14 770 läst ·
65 svar
15k läst
65 svar
Pelarborr - vad behövs
Denna tråd hade varit så mycket bättre med lite bilder!Eric Öbo skrev:
Tog kontakt med Strands direkt för att kolla reservdelstillgång men maskinen är för gammal för att de ska ha grejer till den. Så man får la hoppas att den inte går sönder.
Efter att ha rengjort allt med stålborste och lacknafta (tandborste förslog inte) kan jag konstatera att jag var orättvis mot Roy och Roger. Maskinen fick en knarkarkvart att kännas välstädad. Urk.
V vectrex skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu syns det att den är grön i alla fall. Fy vilket jobb.
Nederst är stativet efter slipning och grundning. Jag kommer att lacka det i RAL 6001 Smaragdgrün.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du ska väl inte måla pelaren?.....
Protte
Protte
Nix. Men grund var den tvungen att få. Sedan får det slitas bort av sig självt. Var rostig och dessutom målad av tidigare ägare. När man har slipat med roterande stålborste så krävs det typ 1% fukt så blir det prickigt. Ids inte se det just nu.prototypen skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 405 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 405 inlägg
Har du möjligtvis blivigt biten av renoveringsflugan som verkar vara så populär på internet idag?
Kommer maskinen inte stå uppvärmt och tort helår så plocka upp en flaska CRC SP 350 (eller liknande) för att skydda alla omålade ytor från rost.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 405 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 405 inlägg
Jadå det är precis det sp 350 gör. Den är bara lite mer trögflytande och lämnar en rostskyddande hinna som håller mycket längre än vanlig maskinolja.
Edit. Jag tycker den blev jättefin när du tvättat, den ser ut precis som ett verktyg ska.
Edit. Jag tycker den blev jättefin när du tvättat, den ser ut precis som ett verktyg ska.
Redigerat: