Nissens
D Daniel 109 skrev:
Att citera föregående inlägg är fullständigt onödigt.
Har du själv reflekterat över vad du grundar det på?

Vi som varit med ett här tag har ju sett att du gång på gång får problem just för att du inte citerar. Det blir ofta svårt att veta vad du kommenterar och vem du skriver till, och denna gången hittar du inte ens själv vad det var du kommenterade… 🙄

Så, ditt påstående är motbevisat av dig själv. 😂😂

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Man tar inte bort inlägg med svar, man korrigerar dem med en förklaring.
Var hittar du den regeln?

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det var ett inlägg med samma länk igen, men det togs kanske bort.
Där ser man hur bra det är att citera istället.

Då skulle fler - inklusive du själv- veta vad det är du skriver om…

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Funderat på att läsa tråden? Det är just det vi diskuterar.
Funderat på att citera så att det blir möjligt att följa tråden?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Funderat på att citera så att det blir möjligt att följa tråden?
Och det har skapats ett antal onödiga inlägg inklusive mitt grundat på det faktum att en halsstarrig Daniel vägrar citera motiverat på en regel som ska följas istället för att använda sunt förnuft.
Sunt förnuft och regler passar sällan ihop, jag försöker använda förnuftet.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
En åsikt som jag inte delar.
Individen refererar till mjukvarufunktioner som inte finns på BH så det blir en nonsensdiskussion. Individen är skolad på elektronikforumet där man har stympat forumSW (phpBB) genom att det tekniskt inte går att citera föregående inlägg, något som fungerar för det mesta på en liten lågtrafiksajt. På högtrafiksajter blir det bara kaos när man inte tydligt refererar till den man svarar. På BH kan det i enstaka fall komma upp till 3 inlägg emellan, på Flashback kan det komma 15 eller fler.
Det handlar om att situationsanpassa sitt deltagande beroende på vilket forum man deltar i, något som kräver ett kryddmått av grundläggande social kompetens.

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man tar inte bort inlägg med svar, man korrigerar dem med en förklaring.
Det finns/fanns vissa personer som "konstant" raderade sina inlägg så fort den blev emotbevisad, så vissa personer citerar jag alltid även om ingen annan hinner skriva något mellan.
Om man inte citerade personen så blev tråden väldigt lustig.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det går inte ihop med reglerna. Forum motorn borde ha funktioner som att säga till om det kommit nya inlägg sedan msn började skriva. Och även om inlägg försvinner medan man skriver. Om det nu var vad som hände. Att citera föregående inlägg är fullständigt onödigt.
Nissens Nissens skrev:
§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen

I en tråd där det finns risk att det postas inlägg medan man skriver så kan det vara nödvändigt att citera även senaste inlägget.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen

I en tråd där det finns risk att det postas inlägg medan man skriver så kan det vara nödvändigt att citera även senaste inlägget.
Varför klistrade du in min fråga i ett annat sammanhang än den ställdes i????
Första gången jag råkar ut för en manipulering av inlägg, fult gjort! 😡

Här kommer påståendet och frågan i rätt sammanhang:

@Daniel 109 :
”Man tar inte bort inlägg med svar, man korrigerar dem med en förklaring.”

@Nissens
”Var hittar du den regeln?”

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är inte en utskriven regel. Det handlar om vett. Tråden blir fullständigt förstörd annars. Att tvingas citera för att frågan inte ska förvrängas handlar om att folk inte kan uppföra sig. Allt ska inte behöva skrivna regler.

• Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är inte en utskriven regel. Det handlar om vett. Tråden blir fullständigt förstörd annars. Att tvingas citera för att frågan inte ska förvrängas handlar om att folk inte kan uppföra sig. Allt ska inte behöva skrivna regler.
Jaha, en egenpåhittad regel då.
Tråden blir inte förstörd, men försämrad när man inte citerar. Det var vad du råkade ut för. Du gick vilse själv. 😊

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Att inte citera är en utskriven regel.

• Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
§ 5.13 Citat

Vet inte om du vill bli citerrad i frågan, men eftersom du citerar forumreglerna så skulle jag vilja tillägga:

1) Jag tycker att oavsett om man citerar eller ej så ska man skriva tydligt och begripligt. Ett inlägg ska gå att förstå, även efter att det citerats.

2) Citatfunktionen är jättebra då den länkar inlägg bakåt så man med några klick kan komma tillbaka till frågan som diskuteras i en sidodiskussion.

Eftersom många trådar får flera sidospår så tycker jag att, i de allra flesta fall, så gör citat det lättare att följa diskussionen.

Hur dubbelpostningar ska hanteras har jag ingen åsikt om men om någon påpekar att en dubbelpostning skett kanske den ska vara beredd att ta bort sitt eget inlägg också, annars är det väl ingen idé att påpeka. De flesta inser nog att de läser/tittar på samma SVT inlägg om de postas 2 ggr samma morron. 🤔

P
blackarrow blackarrow skrev:
2) Citatfunktionen är jättebra då den länkar inlägg bakåt så man med några klick kan komma tillbaka till frågan som diskuteras i en sidodiskussion.
Bakåtlänkar borde alltid skapas automatiskt när man skriver en kommenter, även om man inte citerar.
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns/fanns vissa personer som "konstant" raderade sina inlägg så fort den blev emotbevisad, så vissa personer citerar jag alltid även om ingen annan hinner skriva något mellan.
Det borde inte vara möjligt att radera inlägg (utom för en administratör, förstås). Man bör tänka efter innan man skriver och fundera på om man kan stå för det.

Nu har diskussionen glidit över till något som borde avhandlas i en förbättringstråd. Finns det någon sådan redan?

P pmd skrev:
{länk}
Det finns en aktiv tråd med synpunkter på nya siten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.