1 743 426 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Man får skriva till dem och göra beställningen via kundservice.J joweeg skrev:
Men man får köpa ordentligt för frakten är dyr så en flaska blir lite omotiverad. Jag gick ihop med några vänner och köpte vi 12L totalt med typ 600kr i frakt.
PARASIT?S STB skrev:Du får bättre effekt av att bara spraya på hösten, men det kan ibland finnas skäl att göra en behandling även på sommaren. Läs detaljerna i mitt dokument. [länk]
Jag tycker det är direkt miljövidrigt att spraya gift på nya skott. Den största mängden gift kommer sannolikt att hamna i jorden. Effekten blir väsentligen inte bättre än att rycka/klippa. Själv har jag en batteridriven trimmer för gräskanterna som skulle kunna fungera utmärkt för sådana skott. Har du ingen så passa på att köpa en eftersom det numera är en oumbärlig pryl för att hålla ordning på gräskanterna.
De flesta växter som är parasiter saknar ju klorofyll eftersom de tar näringen från andra växter. Även saprofyter som tar näringen från dött växtmaterial brukar sakna klorofyll. Sedan finns det halvparasiter som har klorofyll och egen fotosyntes men tar mineralämnen och liknande från sina värdväxter.
Med tanke på hur svåruttröttlig parkslide är även om man envetet plockar bort alla gröna skott slås man av tanken "Kan parksliden, trots att den är grön, även konsten att parasitera på andra växter?". Jag har inte hört talas om sådana växter men det vore intressant om någon botaniskt/växtfysiologiskt KUNNIG person kunde göra ett inlägg om saken.
Nej, den har bara bra förmåga att lagra energi i roten. Det är därför den klarar sig längre än de flesta växter när man rycker. Men det tar på förråden.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
skulle injecera 2-3ml koncentrat i varje stam med en marinadspruta, hur stort är beståndet?J joweeg skrev:
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
det är ju inte ens att överdosera…D Daniel 109 skrev:
Rekommenderad dosering från roundup är 1dl till 5L vatten (2% koncentrat) och bespruta både under och översida blad. Med risk att det kommer överallt.
Lovar att 2-3ml injecerat per stam kommer spridas mindre och totala åtgången kommer även det bli mindre. Folk som besprutar har ofta noll koll på mängden det applicerar. 2-3 ml per stam skulle motsvara 30-50st stammar för samma mängd som 5L utspätt i en sprutflaska. Många privatpersoner som sällan besprutar kommer inte få 5L räcka till så många plantor om de spruta ovan och undersida på alla blad.
Däremot är det inte lämpligt att göra för tidigt eftersom stor del av plantan kommer vara död efter 3 veckor, gäller att timea att första frostnatten är inom dessa 3 veckor och gärna att den inte blommar längre för att skona våra bin.
Den dos du rekommenderar är ca dubbla mot rekommendation. Rekommenderad dos för injicering medför användande av större mängd glyfosat utan bättre resultat. I alla fall enligt det jag läst.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
kollade dosering roundup ang. injektion nu och de rekommenderar 1.5ml per stam. Helt rätt att det inte är lämpligt att nyttja större doser än rekommendation. För privatpersoner så, tycker jag, att injektion är det mest lämpliga om man nu ska använda glyfosat. (Jag rycker mina skott men är avundsjuk på grannens resultat med roundup). Injektion är inte väderberoende, svårare att applicera för mycket och minimalt med gift riskerar att tränga ner i marken där det inte längre kan brytas ned av växter.D Daniel 109 skrev:
Glyfosat bryts ner i marken. Inte i växter.