frohike skrev:Att tänkas på är att Cat7 inte använder RJ45 kontakter utan en helt ny typ av kontakt..
Detta bla pga att Cat7 kabel har skärm runt varje par.
Dessutom är Cat7 än så länge enbart en informell standard som ej är fastställ av TIA/EIA. Alla mätkrav är ej fastställda enu heller där den delen.
Så det man kan dra idag är Cat6 utan att leta specialdelar..
Sen är Cat5 borttagen från TIA/EIA. Cat5e därimot är fortfarande i bruk.
Finns idag lösningar för multimedia via TP. Dock väldans dyrt.
Jag skulle nog hellre dra VP20 rör och lägga pengarna på koaxkabel och vaniga klassiska tv-uttag tills det finns vettiga lösningar att tillgå till överkomliga priser.
Det går ju att bygga upp tv-delen på samma sätt som med TP i rack..
Jag tycker också att köra TV över TP verkar kosta mer än det smakar.
Obs att ingen av de lösningarna som finns verkar klara att man kör parabolen över TP...
OBS dock att de klassiska tv-uttagen gör lite jox med signalen... Om man ändå tänkt ha en "kopplingscentral" och ändra allt eftersom behoven ändras så är det nog bättre att ha nån slags uttag som inte gör något med signalen alls...
Vanliga klassiska TV-kontakter (IEC-standard, tror jag) eller F-kontakter på koaxkablarna i en kopplingscentral är nog att föredra. Det skiljer så få ören på delningar som klarar parabol respektive bara klarar vanlig tv så ta de som även klarar parabolsignaler...
Prova med http://mats.dynalias.com/images/kk_ny.jpg och se vad som händer. Funkar det inte så ge mig ett pm med en mailadress så mailar jag över bilden.
Det är ett ikea köksöverskåp som jag har byggt in två 19" paneler i plus en liten hylla för det trådlösa nätet och ett fack under för elanslutningarna
Det är ett ikea köksöverskåp som jag har byggt in två 19" paneler i plus en liten hylla för det trådlösa nätet och ett fack under för elanslutningarna
Det skall gå att köra Lexicom via en vanlig CAT 6, det skall vara den skärmade varianten (FTP), TV-signalen använder endast ett par.toka skrev:Hej, bygger nytt och ska tänker dra nätverk (förstås). Tanken är att dra dubbla 16mm rör från varje rum till en central plats i huset. Ska sedan dra Cat5 kabel för tele och data. För att på ett enkelt sett administrera den centrala kopplingspunkten skulle jag vilja ha en patchpanel. Någon som vet var man hittar sådana till en bra peng. Både kompletta skåp och lösa plintar är av intresse. Har sökt på patchpanel i forumet utan framgång.... Även andra tips vad gäller nätverk uppskattas (kan man t.ex köra antennsignal i en cat5-kabel och sedan använda en adapter typ Lexcom Home innan TV'n?) mvh Tobias
Jag har inte sett någon men det är ju lätt att skapa en.
Ta en tom 19" 1U hög täckbricka och borra några hål för F-skarvdon i. Montera sen kablarna till rummen på baksidan av f-kontakterna och vipps, en patchpanel för tv
Ta en tom 19" 1U hög täckbricka och borra några hål för F-skarvdon i. Montera sen kablarna till rummen på baksidan av f-kontakterna och vipps, en patchpanel för tv
Jag fick också denna uppgift från ELJO-båset vid den senaste Hem- & Villamässan men jag tvivlar starkt på att det verkligen stämmer. De vill iofs köra deras PIMF (cat 7).AndreasK skrev:
De hävdade också att man kan köra parabol på detta sättet utan att tappa kvalitet.
Jag hittar inget på deras hemsida ang. detta utan allt handlar om att man har gått igenom en RF-modulator (eller vad det heter) och sedan distribuerar i nätverket. Vad jag har förstått så tappar man mycket i både ljud- och bildkvalitet genom att göra så. Det blir ett koax-nät från parabolen för mig trots allt...
Yamma
För er som inte är främmande för HTPC kan jag tipsa om att Mediaportal (www.team-mediaportal.com) just har släppt en Client/server-baserad version av sin programvara. Det är iofs den allra första betan men på sikt verkar det kunna bli riktigt bra.
Grundkonceptet är att man kan köra en serverdel med alla TV-kort i (t.ex. nära sin antenn/parabol) och sedan streamar ut TV-sändningar och inspelade program över sitt nätverk till en klient (t.ex. en HTPC i vardagsrummet eller varför inte en Laptop med WLAN i trädgården).
En nackdel är förstås att man behöver en klient (PC/Laptop) på varje plats där man vill se nåt men för en riktig nörd är ju inte det några problem ;D.
Grundkonceptet är att man kan köra en serverdel med alla TV-kort i (t.ex. nära sin antenn/parabol) och sedan streamar ut TV-sändningar och inspelade program över sitt nätverk till en klient (t.ex. en HTPC i vardagsrummet eller varför inte en Laptop med WLAN i trädgården).
En nackdel är förstås att man behöver en klient (PC/Laptop) på varje plats där man vill se nåt men för en riktig nörd är ju inte det några problem ;D.
