Den enda metoden jag har läst och sett på YT som fungerar är:

1. Klipp ner i juni
2. Vänta
3. Spray med Glyfosat i september, eller senast 2 veckor innan första frosten, eller efter växten har blommat.om du bor utanför EU i ett land som tillåter Glyfosat. I Sverige/EU används andra metoder jag inte har en aning om,

Upprepa år 2 och 3.

Spola fram till minut 37

Redigerat:
I mitt tidigare inlägg hade jag panik över Parkslide på mitt nyköpta hus.

men busken har varit där sedan 81. Pratat med grannar, och bekanta som bor i närheten. Den har sett likadan ut i 20 år. Förgående ägaren stampar ner den på hösten. Och älskar insynsskyddat buskfan medför. Och det kan jag hålla med om. Väldigt bra insynsskydd ;).
Busken är långt ifrån huset och ligger på ca 2 meters höjdskillnad.

den verkar vara under kontroll. Som sagt. Man får ta ner den en gång om året. För man vill ändå ha insynsskydd.

• Gilla
Bendish och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas jag kan få lite tips, hjälp och synpunkter här.

Jag har blivit med Jätteslide och tänkte kolla vad ni som är mer kunniga tror om tillvägagångssätt att få bort dem.

Det är runt 10 plantor och de verkar inte vara jättegamla. Knutorna de växer från är kanske 5-10 cm i diameter.

De växer typ på en jordhög som är väldigt lättgrävd. Jag funderar på att gräva bort så mycket jord jag kan och synliggöra rötter så mycket det går och dra bort dem. Jag tänker att jag kan få bort en betydande mängd genom att göra på detta sättet. Jag hade inte gjort så om de växt på backen men nu verkar det som att de kommmit dit genom att man tippat jorden där och jag faktiskt har möjligheten att gräva.

Så vad tror ni? Värt att försöka eller kommer det trigga den att leta sig längre bort?
Det är skog bakom och runt om och min trädgård med gungset (och markduk) framför. Granne snett till höger.

Ska jag efter bortgrävandet lägga markduk där jorden var eller ska jag låta det vara så den kanske kommer upp på samma ställe så man har mer koll?

bifogar lite bilder som kanske gör det lite tydligare. Jordhögen är alltså under ett fint träd med vita blommor. Det växte gott om kirchkål på den fram tills nyligen.

Gunga med metallkedjor och trästolpar framför en jordhög under ett träd med vita blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träd med vita blommor och jordhög med växter framför, gungset i förgrunden.
Skapa konto
Jordhög med yngre Jätteslideplantor framför ett blommande träd, grävd mark synlig i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det låter som en bra ide att gräva bort så mycket som möjligt och sedan ha koll på eventuella skott. Var försiktig med var du lägger jorden bara.

S
  • Gilla
Daniel Hedin Edlund
  • Laddar…
Nissens
S STB skrev:
Mitt dokument ger svar på nästan alla frågor som ställts här.
[länk]
Det där dokumentet innehåller flera tokigheter…

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Det där dokumentet innehåller flera tokigheter…
Mycket intressant. Skulle jag kunna få en lista på saker som är tokiga? Gärna med motiveringar också.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
S STB skrev:
Mitt dokument ger svar på nästan alla frågor som ställts här.
[länk]
Knapphändiga källhänvisningar, mycket egna åsikter och erfarenheter utan att presentera författarens bakgrund och därmed trovärdighet.
Det överdrivna länkandet där ens egna dokument framställs som en bibel är lite obehagligt. Finns definitivt mycket information i dokumentet men allt känns som sammanställningar av sammanställningar plus lite egna tolkningar av enstaka forskningsartiklar.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S STB skrev:
Mycket intressant. Skulle jag kunna få en lista på saker som är tokiga? Gärna med motiveringar också.
En busenkel är att det påstås att roten kan växa flera meter ner i jorden. Problemet med det är att så tjocka jordlager har vi inte. Det övergår till annat än matjord en bit ner.

Man gör även jämförelser med England som har helt andra förutsättningar än Sverige både vad gäller klimat och byggnader mm. Det är helt irrelevant för förhållandena i Sverige.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man gör även jämförelser med England som har helt andra förutsättningar än Sverige både vad gäller klimat och byggnader mm. Det är helt irrelevant för förhållandena i Sverige.
Detta tycker jag generellt i debatten är det kanske största felet som görs, har ingen åsikt om dokumentet. Vi har trots allt ett annat klimat här i norr, och även betydligt färre soltimmar än i England. Sammantaget gör detta givetvis att det inte är lika farligt med parkslide här. Det betyder inte att jag är glad åt grannens bestånd strax utanför min topmtgräns, men jag är faktiskt mer brydd över att hon kanske häller ner stora mängder "rondapp" i den och därmed marken precis bredvid vårt grönsaksland...

harry73
jonmo jonmo skrev:
Vi har trots allt ett annat klimat här i norr, och även betydligt färre soltimmar än i England.
Hur menar du färre soltimmar? Över året har vi lika många soltimmar som vilken annan plats på jorden och under växtsäsongen har vi betydligt fler än t ex England

• Gilla
Alebaleportocale och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En busenkel är att det påstås att roten kan växa flera meter ner i jorden. Problemet med det är att så tjocka jordlager har vi inte. Det övergår till annat än matjord en bit ner.
Det tunna lager som täcker jordens yta och som vi kallar matjord är inte tjockare än 20 - 50 cm.

