Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Tog kontakt med Strands direkt för att kolla reservdelstillgång men maskinen är för gammal för att de ska ha grejer till den. Så man får la hoppas att den inte går sönder.

Efter att ha rengjort allt med stålborste och lacknafta (tandborste förslog inte) kan jag konstatera att jag var orättvis mot Roy och Roger. Maskinen fick en knarkarkvart att kännas välstädad. Urk.
Denna tråd hade varit så mycket bättre med lite bilder!

• Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
Eric Öbo
V vectrex skrev:
Denna tråd hade varit så mycket bättre med lite bilder!
Grön gammal pelarborrmaskin redo för slipning och grundning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt maskinstativ med skyltar och reglage för inställningar, representerar förberedelse inför lackering.
Skapa konto
Stativ målat i grått och vitt efter slipning och grundning, redo för lackering.
Skapa konto

Nu syns det att den är grön i alla fall. Fy vilket jobb.

Nederst är stativet efter slipning och grundning. Jag kommer att lacka det i RAL 6001 Smaragdgrün.

Redigerat av moderator:
Du ska väl inte måla pelaren?.....

Protte

• Wow
Staffans2000
  • Laddar…
Eric Öbo
prototypen prototypen skrev:
Du ska väl inte måla pelaren?.....

Protte
Nix. Men grund var den tvungen att få. Sedan får det slitas bort av sig självt. Var rostig och dessutom målad av tidigare ägare. När man har slipat med roterande stålborste så krävs det typ 1% fukt så blir det prickigt. Ids inte se det just nu.

Rickard.
Har du möjligtvis blivigt biten av renoveringsflugan som verkar vara så populär på internet idag? :) Kommer maskinen inte stå uppvärmt och tort helår så plocka upp en flaska CRC SP 350 (eller liknande) för att skydda alla omålade ytor från rost.

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Pelaren ska väl ha en tunn oljefilm som skyddar mot rost?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo
useless useless skrev:
Pelaren ska väl ha en tunn oljefilm som skyddar mot rost?
Helt riktigt, det ska den ha.

Eric Öbo
Dessutom älskar jag min grundade pelare!

Ja ja, jag tänkte mig inte för riktigt. Får väl slipa bort skiten, era jävlar. ;)

Kan ni inte bara säga: "Gud vad fin den har blivit" och "Bra jobbat!". Gör ni ju i alla andra trådar.

• Gilla
  • Haha
Tväråna och 6 till
  • Laddar…
Rickard.
Jadå det är precis det sp 350 gör. Den är bara lite mer trögflytande och lämnar en rostskyddande hinna som håller mycket längre än vanlig maskinolja.

Edit. Jag tycker den blev jättefin när du tvättat, den ser ut precis som ett verktyg ska. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Kan ni inte bara säga: "Gud vad fin den har blivit" och "Bra jobbat!". Gör ni ju i alla andra trådar.
Jag gillar den. (y)

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jadå det är precis det sp 350 gör. Den är bara lite mer trögflytande och lämnar en rostskyddande hinna som håller mycket längre än vanlig maskinolja.

Edit. Jag tycker den blev jättefin när du tvättat, den ser ut precis som ett verktyg ska se ut. ;)
:love:

Eric Öbo
Hemmagjord vedspis i en rörig verkstad med verktyg och målarutrustning runtomkring.
Skapa konto

Jag må vara klantig, men ingen ska komma och påstå att jag saknar energi.

• Gilla
  • Älska
Tväråna och 10 till
  • Laddar…
Den blev riktigt fin! Och om du håller luftfuktigheten under ca: 50-60% så kommer det inte att rosta om det är plåtrent heller.

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
[bild]

Jag må vara klantig, men ingen ska komma och påstå att jag saknar energi.
Ett tips kan vara att slipa av foten också. Området runt t-spåren är för uppspänning av riktigt stora arbetsstycken.

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ett tips kan vara att slipa av foten också. Området runt t-spåren är för uppspänning av riktigt stora arbetsstycken.
Redan lackat tyvärr, men tack för tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.