Jag har en diazedcentral som matas med femledare från mätaren. Jag ska koppla in ett trefasuttag via separat jfb och säkring (anslutningscentral) och ser att PE o N är byglade i centralen. Varför är det så?

C calvin82 skrev:
Jag har en diazedcentral som matas med femledare från mätaren. Jag ska koppla in ett trefasuttag via separat jfb och säkring (anslutningscentral) och ser att PE o N är byglade i centralen. Varför är det så?
Därför att utan jordfelsbrytare är PE och N samma (PEN).

Efter din nya JFB får du då PE och N separerade.

Men om PE och N redan är separerade med 5-ledare från mätaren ska dom (PE & N) INTE vara ihopkopplade i centralen.
Nu vet vi ju inte om det bara var så att femledaren var det som fanns tillhands, så vi vet inte hur N och PE är kopplat efter mätaren, om det är samma eller separerat.

Redigerat:
D Dilato skrev:
Därför att utan jordfelsbrytare är PE och N samma (PEN).

Efter din nya JFB får du då PE och N separerade.

Men om PE och N redan är separerade med 5-ledare från mätaren ska dom (PE & N) INTE vara ihopkopplade i centralen.
Nu vet vi ju inte om det bara var så att femledaren var det som fanns tillhands, så vi vet inte hur N och PE är kopplat efter mätaren, om det är samma eller separerat.
Ja det var lite så jag tänkte dvs att de tagit en femledare bara för att det fanns. Annars borde man separerat PE och N.

Jag har sett en gång hur en elektriker lagt blå och gulgrön parallellt i båda ändar. Jag gissar att tanken var att få upp arean över 10 mm² i 6 mm² kabel. Varför han gjorde så i stället för att koppla det TN-S vet jag inte.

A Avemo skrev:
Jag har sett en gång hur en elektriker lagt blå och gulgrön parallellt i båda ändar. Jag gissar att tanken var att få upp arean över 10 mm² i 6 mm² kabel. Varför han gjorde så i stället för att koppla det TN-S vet jag inte.
Vad jag vet får man inte parallellkoppla blå och gröngul i det syftet. Har man en femledare finns det ingen anledning att inte koppla TN-S istället för att hitta på egna lösningar.

TN-S får inte gå tillbaks till TN-C, så i TS fall är det fel att PE och N är byglade i centralen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej det är inte tillåtet, men om den mottagande centralen är gammal och har TN-C (sammankopplad plint för PE och N) så är det ett sätt att komma över 10 mm2 om kabeln t ex är en N1XV 5g6. Har väldigt svårt att se varför det skulle innebära en elsäkerhetsrisk att göra så. Och det är ju en slags förberedelse till den dagen centralen byts ut till TN-S.

C calvin82 skrev:
För att kunna säga något här så behöver man se hur kabeln är ansluten i matande ände, och dess area.
Det kan även vara värt att se ett foto på hur de är anslutna i matad central, och hur den där bygeln ser ut.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag får kolla lite mer. Tog en bild för några dar sen men den säger inte så mkt.

• Bild på gammalt elskåp med flera porslinsäkringar och slingrande kablage mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C calvin82 skrev:
Jag får kolla lite mer. Tog en bild för några dar sen men den säger inte så mkt.
Det ser ut som att du har mätaren invid och att matningen är fyra ledare av det som syns på bilden. Det bör vara enkelt att kolla vad som går ut från mätartavlans utgående plint du kan öppna och kolla där. Är skiljeskuven åtdragen mellan skenorna är det rätt om det är fyrledarmatning det går att lägga om enkelt om du vill när det är så nära. Se bara upp med den gamla ruppen med tygisolering som verkar gå via Plicaröret det syns bara anslutning på fas och jord där.

Det mesta av ovanstående spelar mindre roll om du inte ska sätta in JFB för helheten din utbyggnad matar du från faserna på skenorna. Nolla och jord till nya delen tar du båda från övre jordskenan i befintliga. Men det skadar inte att se över allt så man vet att det är ok och som man tänkt sig allt är ju verkligen inom räckhåll som det ser ut där.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.