Källa; Trädgården jorden förf. Gunnar Rundgren

Man brukar räkna ett snitt på matjordslagret på 13 - 25 cm djupt, ett fåtal platser på jorden när upp till ett lager av matjord på 40 - 50 cm, jag skulle gissa att Ukrainas jord, det som kallas den svarta jorden är en sådan jord. Det tar mycket lång tid (Gunnar Rundgren igen) mellan 60 - 1500 år att skapa en cm produktiv jord.

Parksliden växer garanterat djupare än matjordslagret, läs vad shadowfire (TS) skriver om sin kamp mot rötterna. Han sanerade marken eller försökte iaf med grävmaskin.

Att parksliden lyckats etablera sig i vår natur sedan den först upptäcktes i början på 1900 - talet talar för att den inte är superkänslig för klimatets påverkan. Idag har vi ett klimat som inte är väsenskilt från England och parksliden har vandrat upp genom landet sedan dess. Enstaka exemplar har hittats ända upp vid Luleå.

Vårt frostiga klimat har räddat oss från mängder av skadedjur och växter men parksliden tillhör inte dem.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det tunna lager som täcker jordens yta och som vi kallar matjord är inte tjockare än 20 - 50 cm.

Källa; Trädgården jorden förf. Gunnar Rundgren

Man brukar räkna ett snitt på matjordslagret på 13 - 25 cm djupt, ett fåtal platser på jorden när upp till ett lager av matjord på 40 - 50 cm, jag skulle gissa att Ukrainas jord, det som kallas den svarta jorden är en sådan jord. Det tar mycket lång tid (Gunnar Rundgren igen) mellan 60 - 1500 år att skapa en cm produktiv jord.

Parksliden växer garanterat djupare än matjordslagret, läs vad shadowfire (TS) skriver om sin kamp mot rötterna. Han sanerade marken eller försökte iaf med grävmaskin.
Precis. Det här är en växt som tål i stort sett alla typer av jordmån. Torr, våt, växlande. Även basisk, sur, neutral. Den är bland de första växter att etablera sig efter ett vulkanutbrott och växer exv. bra i sura gruvrester, så den behöver inte någon tillgång till matjord direkt...

Rotsystemet kan ligga vilande i upp till tjugo år i väntan på rätt förhållanden.

• Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det här är en växt som tål i stort sett alla typer av jordmån. Torr, våt, växlande. Även basisk, sur, neutral. Den är bland de första växter att etablera sig efter ett vulkanutbrott och växer exv. bra i sura gruvrester, så den behöver inte någon tillgång till matjord direkt...

Rotsystemet kan ligga vilande i upp till tjugo år i väntan på rätt förhållanden.
Vad nu vilande i tjugo år har med jordmån att göra…

Stora delar av södra Sverige består av gammal havsbotten. Det betyder att man har några decimeter med matjord, sedan pinnemo och därefter kompakt blålera. Där lär parkslide knappast ha några djupare rotsystem.

Oavsett, det finns ingen anledning till att göra en växt till ett monster den inte är… och många i tråden vittnar om att den är hanterbar utan allt för stor ansträngning. :)

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
S
H halj skrev:
Knapphändiga källhänvisningar, mycket egna åsikter och erfarenheter utan att presentera författarens bakgrund och därmed trovärdighet.
Det överdrivna länkandet där ens egna dokument framställs som en bibel är lite obehagligt. Finns definitivt mycket information i dokumentet men allt känns som sammanställningar av sammanställningar plus lite egna tolkningar av enstaka forskningsartiklar.
Japp, det stämmer. En mycket stor del av dokumentet skulle kunna vara fel, men jag låter allt sådant vara kvar tills att jag får en vettig motivering till vad som behöver ändras. Jag har trots allt hållit på med parkslide i många år och läst ganska mycket om det samt har en del praktisk erfarenhet.
Texten är dessutom inte skriven för att vara en vetenskaplig avhandling utan för att kunna hjälpa en intresserad villaägare.

Nissens Nissens skrev:
Jag skulle vilja hävda att nästan alla större bestånd har betydligt djupare rötter än matjorden. Jag har själv grävt tillräckligt för att veta det och det är massor med folk som grävt djupt med grävmaskin, även TS. Jag vet dock om ett exempel från Skåne där rötterna inte gick ner i alven trots att beståndet var relativt gammalt. Det betraktar jag som ett undantag.

Nissens Nissens skrev:
Om jag gör någon jämförelse som inte är relevant tar jag tacksamt emot en mer detaljerad beskrivning så att jag kan korrigera texten.

Jag vill passa på att uppmana alla att försöka att inte klanka ner utan istället försöka bidra med information till mig och alla andra. Vårt mål måste ändå vara att sprida kunskap så att parksliden kan bekämpas på ett så effektivt och ekonomiskt sätt som möjligt. Mitt dokument är ett försök till det och jag välkomnar andra att skriva ihop något bättre eller hjälpa till att förbättra dokumentet på ett konstruktivt sätt. Svepande kritik hjälper tyvärr inte.

• Gilla
finnemang och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.