24 984 läst ·
79 svar
25k läst
79 svar
Pelarborr Strands
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tack Daniel! Har fått förfrågan om att gelite mer ingående detaljer hur jag gjorde med elektrolys/soda/syra bad för att få av färg och rost, är det fler som vill veta så skriv gärna!
Tyvärr måste jag nog göra mig av med denna skönheten nu då jag behöver en borr/fräsmaskin inför stundande CNC bygget...
Tyvärr måste jag nog göra mig av med denna skönheten nu då jag behöver en borr/fräsmaskin inför stundande CNC bygget...
Verkligen imponerade!
Klart vi vill veta exakt hur man gör avrostnings behandlingen också.
Men,,,menar du att du nu efter 3 månaders slit skall göra dig av med maskinen igen? Tja, du kanske hör till de som tycker det är roligare att plocka ner och sätta ihop en maskin än att stå och borra med den?
Hursomhelst, snyggt jobb och snyggt reportage.d^_^bd^_^bd^_^b
Klart vi vill veta exakt hur man gör avrostnings behandlingen också.
Men,,,menar du att du nu efter 3 månaders slit skall göra dig av med maskinen igen? Tja, du kanske hör till de som tycker det är roligare att plocka ner och sätta ihop en maskin än att stå och borra med den?
Hursomhelst, snyggt jobb och snyggt reportage.d^_^bd^_^bd^_^b
Tack K!
Nej jag är verkligen inte den som tycker om att mecka iordning och sen sälja... Men nu när konstruktionsfasen av min CNC börjar bli klar så inser jag att jag kommer att behöva en borr/fräs som kan fräsa i aluminium, och då verkstaden har begränsat utrymme så tänkte jag avyttra pelarborren även efter allt jobb och slit... Får se det som om jag lärt mig en hel del under resans gång
Nej jag är verkligen inte den som tycker om att mecka iordning och sen sälja... Men nu när konstruktionsfasen av min CNC börjar bli klar så inser jag att jag kommer att behöva en borr/fräs som kan fräsa i aluminium, och då verkstaden har begränsat utrymme så tänkte jag avyttra pelarborren även efter allt jobb och slit... Får se det som om jag lärt mig en hel del under resans gång
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Kalla mig nörd, men jag får en tår i ögonvrån när jag ser folk ta hand om gamla maskiner och gör dem som nya igen. Jag instämmer i kören och skulle också vilja ha lite info om elektrolys/soda/syra-baden
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ngn i Malmö/Lund/Landskrona/Helsingborg med omnejd som har en chuck samt B18 insats (heter det så?).
Misstänker att min är helt sned och skulle därför vilja köra uteslutningsmetoden genom att prova en annan för att se om det blir ngn skillnad...
Misstänker att min är helt sned och skulle därför vilja köra uteslutningsmetoden genom att prova en annan för att se om det blir ngn skillnad...
Jag vill också få en ingående beskrivning hur syra baden går till. Inköpsställen, blandningsförhållanden, tider och andra tips som man behöver känna till är också intressant. Jag har massor av delar till en hobbybil, som behöver få ett bad.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vill inte verka alltför näsvis, men hade det inte varit enklare att testa det innan du a.) demonterade maskinen, och b.) återmonterade den, dvs. ifall det inte skulle vara chucken/konan som är felkällan?Masses skrev:
Nej det hade det inte varit, för som jag skrev i ett av dom första inläggen så var det ngt som gått sönder eller hamnat snett inne i maskinen efter transporten. Givetvis hade jag kunnat öppna maskinen, lokaliserat felet och stängt igen, nu med facit i efterhand så hade det kanske varit det bästa då detta tagit lååångt längre tid än beräknat, men jag är av typen när jag ändå har saker och ting isär så kan jag lika bra göra det ordentligt. Maskinen går mkt bättre nu än när jag köpte den (innan transporten).
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg