På vårt 2,5 år gamla tak finns påväxt på pappen närmast hängrännorna. Det är dessutom fuktig en bit upp på pappen nu när det regnat.

Ser ut som att det skulle kunna bero på att betongpannorna inte går tillräckligt långt ut, och att vattnet rinner lite på undersidan, men svårt att avgöra tycker jag.

1) Är detta enbart kosmetiskt eller riskerar det att ge funktionsfel?
2) Är det ett byggfel? Bör man kontakta takfirman för att få det åtgärdat? Hur åtgärdas det bäst isåfall?

Tack på förhand!

• Närbild på ett tak med påväxt av mossa nära hängrännan, under fuktiga förhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt och påväxt på takpapp nära hängrännor under betongpannor på ett tak, möjlig bristfällig övertäckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det ser lite konstigt ut. Vad jag kan se så kan vatten fastna bakom plåten, pannorna ser ut att behöva komma längre ner... Vattnet från pannorna (dalen) ser ut att hamna bakom kanten på plåten. Jag är ingen expert men vattnen bör väl inte hindras att rinna ner i rännan?

• Gilla
Houdini
  • Laddar…
Jag får lika vid varje skarv på vårt papptak. Verkar som skarven gör att det samlas extra fukt. Kanske någon kan förklara fenomenet. Då vi har helt papptak brukar jag en gång om året ta bort tillväxten

• Gilla
Houdini
  • Laddar…
S Screew skrev:
Det ser lite konstigt ut. Vad jag kan se så kan vatten fastna bakom plåten, pannorna ser ut att behöva komma längre ner... Vattnet från pannorna (dalen) ser ut att hamna bakom kanten på plåten. Jag är ingen expert men vattnen bör väl inte hindras att rinna ner i rännan?
Ja det låter rimligt, dock oklart om det behöver åtgärdas (mer än att borsta bort påväxten) tycker jag?

S saltet skrev:
Jag får lika vid varje skarv på vårt papptak. Verkar som skarven gör att det samlas extra fukt. Kanske någon kan förklara fenomenet. Då vi har helt papptak brukar jag en gång om året ta bort tillväxten
Ja, det kanske inte påverkar livslängden så mycket. Mjuk borste? Ska man kanske spruta på lite typ grönfri eller liknande?

Ingen annan som har en gissning? :)

Rickard.
Det är ju ett fel, pannorna bör sluta längre ner sen om det gör något kan diskuteras. Nu vet jag inte hur det ser ut under men det normala är att pannorna slutar någon cm nedanför plåten.

• Gilla
Houdini
  • Laddar…
En annan punkt är att pannorna inte skall ligga mot pappen.
Det saknas således bär och ströläkt under sista pannan.
Håller med att pannorna skall sluta längre ned...

Denna bild är från Monier's monteringsanvisning.

Linjeteckning från Monier som visar takpannor, ströläkt, och bär läkt på en takkonstruktion.

• Gilla
Houdini
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
En annan punkt är att pannorna inte skall ligga mot pappen.
Det saknas således bär och ströläkt under sista pannan.
[bild]
Nu vet jag inte ålder på taket när huset byggdes, men förr gjordes avslut nedtill med kilformad regel utan nedre bärläkt och även pannorna blivit bytta så kanske man inte behövt byta något i råsponten och då behållit kilen.
Kilen är gjort så att pannorna ska vila direkt på den enligt den gamla metoden.

Jag säger dessutom kosmetiskt om pappen är riktigt limmad mot takfotsplåten, låt det vara eller spraya med lite GrönFri samtidigt som du kollar hängrännor och ev. rengör. Ser ut så på många tak.

• Gilla
Houdini
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer :)

A AndersS skrev:
Nu vet jag inte ålder på taket när huset byggdes, men förr gjordes avslut nedtill med kilformad regel utan nedre bärläkt och även pannorna blivit bytta så kanske man inte behövt byta något i råsponten och då behållit kilen.
Kilen är gjort så att pannorna ska vila direkt på den enligt den gamla metoden.

Jag säger dessutom kosmetiskt om pappen är riktigt limmad mot takfotsplåten, låt det vara eller spraya med lite GrönFri samtidigt som du kollar hängrännor och ev. rengör. Ser ut så på många tak.
Huset är byggt 1967, så det var runt 50 år gammalt vid byte. Skönt att det inte verkar vara någon katastrof i alla fall!

Har samma konstruktion på vårt hus från -60 med kil, inga konstigheter. Det finns mängder av tak där det växer mossa på betongpannorna. Det är inte så bra men ingen panik.
Vårt fritidshuset och kringbyggnader har shingel och även där kommer mossa i skuggområdena. En liten sprayning med GrönFri 2-3 år håller det inom rimliga nivåer.

• Gilla
Houdini
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.