1 723 566 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det här är den allt för vanliga skräckpropagandan som sprids kring Parkslide.O ordain skrev:Parkslide-hybrider bildas regelbundet i andra länder, så det är ingen nyhet i sig att detta sker utan nyheten är bara att det är första gången det dokumenterats frösådd i Sverige. Det har tidigare dokumenterats i exempelvis Norge på 90-talet (enligt [länk]), så det är inte direkt oväntat eller en jättestor sak att det sker här också.
Även i länder där hybridbildning länge varit ett förekommande fenomen (som Storbritannien) är det såvitt jag förstår fortfarande ursprungsarten och dess spridning via rotdelar som är det stora problemet.
Jag såg det aktuella nyhetsinslaget, och ”experten” De hade med är en snubbe som lever på att bekämpa invasiva växter.
Så han hade ju en bra anledning att skrämma upp folk, men det var ju knappast ett sakligt reportage…
Så du tycker vi ska vänta och se? Och kriga lite mot Lupiner under tiden istället?Nissens skrev:
Förslag:
Återlegalisera glyfosatbekämpningsmedel för konsument så att det finns i butik och är tillåtet att använda mot parkslide. Naturvårdsverket kan ha en liten informationskampanj på sin hemsida hur man bäst bekämpar parkslide med glyfosat.
Problemet löst!
Återlegalisera glyfosatbekämpningsmedel för konsument så att det finns i butik och är tillåtet att använda mot parkslide. Naturvårdsverket kan ha en liten informationskampanj på sin hemsida hur man bäst bekämpar parkslide med glyfosat.
Problemet löst!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
Jo men kan ju vara lite svårt att ”tvinga” alla grannar inom några km att gå med på detK karlmb skrev:
Du får köra en informationskampanj och lägga lappar i brevlådorna.
Ok. Vi skiter I det då.U Utsliten och utdömd skrev:Jo men kan ju vara lite svårt att ”tvinga” alla grannar inom några km att gå med på det. I mitt fall är det några tusen att få med på tåget, att förlika sig med att antingen ta bort eller att i framtiden aldrig plantera bokharabinda. Så håller nog inte med om att det är ”enklaste och mest uppenbara” uppenbara vägen framåt.
Du får köra en informationskampanj och lägga lappar i brevlådorna.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
Tja, vilka egenskaper har hybriden? Kanske är den beskedlig? Det var inget ogräsbekämparen sade något om… så antagligen är den inte något att bry sig om…K karlmb skrev:
Syrener o annat är också invasiva, och parkslide skadar inte byggnader och annat mer än vad de gör…
Så, att vänta o se är väl ett bra tips tänker jag.
Vad tycker du?
Redigerat:
Ut och plocka! Färska småskott stekta i smör anses som en delikatess. Tyvärr har vi utrotat 99,9 % av park slide-bestånden på våra tomter i NV Skåne och Muskö och de 3-4 skott som dök upp i våras räcker inte till förrätt ens! En bukett lupiner i en vacker vas förgyller måltiden. 👍K karlmb skrev:
De tycker inte det i UK.Nissens skrev:
Tja, vilka egenskaper har hybriden? Kanske är den beskedlig? Det var inget ogräsbekämparen sade något om… så antagligen är den inte något att bry sig om…
Syrener o annat är också invasiva, och parkslide skadar inte byggnader och annat mer än vad de gör…
Så, att vänta o se är väl ett bra tips tänker jag.
Vad tycker du?