Köpte en gamma Arboga E 100 bänkborrmaskin i veckan.

Efter att ha öppnat ena locket till växellådan och gjort rent lite, så kom jag att tänka på att det kanske inte är självklart att kugghjulen ska smörjas med fett.

I instruktionen för E 100 och EB 100 (som f ö finns att hämta här om man är registrerad medlem):

http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=1973

står det om smörjning:

"Smörjningsföreskrifter

Alla axlar och rörliga maskinelement, som äro utsatta för slitning, äro lagrade i kul- eller rullager, så att maskinen därför i mycket ringa mån är beroende av smörjning. Växelhuset skall i c k e fyllas med olja. Några droppar vanlig maskinolja tillsättes lämpligen någon gång i veckan i de därför avsedda oljekopparna och smörjhålen. Alltför riklig smörjning bör undvikas, enär oljan då kan gå ner i motorn och skada isolationen i denna."

I instruktionen står även om hur växellådan tas isär och monteras ihop igen men det står inget om fett någonstans.

Någon som vet ? Dreven kanske mår bäst om de får gå torra ?

Jag har ingen erfarenhet av just den maskinen, men generellt gäller för kugghjul att de skall smörjas på ett eller annat sätt. Det beror på att man alltid har glidning mellan kuggarnas flanker. Därför han man uppfunnit evolventflanken som minimerar många av problemen med enklare kuggprofiler. Glidningen mellan kuggarna försvinner inte helt, även om man använder evolventflank.
http://en.wikipedia.org/wiki/Involute_gear

Jo, det är säkert en viss glidning mellan flankerna.

Det ena kugghjulet i varje hjulpar är ju gjort av vävarmerad plast, tror att det är fenoplast. En fundering jag har är att plasten kanske inte gillar att vara infettad under lång tid d v s den kanske bryts ner av ämnen i fettet (?)

Jag tror att den är konstruerad för att gå utan smörja, men med tiden blir det oljigt i alla fall.

Angående formen på kuggar så är inte evolventflank speciell för att få lite glidning. Det är nog cycloidal kuggform mattiasp menar. Dessa användes främst i klockor eftersom förlusterna då blev små. Evolventkugg används överallt annars eftersom det är en enkelt form att tillverka.

kugghjulen skall smörjas försiktigt med fett, inte särskilt mycket. växellådn sitter ovanpå motorn och för mycket fett (eller ännu värre, olja) rinner lätt ner i motorn, vilket inte är så nyttigt.

Men på de Arboga som har motorn överst då? Spelar det ingen roll då, kan man bara smörja på allt vad man kan?

Redigerat av moderator:
Mr Handyman skrev:
Men på de Arboga som har motorn överst då? Spelar det ingen roll då, kan man bara smörja på allt vad man kan?
Vet ej, har inte koll på dem. Men det finns ju ingen mening med att smörja för mkt heller.

Daniel_N skrev:
Vet ej, har inte koll på dem. Men det finns ju ingen mening med att smörja för mkt heller.
Verkligen inte, tänkte mer att man kan ta i lite för att vara på den säkra sidan när det inte spelar någon roll för motorn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.