B Blixten99 skrev:
Katastrof.. har precis köpt hus och blev meddelat att Parkslide är på framsidan. Som verkar har den sett likadan ut i flera år. Grannen (det är ett parhus) och grannen har inte haft en aning. Inte ägaren heller. Vad kan man göra för att förhindra den sprida sig?

jag har skrev på papper i tisdags och väntar på att handpenning ska föras över. Det kan bli problematiskt att dra sig ur. Men Parkslide är mer problematiskt….

tyckte att husköpet va för bra för att vara sant. Hade 0 kännedom om Parkslide.
Fyfan vilket stort elände. Köp en riktig grästrimmer och kör med gräsklinga varje vecka i 10 år om den stör.

Hej allihopa,
Jag har läst många sidor nu ang de olika metoder med bekämpning av slide. Det låter som att klippa klippa klippa är kanske är bra alternativ men jag hoppas någon kan hjälpa mig med en sak jag skulle gärna veta.
Om man köra med robotgräsklipparen, finns det inte en stor risk att gräsklipparen sprider sliden runt hela tomten? Tar inte alla små avkapade bitar fot där gräsklipparen lämnar dem?
Allt gott

Nissens
useless useless skrev:
Den här aspekten glöms ofta bort verkar det som. Visst går det att hålla parkslide i schack och till och med utrota den, men om man får välja så finns det som sagt var andra saker man hellre lägger tiden på.
Hur många som tycker att parkslide inte är ett stort problem skulle t ex acceptera att avloppet i köket inte funkar? Man kan ju ha en hink under som man tömmer varje dag när man ändå går ut och hämtar posten? Inget stort problem?
Hur mycket tid menar du att det tar att hålla växten i schack menar du? Jag skulle säga delar av promille av den tid man har på ett år…

U Utsliten och utdömd skrev:
Jag tror våra vindruvor är invasiva, de växer inomhus så undrar om huset kommer rasa? Tror definitivt det inte längre går att sälja.

[bild]
Kan också vara en förklädd parkslide:):)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
J joweeg skrev:
Hej allihopa,
Jag har läst många sidor nu ang de olika metoder med bekämpning av slide. Det låter som att klippa klippa klippa är kanske är bra alternativ men jag hoppas någon kan hjälpa mig med en sak jag skulle gärna veta.
Om man köra med robotgräsklipparen, finns det inte en stor risk att gräsklipparen sprider sliden runt hela tomten? Tar inte alla små avkapade bitar fot där gräsklipparen lämnar dem?
Allt gott
Nej, alla små växtdelar slår inte rot. Robotklippare brukar väl inte direkt bära runt på växtdelar heller. Jag ska inte drista mig till att säga att det inte kan hända. Men det låter långsökt och är inget jag har hört talas om.

D Daniel 109 skrev:
Nej, alla små växtdelar slår inte rot. Robotklippare brukar väl inte direkt bära runt på växtdelar heller. Jag ska inte drista mig till att säga att det inte kan hända. Men det låter långsökt och är inget jag har hört talas om.
Hej. Tack. Hoppas så. Gräsklipparen som var installerad förra året kommer åt 90% av det området där parksliden finns. Tänkte klippa resterande för hand en gång varje vecka medans gräsklipparen går 3ggr i veckan. Håller tummarna att det fungerar.

J joweeg skrev:
Hej. Tack. Hoppas så. Gräsklipparen som var installerad förra året kommer åt 90% av det området där parksliden finns. Tänkte klippa resterande för hand en gång varje vecka medans gräsklipparen går 3ggr i veckan. Håller tummarna att det fungerar.
Du kommer att vinna är jag övertygad om! Det är samma med Kirskål. Klipper man den ofta blir den förbannad och försvinner!

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Där man kommer inte åt med gräsklipparen, dvs där det idag saknas gräsmattan, kan det vara en idé att klippa samt använda tex roundup precis där? Eller kan det förvärrar situationen?

J joweeg skrev:
Där man kommer inte åt med gräsklipparen, dvs där det idag saknas gräsmattan, kan det vara en idé att klippa samt använda tex roundup precis där? Eller kan det förvärrar situationen?
Du får ju göra antingen eller. Klipper du har den inte många blad till hösten som kan dra ner glyfosat till rötterna för det är bladen som gör det jobbet. Enkelt... ju fler blad desto mer gift till rötterna. Låt den växa till i höst.
Klipper du har du ju väldigt lite blad till hösten så inte stor idé att använda glyfosat då och då är det bara att fortsätta klippa i x antal år.

Jag fick bort den på 4 ställen och klippte aldrig. Rörde den inte förrän på hösten och då sprayade jag den hösten 2020. Än har inget kommit upp.
Men spray tar ojämnt så dom som inte såg tagna ut efter 3-4 veckor fick en omgång till.
Efter det var det någon enstaka som inte såg tagen ut och då fick dom en omgång till.
Allt är dött efter den behandlingen.

Jag har dom på för stor yta, flera 100 kvm, för att kunna pensla bladen och du ska använda en lösning som är utspädd till rätt koncentration.
För stark lösning dödar bladen för snabbt och inte mycket dras ner i roten.

• Gilla
joweeg
  • Laddar…
Då ropade vi seger för snabbt mot vårt ytterst lilla bestånd, 5 små plantor/skott. Dessa tittade upp under förra veckan, flera av plantorna/skotten har blad som är fulla med hål i, något djur har ätit en måltid. 1st av 5st verkar må bra, nu till frågan. När går vi på dom igen? Klippa, rycka, inte röra alls? Dom står bland en större oklippt del av tomten. Finns flertalet små sly/träd som kämpar om vatten och jodnäringen på platsen. Vår plan va att inte göra något, bara hålla övervakning av dessa 4-5st små skott. Den största som mår bra är ca 20-30cm hög.
Tips?

Antingen rycker du kontinuerligt. Eller låter dem vara och sprutar sensommar/höst.

D Daniel 109 skrev:
Antingen rycker du kontinuerligt. Eller låter dem vara och sprutar sensommar/höst.
Sprutar man med roundup då?

U
J joweeg skrev:
Sprutar man med roundup då?
något med glyfosat i, industriell roundup har det. roundup du hittar i vanliga konsumentbutiker saknar numera glyfosat

U Utsliten och utdömd skrev:
något med glyfosat i, industriell roundup har det. roundup du hittar i vanliga konsumentbutiker saknar numera glyfosat
Ok tack. Jag har sett ett par st växer upp på ojämn mark, långt bort från det beståndet jag ”klipper”. Jag kanske ska låta dem växer och sen köra glyfosat sen till höst.

Såg cirka 25 plantor förra våren. Har regelbundet klippt och slängt i vanliga sopor så fort de dykt upp. Sett ett fåtal i år.
Allt utan glyfosat eller andra otrevliga medel.
Mvh

• Gilla
Ohnoparkslide och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.