Jag monterade en fram-back omkopplare från kraus niemer på min Arboga u2508 och den funkar utmärkt att gänga i, den har 100varv/min på lägsta växeln.

Hrmm för genomgående gängningar så är det kanske inte så dumt att kunna gänga med pelarborren. För blinda hål får man kanske lita på handkraft.
Hr i princip plockat isär hela maskinen nu och ska inhandla tillbehör för elektrolysen imorgon. Har dock stora probelm med att få ut statorpaketet ur pelarkroppen. *suck*

Ngn som har tips på hur man får ut stator paketa he*ve*es sk*t*n???:@
Håller på att bli tokig :x

• IMG_0140.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0141.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0144.jpg
    Skapa konto
Ring Strands igen kansk? Måste du ha ut det?

ENligt Herr Hägg där så ska den inte sitta så in i vassen hårt fast, så man vågar inte ta i heller! Hade tänkt att rengöra alla metalldelar och det blir svårt när paketet sitter kvar...

Fram med fotogenen och tandborsten bara så löser det sig nog... med rengöringen alltså!

phl skrev:
Fram med fotogenen och tandborsten bara så löser det sig nog... med rengöringen alltså!
När jag renoverar elmotorer i jobbet så har jag övergått från lysfotogen till bromsrengörning.
Funkar grymt bra och man behöver oftast inte borsta något alls. :)

Det var ngt nytt! Tänkte iväg och tanka lite diesel imorgon på macken, då jag hört att det ska var likvärdigt med fotogen... Hur är det med bromsrengöring, är det drygt? Dyrt?

Oavsett vad ska du använda gummihandskar. Fotogen har dock den lustiga egenheten att få gummihandskarna att svälla upp som ballonger. Helt plötsligt undrar man varför de inte sitter så bra och så kollar man ner och har fingrar stora som clownhandskar :)

Du kanske ska vara lite försiktig med lösningsmedel på motorlindningarna, en snabb lätt rengöring av statorn och en ren-,torrblåsning efter är nog lagom om du inte får ut den. Synd att få isolationsfel genom att upplöst gammal smörja tränger djupare in och löser lack mm.

Själva statorn ska jag enbart torka av och blåsa med tryckluft, när och om det någonsin kommer ut. Provade med ett elektrolysbad igår och det funkade smidigt på rostfläckar. Har hört att man kan använda fosforsyra eller soda för att få bort färgen på utsidan...

Masses skrev:
Det var ngt nytt! Tänkte iväg och tanka lite diesel imorgon på macken, då jag hört att det ska var likvärdigt med fotogen... Hur är det med bromsrengöring, är det drygt? Dyrt?
Det tog lite tid innan jag kunde svara, var tvungen att åka och jobba kl 2 igår eftermiddag och kom hem för 10 minuter sedan. :x

Nåja, bromsrengöring är ganska drygt.
Om du har en swedol butik i närheten så har dom Presto:s bromsrengöring till bra pris, kostar typ 35kr för 500ml.

Skalman1: Är titt som tätt på Biltema och dom har Bromsrengöring. Tror du det är ngn skillnad på deras och mer high-end butiker?

Nu har jag så smått börjat pilla med maskinen. Delarna sitter som fasiken efter många decenniers "wear & tear" Dock så tryter det med tid så uppdateringarna blir inte så frekventa. Men har lagt några gjutjärnsdelar som hade 3-4 lager färg på sig i Soda bad och efter några timmar så är all färg av!!! J****vligt smidigt må jag säga! Man slipper inte bara att stå och fila och putsa med maskiner utan man kommer oxå in i alla vinklar och vrår. Nästa steg är syra-bad sen målning...

Vad är det för syra du använder till syrabadet?

Väntar på fosfor syra, men har Saltsyra hemma som jag ska prova ikväll

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.