1 723 379 läst ·
5 722 svar
1723k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Håller med om att det lätt blir situationen. Men problemet här är ju att det saknas vetenskapliga empiriska källor för det som du påstår.H Hobbybonde01 skrev:
Jag är väl medveten om att det finns sådana projekt. Att byråkratin kör hobbyprojekt för statliga medel är inget nytt. Detta kan drivas av ideella föreningar som har det som intresse, t ex Naturskyddsföreningen.H Hobbybonde01 skrev:
Jag noterar att nu brister det för dig och personangreppen kommer. Det är oftast så när man diskuterar med miljöfrälsta, det finns inget utrymme för andra perspektiv i deras auktoritära ideologi. Alltid personangrepp, utfrysning och förminskning. Som en sekt.H Hobbybonde01 skrev:
Ska du inte höja dig och vara bättre människa än så?
Rädda våtmarkerna är den politiska rörelse som finns i Sverige som önskar att radikalt ändra på markanvändningspolitiken. Poängen med att ta upp detta faktum är ju att visa att det saknas politisk realism i att radikalt ändra på markanvändningen. I motsats till vad du påstår är att påpeka att något saknar politisk realism är inte att mixa in påståenden och klistra på en meningsmotståndare andras obskyra åsikter. Det är heller inte att förminska någon annans argument att påpeka att vad de driver politiskt är orealistiskt.H Hobbybonde01 skrev:
Att man kan läsa något innebär inte att det är sant, det betyder bara att någon har skrivit ned det. Och numera behöver inte ens en människa ha skrivit ned det, en AI kan fabulera fram texten.H Hobbybonde01 skrev:
Det som behövs för att förhålla sig till denna fråga är vetenskap.
Öknamn igen, det kommer du ingen vart med. Det avslöjar bara att du saknar argument och kunskap.H Hobbybonde01 skrev:
Det är ju du som har kommit med en massa påståenden. Då hamnar ju bevisbördan huvudsakligen på dig.
Att be om källor till påståenden är helt i sin ordning, men det är förstås dumt att be om källor som kan kritiseras i oändlighet. Sådana uppmaningar kan man ignorera och istället ange källor som tål kritik och som är vederhäftiga.H Hobbybonde01 skrev:
Det kan man med fördel göra om det mesta, men det är faktiskt mot forumregel 5.4.4 att uppmana någon att googla fram ett svar. Kanske inte totalförbjudet eftersom det står "undvik", men ändå inte riktigt comme-il-faut.H Hobbybonde01 skrev:
Uppdatering! Jag var aktiv i tråden för ett antal år sedan då jag själv kämpade mot två bestånd. Ett blev jag kvitt med bara någon omgång med glyfosat. Det andra fick jag kämpa med i några och sedan ströbekämpa på små skott som kom upp - ofta "dvärgslide" .
Nu har jag inte behövt göra något i kanske tre-fyra år.
Men i år har det åter kommit upp skott. Både riktiga, kraftfulla och dvärgslide (som små buskar).
Så bara att ge sig på den igen så att den inte får grepp och tar över.
Jag ville dela med mig detta då det ju är väldokumenterat i England och USA i alla fall att parksliden kan ligga dormant under många år. Betydligt mer än mina 3.4 år.
Kommer inte ihåg nu men har för mig att det var sådär 10-20 år. Det är en otroligt härdig växt.
Jag har fortsatt att hålla koll år efter år även om den varit borta och det är jag glad för idag. Hoppas att ni andra gör detsamma
Men i år har det åter kommit upp skott. Både riktiga, kraftfulla och dvärgslide (som små buskar).
Jag ville dela med mig detta då det ju är väldokumenterat i England och USA i alla fall att parksliden kan ligga dormant under många år. Betydligt mer än mina 3.4 år.
Kommer inte ihåg nu men har för mig att det var sådär 10-20 år. Det är en otroligt härdig växt.
Jag har fortsatt att hålla koll år efter år även om den varit borta och det är jag glad för idag. Hoppas att ni andra gör detsamma
Bra jobbat. Men du ser ju själv att det återstår en okänd mängd arbete.J johan_n84 skrev:Fy fan vilken lång jävla tråd om parkslide…Vi köpte en stuga som visade sig ha parkslide i ena hörnet av tomten. Vi skar ner hela beståndet försiktigt(rörde INTE i jorden) och eldade upp allt i en tunna. Kontaktade en bonde som gav mig ren glyfosat och penslade på i rörstumparna som stack upp ur jorden. Året därpå så penslade vi på allt så fort det kom upp ur jorden. I år är det treje året som vi penslar och det återstår endast 5 av ~100 plantor. Case closed!
Det låter ju hemskt i teorin.H Hobbybonde01 skrev:
Ännu har vi inte sett några siffror på hur snabbt Lupiner kan ta över en sträcka i praktiken.
Jag har ögonen på ett par, liksom på några Parkslide bestånd.
Jag ser inte att Lupiner sprider sig snabbare.
Men jag vet vilka som är svårast att stoppa ifall det skulle skena.
Tills någon vetenskaplig rapport kan belägga risken för stora arealer av Lupin-monokultur så betraktar jag nuvarande lupinkampanj som ren charlatanism.
Vilken tid på året behandlade du den?Z zzelma skrev:Uppdatering! Jag var aktiv i tråden för ett antal år sedan då jag själv kämpade mot två bestånd. Ett blev jag kvitt med bara någon omgång med glyfosat. Det andra fick jag kämpa med i några och sedan ströbekämpa på små skott som kom upp - ofta "dvärgslide" .
Jag har fortsatt att hålla koll år efter år även om den varit borta och det är jag glad för idag. Hoppas att ni andra gör detsamma![]()
Min erfarenhet säger att om man går på med glyfosfaten vid annat tillfälle än höst så går den lätt i dvala och hoppar över ett par år.
Skulle vara intressant och höra om det även var fallet här.
Jag tror att jag körde på hösten de första åren. Hade då två bestånd och det mindre har aldrig kommit tillbaka. Framgångsfaktorn är tror jag är att det ligger med berg nära ytan samt att jag injecerade och sprayade blad samtidigt (för att inte missa någon)
Det stora beståndet har jag för mig att jag skar av en 40 cm upp ungefär och hällde glyfosat i rören. Första året.
Senare har jag behandlat vid midsommar och en gång innan frost.. Jag kan inte förmå mig att vänta och låta rötterna få näring under sommaren. Det stora beståndet har nog djupa rötter och ligger dessutom vid en infiltrationsbädd. De första åren skickade det också upp enstaka skott upp till 25 meter bort.
Det stora beståndet har jag för mig att jag skar av en 40 cm upp ungefär och hällde glyfosat i rören. Första året.
Senare har jag behandlat vid midsommar och en gång innan frost.. Jag kan inte förmå mig att vänta och låta rötterna få näring under sommaren. Det stora beståndet har nog djupa rötter och ligger dessutom vid en infiltrationsbädd. De första åren skickade det också upp enstaka skott upp till 25 meter bort.
Växten parkslide förbjuds – kan orsaka stora skador https://share.google/vg0VQa70eBRSxltrD
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg