Det har dragit ihop sig till montering av handfatet på kommoden och jag upptäcker nu ett fel i glasyren + att passformen är överraskande dålig:

- Glasyren kring brädavloppet är gul (kommer att se permanent smutsigt ut)

- Undersidan är skev så att det blir en 4 mm glipa i ena hörnet (kommodens ovansida är invägd och plan så det är inte där felet ligger).

- Handfatet verkar vara c a 10 mm för djupt för kommoden. Det medför en glipa vid själva handfatet men också att det blir mycket stort springa till höger om handfatet, tveksamt om det går att få till en fungerande limfog där.

- Den plana delen till höger lutar bort från handfatet d v s vatten som hamnar där rinner ut på golvet snarare än ner i handfatet.

Jag funderar på att reklamera men vad tycker ni? Är jag för petig?

• 112-1204_IMG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 112-1205_IMG.jpg
    Skapa konto
  • 112-1206_IMG.jpg
    Skapa konto
  • 112-1207_IMG.jpg
    Skapa konto
  • 112-1210_IMG.jpg
    Skapa konto
T
Vad är det för fabrikat?

Om det blir reklamation tänkte jag vänta med det tills de fått chansen att fixa fram ett bättre handfat.

Hoppas att det är OK för forumets del (?)

T
Självklart ska du reklamera men min fråga var vilket fabrikat det var och om det är något okänt märke till budgetpris så får man ju kvalitet därefter!

OK. Nej, det är ett välkänt märke och det var inte budgetpris.

Handfat och kommod kostade tillsammans närmare 8000 via butik på nätet men då var det sänkt pris.

T
Ja, bottenventilen kommer ju att täcka det gula på kanten!

Det gula kring breddavloppet skulle jag inte godkänna även om det var ett "lågprismärke".

Även om det som nämdes tidigare i tråden så har sanitetsporslin stora toleranser så ser det ut som lite väl på dina bilder. Vad är det för fabrikat?

Många tror att tvättställ och WC-stolar är exakta vetenskaper. Det är inte för så många år sedan som man slutade med gipsformar och gick över till gummi på vanliga standardtvättställ, skulle förvåna mig mycket om ditt ställ inte är gjort i en gipsform. Grejen med den tekniken är att pjäsen reduceras cirka 30% och då blir självklart toleranserna därefter.

Sanitetsporslin är i högsta grad fortfarande till viss mån ett hantverk och det står ingen maskin och spottar ut WC--stolar en efter en utan varje pjäs glaseras separat och det är handpåläggning på alla pjäser (inte alla tvättställ).

Glömde en sak, det finns kromringar att köpa till breddavloppet som döljer kanten om du inte får igenom reklamationen (vilket du kommer att få).

Hej igen, jodå det kom ett nytt tvättställ, men det var knappast bättre än det första.

Cheever, var kan man köpa kromringar någonstans?

Osäker om det är rätt dinension , men bland annat vissa av IDO:s tvättställ och även GBG:s ställ har en ring runt så vilken som helst av deras återförsäljare med lite service borde funka.
prod_Evita11179-2.jpg

Dålig bild men IDO:s variant är mer ett täcklock typ. Döljer fortfarande det fula tror jag.

Tack Cheever! Jag frågade hos Ekesiöö i veckan men det var sent på dagen så de kunde inte ringa Gustavsberg. Man får hoppas att dessa ringar finns som reservdelar så att man inte måste köpa ett helt tvättställ...

Har även ställt frågan till Sigro som sålde tvättstället men efter ett inledande missförstånd om vilket avlopp det gällde (bräddavlopp vs avlopp i botten), så har jag inte hört något från dem sedan i tisdags.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.