men då får man i stort sett vara eldvakt dygnet runt :P När jag flyyatde in fyllde vi på 1,5 kbm olja.. det tog knppt 2 mån så var det slut.. :D Vi införskaffade då en Pellets brännare.. Det går väl i runda slängar pellets för ca 20000/år idag.. men då snålar jag rätt bra med värmen.. ca 21 grader och minimalt med värme i källaren.. och de rum vi inte använder så ofta.. Skulle jag som vi vill ha 24 grader så tror jag att det skulle kosta ytterligare 5-6 000 om året.. Och då står pannan helt stilla från slutat av maj til slutet av September.. (Elektrisk beredare)
Jag resonerar lite så här just nu.. Säg att vi investerar i en ny och fin renodlad pelletspanna så kostar det installerat och klart upp till ca 85 000:- och då skulle nog min pellets kostnad sjunka till 15-20000 skulle jag tro..

Men nu blir det nog så att jag investerar i en Sol/ved anäläggning som kommer att kosta 100-120 kkr

Då kommer min värme kostnad att ligga på ca 1500 per år.. och det enda som är skillnaden om jag har 21 eller 25 grader inne är inte direkt i pengar.. utan nån timmas mer jobb i vedhantering.. (tillgång till egen ved) Kommer dock att hyra in en vedprocessor 1 dag per år. till en kostnad runt 1500-2000 per år för att spara in många timmars jobb. men då kör vi 2 fastigheters ved förbrukning.

Så ser jag på Ved eller pellets.

/Rodge

Hej! Håller med ovanstående i det mesta. Ved ger motion och är rätt trevligt att hantera i mindre mängder... Men passar nog bättre i de flesta fall med pellets/värmeloggs. Acctank är ett måste för totaluppvärmning som sagt.

Jag har fjärrvärme och resonerade så här inför mitt "nyköp" ( Citat från sidoforum på byggahus):

"Sökte ett alternativ med "pelletsprestanda" men med möjlighet att bränna "alla" bränslen. Ved är ju billigast och finns "alltid". Hittade som tur är en Xeoos Twinfire av en tillfällighet. En täljstens koloss var ej aktuellt och ej kakelugn heller med en murad befintlig skorsten. Ville ha en trevlig kamin för värme (3-4 veckor om året) resten för myseldning/komplement... OCH med KANON värden på prestanda/utsläpp etc. Vem vet , snart kanske man ej får elda lokalt med ved... Då är det bra med en "superkamin" ;-)) "

Som sagt, jag har valt en kamin som jag själv kan välja brikett eller ved med beroende på pris / tillgång. Ville definitivt OCKSÅ ha en hög verkningsgrad så man ej eldar för kråkorna. Vad händer med brikett/pelletspriset framöver?

Men detta är ju inte för en totaluppvärmning som sagt. Om man ej har ett "passivhus"... :-) För totaluppvärmning skulle jag nog gå på Rodge mfl ( Sol/ved eller Sol/pellets plus acctank (stooor :-) ) Allt beror ju på hur mycket du kan/vill vara hemma... Ved är ju en eldning var och varannan dag minst .

// BjörnE

svante.a skrev:
Hejsan! Jag har eldat med ved de sista 20 åren, gör det fortfarande. Men jag skulle inte gå tillbaka då jag började elda med ved. det var i gamla kombipannor gjorda för olja, då det var populärt. Det var ett evigt springande till källaren, kallt var det på morgnarna då vattenvolymen var väldigt liten.
Men sen köpte jag ett hus, byggt i början av 40-talet. Det första jag gjorde var att byta pannan till en ren vedpanna plus ackumulatortank och det är det bästa jag har gjort.
Det viktigaste är att ha anläggningar som är lättjobbade samt att kunna lagra och hantera ved vettigt.

Ska man krasst räkna timpeng på jobbet man har att ta veden ur skogen, kapa, klyva och lagra och samt att elda upp den så vete katten om det är lönsamt även om man har veden gratis. Jag gör det men det är lite av en hobby.

