Vi tänkte sätta upp pärlspont i taket på vår sommarstuga men jag har några frågor:

• Brukar pärlspont som man köper på de stora byggvaruhusen vara torkad eller behöver man låta bräderna ligga och torka innan man sätter upp dom?

• Spelar det någon roll om man sätter upp taket på sommaren eller vintern (med tanke på sprickbildning)?

• Kan man skruva upp pärlspont (snett in i sponten) och vilken skruv skall man använda i så fall?

Redigerat:
När jag har spikat upp pärlspånt så har jag inte torkat den först.
Är det på vintern kan du ha den inne ett tag innan du spikar upp den.
Ska du måla den så grundmåla den innan du spikar upp panelen ifall den torkar isär lite.
Har aldrigt skruvat bara spikat med dyckertpistol :-)

• Gilla
r.olsson
  • Laddar…
När det gäller sommar/vinter tänkte jag; om plankorna är som störst på sommaren är det kanske dumt att sätta upp det då eftersom man riskerar glipor när det drar ihop sig?

Dyckert verkar ju vara vanligast men jag tycker det är konstigt när golv ofta skruvas snett in i sponten? Jag kollade på Cramo och där kan man hyra en dyckertpistol för 95 SEK. :)

Idag så har vi gipsskivor i taket. Det skall väl gå bra om man ser till att spika pärlsponten i reglarna ovanför gipset?

Den här årstiden är det dom torrast så nu är dom som minst :-)
Tror att det är större risk att pärlsponten spricker om man skruvar när den inte är så tjock.
Kör med 50 mm spik i reglarna ovanför gipset.

Du har nog rätt med sprickrisken. Fjädern är ju ganska klen på pärlspont. Jag återkommer förhoppningsvis om några månader med bilder. :)

Redigerat:
Jag ska också montera pärlspont i vårt tak. Däremot trodde jag att det är torrast inomhus under vinterhalvårtet.

bergstrollet skrev:
Jag ska också montera pärlspont i vårt tak. Däremot trodde jag att det är torrast inomhus under vinterhalvårtet.
Om du har rumstemperatur inomhus året runt är det torrast på vintern, har du ingen värme på så blir det fuktigare inomhus på vintern.

Janet_Johan skrev:
Den här årstiden är det dom torrast så nu är dom som minst :-)
Tror att det är större risk att pärlsponten spricker om man skruvar när den inte är så tjock.
Kör med 50 mm spik i reglarna ovanför gipset.
Är det inte dyckert man ska spika med i så fall :confused:.

Tigersågen skrev:
Är det inte dyckert man ska spika med i så fall :confused:.
Helt rätt! Skruva inte. 50 mm dyckert. Aldrig någonsin något annat!
Trä är minst när det är torrast. Har du uppvärmning är det på vintern.
Grunda eller betsa innan du sätter upp, slipper du fundera.
Bra att spika när det är sommar så slipper man spänningar.
Gör inget om det krymper bara det är samma färg.
Hadé! Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.