Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Tack för tipsen. fattar inte riktigt vad siffrorna betyder, dock. "MK3-B16"? "3-16mm"?
MK3 betyder Morse-kona, storlek nummer 3. B16 är en annan standardiserad kona. Om man har en chuck med B16 invändig kona behöver man en adapter med B16 utvändig kona. MK3-kona passar i maskiner med invändig MK3-kona. Större maskiner kan har MK4-kona och mindre MK2-kona. Det finns adaptrar till det mesta.

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo
mattiasp mattiasp skrev:
MK3 betyder Morse-kona, storlek nummer 3. B16 är en annan standardiserad kona. Om man har en chuck med B16 invändig kona behöver man en adapter med B16 utvändig kona. MK3-kona passar i maskiner med invändig MK3-kona. Större maskiner kan har MK4-kona och mindre MK2-kona. Det finns adaptrar till det mesta.
Du ser: Rene grekiskan.

Eric Öbo
Ni råkar inte veta vilken kona som sitter på min Strands S53?

Du kan börja med att mäta konans öppning.

Redigerat:
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Eric Öbo
13th Marine 13th Marine skrev:
Du kan börja med att mäta konans öppning.
Låter bra. Står det "MK3" på skjutmåttet..? ;)

Bästa svaret

Rickard.
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Joo det står mk3 precis bredvid 24mm ;) I alla fall på min.

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Eric Öbo
Rickard. Rickard.ag skrev:
Joo det står mk3 precis bredvid 24mm ;) I alla fall på min.
Du fick just pris för bästa svar!

Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Nej men om du provat att googla morsekona så hade du kunnat hitta dimensionerna på denna.

Eric Öbo
Nej men om du provat att googla morsekona så hade du kunnat hitta dimensionerna på denna.
Men hur ska jag veta att det är sådan kona? Det är väl inte bara måtten som avgör utan hur konan ser ut antar jag? Jag vet ju ingenting om sånt här så det är ju bättre att fråga, enna.

Eric Öbo
Information om morsekona finns en sökning bort ;)
[länk]
Tog åt maj, gick ut och mätte. Den är knappt 24 mm.

• Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Tog åt maj, gick ut och mätte. Den är knappt 24 mm.
Du vågar aldrig gissa vilken morsekona det kan vara då ;)

Eric Öbo
Du vågar aldrig gissa vilken morsekona det kan vara då ;)
Ja ja.. ;)

För övrigt är maskinen det skitigaste jag sett. Lacknafta och tandborste som gäller - överallt. Ser ut som att Roy och Roger har ägt den de senaste 30 åren.

Eric Öbo
Tog kontakt med Strands direkt för att kolla reservdelstillgång men maskinen är för gammal för att de ska ha grejer till den. Så man får la hoppas att den inte går sönder.

Efter att ha rengjort allt med stålborste och lacknafta (tandborste förslog inte) kan jag konstatera att jag var orättvis mot Roy och Roger. Maskinen fick en knarkarkvart att kännas välstädad. Urk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.