Men ett räkneexempel:

Det går ungefär 4 kubikmeter travat torr blandved på en 1 ton pellets. Veden kostar ca. 1400 kr för 4 m3 (Kapad och klart) och ett ton pellets kostar 2500 kr. Med detta räkneexempel så skulle veden vara 1100 kr billigare. i båda fallen så är energivärdet desamma. Men sen hänger det på vad man har för verkningsgrad på pannan
-----------

Hur är det idag? Ved kostar från den lokale och seriöse vedhandlaren 500:- /kbm i stjälpt form vilket i staplad form ger ca 900:-/kbm (vilket normalt man inte tänker på). Pelletspriset är fortfarande lika som tidigare ( ca 2500:-/ton) Detta innebär väl att pelletseldning idag är billigare än ved , eller?

L
Har du tillgång till ved eller kan köpa det billigt så är fortfarande VED som är det billigaste alternativet.

Men skall du tex köpa ved för ca 400-500 kbm staplat mått så bli detta ca 800:- i staplat pris, då blir det nästan som pellets eldning i kostnad. Ja har gått över sen 2 år sedan från ved till pellets och jag ångrar det absolut inte.

Men sen är de olika från pelleskamin till pelletskamin hur mycket de förbrukar, just nu kör ja Kiruna kaminen från Norrlandsimporten och den är absolut den snålaste kaminen jag använt. Men det har ju att göra med att man kan ställa in alla värden manuellt i denna kamin.

Men skall du köpa veden idag för 400-500 så spar du inte många kronor på att elda med ved.

man ska elda med ved :) tråkigt och ha pellets bara klirrar i röret och får sota jämt :P

jag köper billig ved och vet att de blir billigare trots panna från 95- men har en kejon förugn+1000l tankar

L
Ved är beprövat och bra men det kräver betydligt mer av dig och din tid. För du skall forsla hem de sen skall du lagra det och se till att de är torrt.

Sen skall di bära in det och det smutsar ner mycker mer än pellets, samt så kan du få med dig objudna gester.

Pellets ja du får sota mer ja får städa kaminen 1 gång i veckan men du slipper allt extra jobb.

jo det är ju sant :) det är ju hur smidigt man vill ha det bättre komfort med pellets de håller jag med om :)

L
Komforten är bättre med pellets men det blir billigare med ved.

Men sen är de ju kul att elda med .

Hej.
Har man en väldimenssionerad vedanläggning så tar det ju betydligt mindre tid med eldningen emot en "gammaldags" vedpanneinstallation. Men visst blir det någon timme i veckan.

Innan jag byggde om mitt pannsystem hade jag även tänkt på pellets. Men jag hade hört rätt så mycket dåligt med driftstörningar i tid och otid, så det la jag ner snabbt. Men det verkar ju finnas många installationer som funkar bra också.

Man får väl räkna med lite byten av kretskort och tändelement och slitdelar med pellets.
Det måste man ju också räkna in.

Hade jag köpt min ved för 800kr/kubiken hade jag nog borrat istället.
Jag tror mitt hamnar på 250kr staplat för gran och då klyver jag själv.
Det är ju inte superbilligt, men räknar man med att det blir ca 25öre per kWh så är det rätt ok ändå.
Men en bra värmepump borde ju vara rätt lika i kostnad om man bara kollar på pris per uttagen kWh.

Svågern köpte ved från vedhandlaren i området och gav 550:- / kbm fritt hemkört på en traktorkärra ,dvs i stjälpt form. Själv har jag köpt pellets för 2270:-/ton. Svågerns vedhög kommer att minska ca 40% då den är uppstaplad i vedskjulet och det är i den staplade formen som man brukar räkna 1000 kwh/kbm. För att uppnå den värmemängd som jag får för 2270:- får han elda ved för 4 500:- ( i verkligheten betydligt mer då han har en gammal contura från tidigt 80-tal att elda i) Slitaget på eldningsutrustningen går nog på ett ut: keramikinsats eller tändelement el likn. Naturligtvis kan inte pellets konkurrera med ved som mysfaktor i en braskamin men väl som värmekälla . Det underliga är att uppfattningen om att ved är det billigaste sättet att värma våra hus är såpass utbrett, när köpt ved tom kan bli lika dyr som eldningsolja.

Jag tror att att både ved och pellets kan vara billigare respektive dyrare beroende på hur man räknar och jämför.

Pellets i småsäck eldat i gammal kombipanna jämfört med egen "gratisved" i modern vedanläggning ger klar fördel till ved både i pris, prestanda och minskat merjobb. I andra änden av spektrumet blir en ny pelletsanläggning med stort bulkförråd, automatisk sotning etc billigare och smidigare i drift än att elda köpt ved i gammal panna utan acktank.

/M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.