Jag gissar (?) att den blommande bilden är från tidigare i år för det ser ut som en syren.
De två andra fotona kan även de vara syrener, jag har 3 olika varianter på tomten och bladen skiljer sig åt i form och färg som de på bilderna.

Jag tycker tyvärr det ser ut som parkslide.
Stammarna påminner om den, det lilla man kan se av stammarna i alla fall, syren har ju mer flerårig stam som är mer "trädaktig", parkslide har grönaktig stam med lite rött inslag.

Ser ut som syren.

'Lite ledtrådar:
Parksliden vissnar varje höst, den har raka stammar som påminner mycket om bambu och rabarber, bara toppen hänger och den har aldrig grenar. Det här är rätt tydligt en förvedad, förgrenad buske som hänger, och den fortsätter att växa på de gamla skotten varje år, medan parksliden kommer på nytt nerifrån.

• Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte sett den blomma förut, tror inte det blommade förra året. Bilderna är tagit igår respektive idag.

Stammen är väl dock inte riktigt lik Parkslide, vilket är lovande.

Växt med gröna blad och brun stam framför trästaket, liknar parkslide men blommar inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blommorna däremot är ju oroväckande lika:
Vitblommande växt med blad som liknar Parkslide, fotograferad i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Bladen känns också väldigt lika
Växt med gröna blad och brun stam framför trästaket, liknar parkslide men blommar inte.
Skapa konto

AndersPS skrev:
Jag har inte sett den blomma förut, tror inte det blommade förra året. Bilderna är tagit igår respektive idag.

Stammen är väl dock inte riktigt lik Parkslide, vilket är lovande.

[bild]

Blommorna däremot är ju oroväckande lika:
[bild]

Bladen känns också väldigt lika
[bild]
Vad jag sett ska bladen vara hjärtformade, men kanske finns andra former.

Sen ser det ut som växten skjuter nya skott på gamla grenar (parkslide ska tydligen inte göra det enligt vad folk skrivit i tråden).

harry73
Broken arrow skrev:
Vad jag sett ska bladen vara hjärtformade, men kanske finns andra former.

Sen ser det ut som växten skjuter nya skott på gamla grenar (parkslide ska tydligen inte göra det enligt vad folk skrivit i tråden).
Enligt ett tidigare inlägg i tråden kommer alla parkslide plantor från samma honplanta. Så det finns inga andra varianter alls.
Det ser inte ut som parkslide alls (även om jag aldrig har sett den i verkligheten. Men det är inte heller en vanlig syren, för de blommar på våren

Det finns en hel del sorter i släktet Fallopia och jag tror att bilden visar Fallopia baldschuannica bokharabinda som är en klängväxt.

Vissnar den ner på hösten? Det gör alltid parksliden.

harry73
Känns lite lugnare. :)

Når nollgradigt natten till tisdag och enstaka minusgrad natten till onsdag.

Är det dags att halshugga dom jävlarna och fylla upp dom med roundup?
Har köpt en Roundup 5L tryckspruta. Tänkte hälla i en flaska koncentrat i den för att få lite mer av det goda kanske?

bozze4evigt skrev:
Når nollgradigt natten till tisdag och enstaka minusgrad natten till onsdag.

Är det dags att halshugga dom jävlarna och fylla upp dom med roundup?
Har köpt en Roundup 5L tryckspruta. Tänkte hälla i en flaska koncentrat i den för att få lite mer av det goda kanske?
Ja det ska ju vara bästa tillfället nu innan frosten tydligen.

Själv kör jag med glyfosat, beställt från England, men det är vad jag väljer att göra o inget jag vill rekommendera någon annan, då det är lite farligare att använda + behörighetsutbildning för att få använda det.
Men det är vad jag tror krävs för att slå till mot dessa.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Glyphosat+pro&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xclinic+ace.TRS0&_nkw=clinic+ace&_sacat=0

Annars hade jag nog valt att använda endast koncentratet, eller späda det med det från trycksprutan kanske? Vet inte vad övriga tycker men något starkt är ju vad som krävs för dom elakingarna.

Har du den behörigheten? Eller kan vem som helst beställa eller kommer tullen att bli nyfikna?

Ja jag tänkte hälla i och blanda flaskan med koncentrat i trycksprutan för att få en högre dos av glyfosat

bozze4evigt skrev:
Har du den behörigheten? Eller kan vem som helst beställa eller kommer tullen att bli nyfikna?

Ja jag tänkte hälla i och blanda flaskan med koncentrat i trycksprutan för att få en högre dos av glyfosat
När jag beställde så frågades det inte om behörigheten, beställde, och den slank igenom och levererades hem till dörren ganska snabbt (ca en vecka har jag för mig) utan några problem,

Ja det är nog o skicka till den så starkt som möjligt som gäller, den är ju extremt svår o få stopp på som TS o andra redan märkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.