1 115 läst · 25 svar
1k läst
25 svar
Tips på patchpanel, Switch och rack
Sida 1 av 2
Hej
Jag håller på att planera mitt nätverk hemma och har väll fått grepp på det mesta tack vare er alla, samt Mats nätverksskola men hade behövt tips på lite grejer.
Kan ni rek vad man ska köpa för något rack för Switch och patchpanel och tillhörande kontakter, som det ser ut nu så räcker 16 portas utan några problem, ska gå att montera på vägg och behöver inte ha en lucka, om inte ni tycker det är nödvändigt.
Jag håller på att planera mitt nätverk hemma och har väll fått grepp på det mesta tack vare er alla, samt Mats nätverksskola men hade behövt tips på lite grejer.
Kan ni rek vad man ska köpa för något rack för Switch och patchpanel och tillhörande kontakter, som det ser ut nu så räcker 16 portas utan några problem, ska gå att montera på vägg och behöver inte ha en lucka, om inte ni tycker det är nödvändigt.
Vill du ha ett skåp eller ett helt öppet rack?
Fördelen med ett skåp är så klart att det är betydligt enklare att hålla snyggt och hyfsat damfritt.
De öppna racken är ofta justerbara, men med skåp är en bra början att fundera på vilket djup du behöver, baserat på den utrustning du skall montera i racket och tillgänglig plats där skåpet skall skruvas upp.
Fördelen med ett skåp är så klart att det är betydligt enklare att hålla snyggt och hyfsat damfritt.
De öppna racken är ofta justerbara, men med skåp är en bra början att fundera på vilket djup du behöver, baserat på den utrustning du skall montera i racket och tillgänglig plats där skåpet skall skruvas upp.
Tack för snabbt svar!C cpalm skrev:Vill du ha ett skåp eller ett helt öppet rack?
rent installationsmässigt för skåp eller öppet rack så finns ingen begränsning utan finns det en storlek som är mer lämplig/enklare att installera i så tar jag detta, om det är skåp eller rack spelar mindre roll, då jag är helt ny på detta så köper jag hellre något ni rek. än inte, så ja kanske är skåp smidigt för att slippa ex. damm.
Ja, smaken är som baken, men jag skulle nog rekommendera ett skåp.
"Standard" djup för 19" nätverksskåp är 600, då får du plats med i princip all enklare nätverksutrustning, "nätverksservrar" och sånt. Men 60 cm är å andra sidan löjligt djupt om det hänger fritt på väggen.
500 är också ett vanligt djup, som också funkar med det mesta.
Själv hade jag begränsningar på djupet här och valde ett 390-skåp från Excel (WR), men då passar också endast utrustning med begränsat djup.
Finns annars sjukt mycket olika skåp på marknaden, i alla möjliga varianter.
Saker att betänka är om du vill ha ett skåp som har baksida eller öppet bakåt. Öppningsbara sidopaneler är bra att ha för kabeldragning. Luftväxlingen i skåpet kan också vara en faktor om du skall ha prylar där som alstrar värme.
"Standard" djup för 19" nätverksskåp är 600, då får du plats med i princip all enklare nätverksutrustning, "nätverksservrar" och sånt. Men 60 cm är å andra sidan löjligt djupt om det hänger fritt på väggen.
500 är också ett vanligt djup, som också funkar med det mesta.
Själv hade jag begränsningar på djupet här och valde ett 390-skåp från Excel (WR), men då passar också endast utrustning med begränsat djup.
Finns annars sjukt mycket olika skåp på marknaden, i alla möjliga varianter.
Saker att betänka är om du vill ha ett skåp som har baksida eller öppet bakåt. Öppningsbara sidopaneler är bra att ha för kabeldragning. Luftväxlingen i skåpet kan också vara en faktor om du skall ha prylar där som alstrar värme.
Tanken är att den bara ska innehålla en patchpanel och switch, ev. Raspberry men tanken är att all utrustning ska vara i ett förråd på övervåningen så jag har det lätt tillgängligt.
Routern kommer jag få sätta på väggen jämte skåpet.
Routern kommer jag få sätta på väggen jämte skåpet.
Grejen är att även switchar varierar kraftigt på djupet, även om nog alla "prosumer"-switchar är mer eller mindre "lågprofil" och funkar med god marginal i ett 500-skåp.B bergquist skrev:
Rekommenderar att du mäter/planerar lite i förrådet. 50-60 cm djup är som sagt betydligt mer än vad man spontant kan tro. Sen skall det också gå att öppna dörren och ev. sidopaneler.B bergquist skrev:
Jag var nog otydlig, patchpanel och switch ska vara i källaren där jag samlar alla kablar men all övrig utrustning (Rpi;s, nas, gateways etc) har jag tänkt att ha i ett förråd) så just utrymmeemässigt för just rack och det har jag ca 120 kvm källare att tillgå.C cpalm skrev:Grejen är att även switchar varierar kraftigt på djupet, även om nog alla "prosumer"-switchar är mer eller mindre "lågprofil" och funkar med god marginal i ett 500-skåp.
Rekommenderar att du mäter/planerar lite i förrådet. 50-60 cm djup är som sagt betydligt mer än vad man spontant kan tro. Sen skall det också gå att öppna dörren och ev. sidopaneler.
Ja det är så klart det bästa alternativet men då måste jag väll ha olika långa patchlablar för att dra från Switch till panel.useless skrev:
Om jag nu inte sätter sig h med portarna uppåt och panelen med portar nedåt,.eller tänker jag fel
Vad är orsaken att du inte ställer allt på samma plats? Själv har jag det mesta i källaren. För mig känns det även skönt att grejer som är igång 24/7 står på ett ställe som är mer brandsäkert än ett vanligt förråd.B bergquist skrev:
Tack för svar från er alla!C cpalm skrev:
Som det ser ut nu så tror jag det blir följande
1. Öppet 10" rack 6u
2. 12 portar patchpanel
3. 16 portar Switch
4. Hylla för router.
Sedan monterar jag en hylla i höjd med rack och placerar all annan utrustning i källaren, i stället för i ett förråd.
Jag ska dra kabel både invändigt och utvändigt så kan ni rek. Bra installationskabel för detta?
Ska jag ha cu eller cca för detta?