S
Hello!
Jag ska renovera ett badrum som har mekanisk frånluft som jag är nöjd med (sällan långvarig imma på spegeln osv). Jag funderar om det finns en poäng i att installera en pax-fläkt utöver frånluften nu när jag ändå ska göra om allt. Eller är det dumt? Bor i en villa från början av 70-talet...

Hur många l/s har du i frånluft totalt och per frånluftsdon? Vart i huvudsak sitter frånluften i huset? Enplansvilla? Hur stor boyta?

S
Hej, jag har runt 24 l/s på tre ställen (två badrum och tvättstuga) i en enplansvilla på 150 kvm. Detta enligt besiktningsprotokollet men jag har bara ett värde utläst i det nyrenoverade badrummet men där sitter det två frånluftdon så kanske man glömt att mäta vid ett... Badrummet som ska renoveras har 7.5 l/s.

Din fråga har gjort att jag tror jag själv kommit till slutsatsen att det faktiskt behövs en fläkt också, tror du det?

Tack för hjälpen!

Redigerat:
Hade du tänkt montera fläkten så den blåser in i befintlig frånluftskanal eller ska den blåsa ut genom yttervägg?
Om den monteras så den blåser ut genom yttervägg så "stör" den befintlig ventilation ännu mer.

S
Tanken är att den ska blåsa ut genom yttervägg. Så du menar att de kan bli sämre att addera den? 1+1 blir 0.5, typ? Varför blir det så?

stefan991 skrev:
Tanken är att den ska blåsa ut genom yttervägg. Så du menar att de kan bli sämre att addera den? 1+1 blir 0.5, typ? Varför blir det så?
Den befintliga frånluftsdonet kommer att få det trögare att "suga" ut luft.
I värsta fall så kan det uppstå baksug. Dvs om tilluftsmängden in i rummet är för liten, och om paxfläkten orkar så kan den börja suga in luft från befintlig frånluftskanal.

Det är alltid bättre att försöka öka på flödet på befintligt frånluftsdon. Vet dock inte om det är lämpligt att trycka in luft med en paxfläkt i ett system med mekanisk frånluft. Troligtvis påverkas de andra frånluftsdonen negativt.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
S
Tack för den eminenta förklaringen. Då ska jag kanske fundera en gång till och diskutera med någon på plats innan jag bestämmer mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.