Pankis79 skrev:
Varför patchpanel till antennsignaler.
Ta en träskiva, 50cm bred och lämlig höjd (plyfa, spånskiva el motsv.)
Skruva sen fast den antennutrustning som du behöver. Fördelare och ev förstärkare. Anslut sen alla kablar som går ut till antennuttagen.
Tanken är ju att slippa antennuttagen (och telefonuttagen), man kör antennsignalen genom en TP-kabel ist för en koax. Dock är det fortfarande den analoga(digitala) antennsignalen som skickas, inte konverterad till "annat format" typ TCP/IP el dyl. Blir ju en flexiblare lösning på detta vis.

B
NicklasWall skrev:
Hej
Vi håller på att bygga hus och ska ha fiber in med data, tele och tv. Tycker det känns lite brandfarligt att stoppa alla apparater i ett träskåp (t.ex. överskåp). Omotiverad rädsla??

Har tittat på riktiga skåp. Billigaste som jag har hittat är detta:
[länk]
Pris från 1130 kr. (19" x 6HE).

Någon som har några tankar i detta?
Har köpt följande skåp från Kjell-e till vårt hus, används för patching av nätverk, tele och tv. Skåpet är stabilt (rejält byggt i stål) med plats för 9HE (1099kr) och jag är mycket nöjd med det.
http://www.kjell.com/?item=68238&path=

Det såg rätt bra ut onekligen och inte så farligt dyrt heller

MrMagic skrev:
Tanken är ju att slippa antennuttagen (och telefonuttagen), man kör antennsignalen genom en TP-kabel ist för en koax. Dock är det fortfarande den analoga(digitala) antennsignalen som skickas, inte konverterad till "annat format" typ TCP/IP el dyl. Blir ju en flexiblare lösning på detta vis.
Men nu var det ju frågan om koax.
Själv är jag lite allergisk mot att köra antennsignaler via TP-kabel.
Har fått för mig att koax är både billigare och bättre.

Visst, en koax är säkert bättre än en Cat5e för antennsignal och som du beskriver det har man ju gjort sedan TV´n kom, men du bygger ju upp ett helt nät för endast antennsiganlen då. Sedan ett för data och kanske ett för telefonin. Tanken är ju att slippa flera nät, bara ha ett som allt kan samsas i.

Märks det någon försämring av signalen om man kör i cat5/cat6 jämfört med coax?

/Kalsipper

Det finns ju idag extendrar för att köra HDMI över cat5. Hur passar det in i era planer på ett tv-nät över cat5? Har inte tittat på dessa prylar ännu (eftersom jag inte har en lämplig TV) men det känns ändå som att DET är det intressanta att titta på.

Visst är det bra med flexibilitet i anläggningen och att kunna patcha ut till uttagen det man behöver. Men är inte antennutrustningen för det ganska dyr?
Det är ju en teknik som kommer mer o mer, så priserna borde ju gå ner.

Vet nån hur egenskaperna i en TP-kabel är för antennsignal (dämpning, instrålning mm)? Själv har jag aldrig hållit på med sånna nät.

Hdmi är väl helt digitalt iofs vilket är bra för bildkvaliteten men inte bra om man råkar ha befintliga analoga prylar

Har du någon länk på det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.