Har tagit över en liten stuga där vinden är inredd med ett sovloft och där det finns fresh-ventiler på gavlarna. I övrigt finns det en spisfläkt och badrumsfläkt samt en skorsten med en rökkanal som används. Luften går ju ut ur ventilerna på vinden pga övertrycket, och inte in som det antagligen var tänkt när de sattes in, och luften känns rätt dålig och stillastående där uppe. Från gavel till gavel är det nog bara 6-7 meter och det finns en liten vinkeltillbyggnad där trappan är vid ena sidan av huset s.a.s. Funderar på om det hade funkat att sätta en paxfläkt där ena ventilen sitter och på vis tvinga luften in genom den ena ventilen och ut genom fläkten för att ventilera, istället för att luften kommer upp genom trappan och ut genom ventilerna. Osäker bara på om en paxfläkt e.d. har den kapacitet som behövs för att så att säga byta riktning på luften i den andra, och om man i så fall bör placera den där ventilen närmst trappan sitter eller vice versa. Någon som har erfarenhet av detta eller någon annat förslag på lösning?

Låter konstigt att det är övertryck i stugan, med badrumsfläktm spisfläkt och eldning borde det ju vara ett undertryck? Ja, jag vet, det är inget svar på din fråga, men jag förstår inte hur det kan bli så ...

En pax-fläkt är en förvuxen datorfläkt. Lär inte kunna påverka luftströmmar i ett hus.
Fungerar bra i små utrymme som badrum/WC.

Är ju värmen som pressar uppåt. Och ut genom ventilerna på övervåningen. Om du kompletterar med friskluftsventil närmare golvet på ovanvåningen så kanske dom tar in luft och du får en bättre cirkulation. Speciellt med dörrar uppe stängda. Bara en teori.

K Kurtivan skrev:
Låter konstigt att det är övertryck i stugan, med badrumsfläktm spisfläkt och eldning borde det ju vara ett undertryck? Ja, jag vet, det är inget svar på din fråga, men jag förstår inte hur det kan bli så ...
Kök och badrum och kamin finns på bottenvåningen och fläktarna är igång vid behov. Det är bara på den inredda vinden det är övertryck. Varför är detta konstigt? Det är väl lättare för luften att vandra via trappan och ut genom ventilerna på vinden än tvärtom?

K Kurtivan skrev:
Loftet på vinden är rätt litet, ca 12-15 kvm. Vad hade funkat annars? Är osugen på att dra en frånluftskanal genom taket då jag inte kan göra det själv, bl.a. då huset har falsat plåttak.

K Kurtivan skrev:
De flesta (troligen alla) hus med fler än 1 plan fungerar inte som det är tänkt. Tryckskillnaden mellan nedervåning o plan 2 brukar ligga runt 5-7 Pa vilket sätter möjligheten att skapa undertryck på övervåningen ur spel om inte huset är extremt tätat och huset överventileras. Samma sak händer såklart med ftx men då alla utrymmen ändå ventileras och minskar fuktinnehållet i huset märks inte "biverkningarna" på samma vis.

Någon som har ett förslag på lösning för att ventilera vinden på ett bra sätt?

Ja sätt tilluftsventiler nära golvet på övervåningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.