1 723 371 läst ·
5 722 svar
1723k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag bara måste kasta in den här länken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...e-stoppades-idag-ar-platsen-en-gron-grasmatta
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...e-stoppades-idag-ar-platsen-en-gron-grasmatta
Att salta jorden är väl ett gammalt beprövat medel. Gjorde man inte det även under krig när man drog sig tillbaka från ockuperade områden, saltade åkrarna så att ingen skulle kunna flytta tillbaka och bruka jorden igen.. kan-inte-jag-få-den-ska-du-inte-heller-ha-den-metodiken.Mikael_L skrev:
Men här på BH räds vi ju inte såna saker som lagligt eller inte, någon som redan provat? Jag har övervägt det på trädgårdsgången för att så att säga slå två flugor på en gång (inte parkslide där dock). Men jag var lite för rädd att det skulle gå hårt åt gräset bredvid när slasken hamnar där.
Jag har funderat på både vägsalt och diesel på en grusgång, på dräneringsgruset och på gruset på garageinfarten, men vi har en djupborrad vattenbrunn lite för nära huset för att det ska kännas bra.
Glyfosat hade varit mycket bättre (och jag använde det innan det blev olagligt). Nu handrensar jag istället. Jobbig för ryggen och tidsödande.
Glyfosat hade varit mycket bättre (och jag använde det innan det blev olagligt). Nu handrensar jag istället. Jobbig för ryggen och tidsödande.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Bränn.P pmd skrev:Jag har funderat på både vägsalt och diesel på en grusgång, på dräneringsgruset och på gruset på garageinfarten, men vi har en djupborrad vattenbrunn lite för nära huset för att det ska kännas bra.
Skapligt koncentrerad kalciumkloridlösning, alltså vägsalt, tar då ganska effektivt död på gräsmatta om man spiller några liter från "torrbollar". Fråga inte hur jag vet... Men året efter var gräset tillbaka så det blir nog ingen bestående "förorening".M MsTake skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Du parkerade raggarbilen i någons lada över vintern, och hällde ur torrbollarna på vårkanten, utan att tänka dig för? 😉
Att salta åkrar i krig får nog tas med en stor nypa salt, det skulle gå åt många ton per hektar för att göra nämnvärd skada. Varje år används idag ett par hundra tusen ton vägsalt i Sverige och det har tidigare varit mer än det dubbla.T TypRätt skrev:Att salta jorden är väl ett gammalt beprövat medel. Gjorde man inte det även under krig när man drog sig tillbaka från ockuperade områden, saltade åkrarna så att ingen skulle kunna flytta tillbaka och bruka jorden igen.. kan-inte-jag-få-den-ska-du-inte-heller-ha-den-metodiken.
Men här på BH räds vi ju inte såna saker som lagligt eller inte, någon som redan provat? Jag har övervägt det på trädgårdsgången för att så att säga slå två flugor på en gång (inte parkslide där dock). Men jag var lite för rädd att det skulle gå hårt åt gräset bredvid när slasken hamnar där.
Så vi kan anta att salt funkar bättre mot parkslide än lupiner då alltså.B Bitterhetsakademin skrev: