Kolla även hampaisolering när du kollar lin. Jag tror det är ännu bättre!

Finns det ingen naturisolering som inte kostar minst fem gånger mer än mineralull?

Hur är det med pavaflex innehåller det samma brandskyddsmedel som hunton?
Skulle helst slippa allt sånt.
/D

Pavaflex innehåller ammoniumpolyfosfat

Ok, svårt att hitta info om det, är det giftigt eller? Borde ju inte vara det, men lite oklart verkar det vara.

Verkar vara en bra näringskälla för diverse mikroorganismer.

Jo, har läst mig till det också, samtidigt verkar det vara spekulation. De flesta som använt träfiber verkar ju nöjda och jag har inte läst om nån som fått problem med mögel i träfiberisoleringen.
Helst skulle jag vilja köpa träfiber helt utan tillsatser, bara ren träfiber, men verkar inte finnas:/.

ingvarh ingvarh skrev:
Helst skulle jag vilja köpa träfiber helt utan tillsatser, bara ren träfiber, men verkar inte finnas:/.
Finns det inte några krav på att materialet måste ha ett visst brandmotstånd? Jag känner inte till de exakta reglerna, men jag gissar att inte alla tillverkare tillsätter brandhämmande medel för att det är roligt.

Boilerplate4U
ingvarh ingvarh skrev:
Helst skulle jag vilja köpa träfiber helt utan tillsatser, bara ren träfiber, men verkar inte finnas
Träfiber måste behandlas för att vara brandsäker. Vi testade med iCells träfiberskivor när vi tilläggsisolerade ett av husen på landet. Deras träfiber är behandlade med någon slags saltförening (borsalt tror jag) som även förhindrar mögel. Bättre isolerförmåga och otroligt mycket skönare att jobba med än glas/stenull.

ingvarh ingvarh skrev:
Ok, svårt att hitta info om det, är det giftigt eller? Borde ju inte vara det, men lite oklart verkar det vara.
Lite info om olika tillsatser i cellulosafiber (träfiber) som tex "Ammoniumpolyfosfat".

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.