Nissens
O ordain skrev:
Parkslide-hybrider bildas regelbundet i andra länder, så det är ingen nyhet i sig att detta sker utan nyheten är bara att det är första gången det dokumenterats frösådd i Sverige. Det har tidigare dokumenterats i exempelvis Norge på 90-talet (enligt [länk]), så det är inte direkt oväntat eller en jättestor sak att det sker här också.

Även i länder där hybridbildning länge varit ett förekommande fenomen (som Storbritannien) är det såvitt jag förstår fortfarande ursprungsarten och dess spridning via rotdelar som är det stora problemet.
Det här är den allt för vanliga skräckpropagandan som sprids kring Parkslide.
Jag såg det aktuella nyhetsinslaget, och ”experten” De hade med är en snubbe som lever på att bekämpa invasiva växter.

Så han hade ju en bra anledning att skrämma upp folk, men det var ju knappast ett sakligt reportage…

• Gilla
dilemma och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det här är den allt för vanliga skräckpropagandan som sprids kring Parkslide.
Jag såg det aktuella nyhetsinslaget, och ”experten” De hade med är en snubbe som lever på att bekämpa invasiva växter.

Så han hade ju en bra anledning att skrämma upp folk, men det var ju knappast ett sakligt reportage…
Så du tycker vi ska vänta och se? Och kriga lite mot Lupiner under tiden istället?

K karlmb skrev:
Så du tycker vi ska vänta och se? Och kriga lite mot Lupiner under tiden istället?
Vad tycker du vi bör göra?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förslag:

Återlegalisera glyfosatbekämpningsmedel för konsument så att det finns i butik och är tillåtet att använda mot parkslide. Naturvårdsverket kan ha en liten informationskampanj på sin hemsida hur man bäst bekämpar parkslide med glyfosat.

Problemet löst!

• Gilla
  • Arg
BigR och 18 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tycker du vi bör göra?
Det enklaste och uppenbara är ju att se till att inga Bokaharabindplantor finns på "bi-avstånd" till Parkslide.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
U
K karlmb skrev:
Det enklaste och uppenbara är ju att se till att inga Bokaharabindplantor finns på "bi-avstånd" till Parkslide.
Det blir ju lätt när pollineringsavstånd för bin ofta är 1-3km…

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det blir ju lätt när pollineringsavstånd för bin ofta är 1-3km…
Man kan ju iaf försöka.. Det är vad jag vet inget svårt att ersätta Bokharabinda med något annat.

U
K karlmb skrev:
Man kan ju iaf försöka.. Det är vad jag vet inget svårt att ersätta Bokharabinda med något annat.
Jo men kan ju vara lite svårt att ”tvinga” alla grannar inom några km att gå med på det :). I mitt fall är det några tusen att få med på tåget, att förlika sig med att antingen ta bort eller att i framtiden aldrig plantera bokharabinda. Så håller nog inte med om att det är ”enklaste och mest uppenbara” uppenbara vägen framåt.

Du får köra en informationskampanj och lägga lappar i brevlådorna.

U Utsliten och utdömd skrev:
Jo men kan ju vara lite svårt att ”tvinga” alla grannar inom några km att gå med på det :). I mitt fall är det några tusen att få med på tåget, att förlika sig med att antingen ta bort eller att i framtiden aldrig plantera bokharabinda. Så håller nog inte med om att det är ”enklaste och mest uppenbara” uppenbara vägen framåt.

Du får köra en informationskampanj och lägga lappar i brevlådorna.
Ok. Vi skiter I det då.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
K karlmb skrev:
Ok. Vi skiter I det då.
Känns lättare att faktiskt försöka ta bort problemväxten och som claes sa, legalisera användandet att glyfosat mot parkslide. Då kan folk få fortsätta ha bokharabinda som egentligen i sig inte är invasiv

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Tja, vilka egenskaper har hybriden? Kanske är den beskedlig? Det var inget ogräsbekämparen sade något om… så antagligen är den inte något att bry sig om…

Syrener o annat är också invasiva, och parkslide skadar inte byggnader och annat mer än vad de gör…

Så, att vänta o se är väl ett bra tips tänker jag.

Vad tycker du?

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Det är väl varken det enklaste eller mest uppenbara…

K karlmb skrev:
Ut och plocka! Färska småskott stekta i smör anses som en delikatess. Tyvärr har vi utrotat 99,9 % av park slide-bestånden på våra tomter i NV Skåne och Muskö och de 3-4 skott som dök upp i våras räcker inte till förrätt ens! En bukett lupiner i en vacker vas förgyller måltiden. 👍

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Hur skall det programmet genomföras tänker du? Det lär bli omfattande…

Nissens Nissens skrev:
Tja, vilka egenskaper har hybriden? Kanske är den beskedlig? Det var inget ogräsbekämparen sade något om… så antagligen är den inte något att bry sig om…

Syrener o annat är också invasiva, och parkslide skadar inte byggnader och annat mer än vad de gör…

Så, att vänta o se är väl ett bra tips tänker jag.

Vad tycker du?
De tycker inte det i UK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.