Sedär, då har man lärt sig det då :o

En snabb fråga, har tänkt testa med kaustiksoda som några i tråden här har gjort. Maken köpte någon form av granulat. Fick idén att pytsa ner en aning granulat direkt i de avbrutna parkslide-stammarna efter att ha slagit sönder mellanväggarna och sedan (om stammarna inte redan är vattenfyllda) fylla på med vatten. Låter det som en bra eller en usel idé?
Hur mycket ska jag i så fall ta, ett par korn per stam, en tesked eller vad?

Och om det är en dum idé att hälla granulatet direkt ner i stammen, vad för kärl ska jag då blanda i?

Satsuki
Modig skrev:
En snabb fråga, har tänkt testa med kaustiksoda som några i tråden här har gjort. Maken köpte någon form av granulat. Fick idén att pytsa ner en aning granulat direkt i de avbrutna parkslide-stammarna efter att ha slagit sönder mellanväggarna och sedan (om stammarna inte redan är vattenfyllda) fylla på med vatten. Låter det som en bra eller en usel idé?
Hur mycket ska jag i så fall ta, ett par korn per stam, en tesked eller vad?

Och om det är en dum idé att hälla granulatet direkt ner i stammen, vad för kärl ska jag då blanda i?
Var superförsiktig om du häller vatten på kornen, även baser ska helst blandas i vatten och inte vatten hällas på basen.... Och glöm för tusan inte ordentliga handskar och skyddsglasögon när du hanterar kornen. Annars låter det som en bra idé, det blrde iaf ta död på en del av växten och försvaga den en smula....

Någon som vet hur pH-tolerant parkslide är, klarar de både högt och lågt pH?

• Gilla
Modig
  • Laddar…
S
Det är främst jag som skrivit om kaustiksoda som bekämpningsmedel. Jag tycker det fungerar relativt väl när man trycker ner ett rör i jorden för att komma åt rötterna. Jag antar att halva effekten kommer av att jag tröttar ut den genom att ständigt rycka upp allt grönt och hälften av att jag dödar lite av rotsystemet varje gång. Jag misstänker att den ogillar högt PH, men har egentligen inga belägg för det.

Det skulle vara intressant om du ville pröva att hälla i avhuggna stammar. Om jag var som du skulle jag hälla i ett eller möjligtvis två kryddmått i varje. Hoppa över vattnet. Jag tror det finns tillräckligt med vätska i stammen och dessutom är vatten och kaustiksoda en otrevligare kombination att få på huden jämfört med bara torra korn.
Använd alltid skyddsglasögon och gärna även handskar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Tack för respons! Jag ska absolut använda skyddshandskar och skyddsglasögon. Att jag vill hälla i kornen snarare än en färdigblandad lösning är just för det du skriver, STB, att det känns mindre riskabelt att hantera kornen. Och jag tror också att det vatten som står i stammarna bör räcka. Annars kan jag kanske börja med att fylla på lite för att minska risken, jämfört med att fylla på med vatten efteråt.
(Vi har förresten anlitat en trädfällare som ursprungligen är britt. Han kände förstås igen växten och berättade att den inte enbart är av ondo. Han hade fått lära sig som överlevnadsknep i lumpen att man kan bryta av stammen för att dricka vattnet där inne. Alltid nåt;-) )

5-liters flaska med växtvårdsprodukt på trägolv, nyligen levererad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu jäklar har det kommit godsaker till mina kära buskar 😀
Imponerande, beställde måndag 21:30 och hade leveransen på fredag vid lunch!

bozze4evigt skrev:
[bild]

Nu jäklar har det kommit godsaker till mina kära buskar 😀
Imponerande, beställde måndag 21:30 och hade leveransen på fredag vid lunch!
Stiligt! Kostade det bara ~550 kr för femlitersdunken inkl frakt? Mycket prisvärt i så fall!

mg765 skrev:
Stiligt! Kostade det bara ~550 kr för femlitersdunken inkl frakt? Mycket prisvärt i så fall!
Yes, 585kr inkl frakt

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Det där uttrycket med "....endast tomten är vaken" kan ju slänga sig dit solen inte skiner. Parksliden sover då rakt inte något under de 365 dagarna!

Medan det mesta säger adjöken för säsongen och presenterar sitt hösttillstånd, så fortsätter min slide tycka att det är tillväxtsäsong. Bäverväxt.

Närbild på en parkslideplanta med röda blad som växer bland grönt gräs och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modig skrev:
Tack för respons! Jag ska absolut använda skyddshandskar och skyddsglasögon. Att jag vill hälla i kornen snarare än en färdigblandad lösning är just för det du skriver, STB, att det känns mindre riskabelt att hantera kornen. Och jag tror också att det vatten som står i stammarna bör räcka. Annars kan jag kanske börja med att fylla på lite för att minska risken, jämfört med att fylla på med vatten efteråt.
(Vi har förresten anlitat en trädfällare som ursprungligen är britt. Han kände förstås igen växten och berättade att den inte enbart är av ondo. Han hade fått lära sig som överlevnadsknep i lumpen att man kan bryta av stammen för att dricka vattnet där inne. Alltid nåt;-) )
Jag vill starkt avråda från att dricka vattnet i stammarna hemma hos någon av de som skriver i den här tråden!

• Gilla
llehs och 6 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Det är ju detta som är kommunernas stora problem eftersom man ofta avverkar diken med slåtteraggregat (inte balk) och sprätter omkring växtdelar. Jag kör på västra Hisingsleden på morgonen där man dikesrensar med aggregat och har följt parkslidens utbredning de senaste 10 åren. Den har tagit sig över vägbanan till andra sidan och jag tror att det beror på sättet att slå dikesväxter.
Om man slåttrar parksmide nära vägbanan så låter det so meta effektivt sätt att sprida växten till resten av landet! Den kommer ju att fastna under bildäck ..

Excel
elpaco skrev:
Om man slåttrar parksmide nära vägbanan så låter det so meta effektivt sätt att sprida växten till resten av landet! Den kommer ju att fastna under bildäck ..
Nja, har svårt att tänka mig att en slide kan sitta kvar på ett blidäck i höga hastigheter. :)

Excel skrev:
Nja, har svårt att tänka mig att en slide kan sitta kvar på ett blidäck i höga hastigheter. :)
Du kör i lera, över en slide, stänker upp rester under hjulhuset, kladdar fast. Vindskyddad. ?

Risken är nog betydligt större att man sprider den vidare ut med vägkanten via röjaggregatet än att bilar skulle dra med den. Men visst risken finns ju om än liten.

Excel
elpaco skrev:
Du kör i lera, över en slide, stänker upp rester under hjulhuset, kladdar fast. Vindskyddad. ?
Ja inget är ju omöjligt. Ponera följande: En person får sladd på bilen sladdar in i ett slide-buskage. 5 meter planta fastnar i bilen. Bärgaren kommer och orkar inte ta bort plantan. Delar av plantan flyger av bilen på väg till verkstaden och fastnar i alla bilars däck. Plåtslagaren som ska laga bilen tar en bit, odlar upp och skänker till vänner och bekanta. Plantan sprids över Sverige... nu raljerar jag lite :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.