1 743 323 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
B Blixten99 skrev:Katastrof.. har precis köpt hus och blev meddelat att Parkslide är på framsidan. Som verkar har den sett likadan ut i flera år. Grannen (det är ett parhus) och grannen har inte haft en aning. Inte ägaren heller. Vad kan man göra för att förhindra den sprida sig?
jag har skrev på papper i tisdags och väntar på att handpenning ska föras över. Det kan bli problematiskt att dra sig ur. Men Parkslide är mer problematiskt….
tyckte att husköpet va för bra för att vara sant. Hade 0 kännedom om Parkslide.
Det är nog ingen stor katastrof. Även om man skulle ha parkslide på sin tomt, är det inget större problem. Den välter inga hus o.s.v. Det mesta man hör/ läser är nog mest skrönor. Har en god vän som bor en bit in i Småland. Han sprutade parksliden i höstas för första gången och nu på våren/sommaren ser den helt uppgiven ut. Några enstaka ser ut att ha klarat sig; missat besprutning där säger han.B Blixten99 skrev:Katastrof.. har precis köpt hus och blev meddelat att Parkslide är på framsidan. Som verkar har den sett likadan ut i flera år. Grannen (det är ett parhus) och grannen har inte haft en aning. Inte ägaren heller. Vad kan man göra för att förhindra den sprida sig?
jag har skrev på papper i tisdags och väntar på att handpenning ska föras över. Det kan bli problematiskt att dra sig ur. Men Parkslide är mer problematiskt….
tyckte att husköpet va för bra för att vara sant. Hade 0 kännedom om Parkslide.
De bruna stammarna hade vissnat även utan sprej. Den dör alltid på hösten och kommer upp på nytt från marken på våren. Tycker de nya skotten (de som är gröna) ser rätt virila ut.C Canutos skrev:Det är nog ingen stor katastrof. Även om man skulle ha parkslide på sin tomt, är det inget större problem. Den välter inga hus o.s.v. Det mesta man hör/ läser är nog mest skrönor. Har en god vän som bor en bit in i Småland. Han sprutade parksliden i höstas för första gången och nu på våren/sommaren ser den helt uppgiven ut. Några enstaka ser ut att ha klarat sig; missat besprutning där säger han.
Det hade varit bra om Canutos själv svarat på frågan för det är naturligtvis korrekt att de bruna stammarna är fjolårets växtlighet och parksliden är varken städsegrön eller vintergrön. Och jag instämmer att de nya årsskotten ser ut som parksliden brukar se ut om våren.
När man lär känna en växt från grunden så blir den ganska förutsägbar och man lär sig hur den skall odlas och/eller bekämpas. Här är också parkslide unik, den beter sig inte likadant i varje given situation. En del kämpar hårt och under många år för att få bort den och dess spridning medan andra som har den på sin tomt rapporterar att den inte ens sprider sig från sin ursprungliga växtplats. Båda historierna är sanna.
Apropå skrönor så har jag under dessa år aldrig läst någon rapport om att parksliden välter hus, det har nämligen inte skett någonstans i världen. Att påstå det är däremot en skröna och inget som tillför någon kunskap eller tröst för de som vill bli av med växten från tomten och fria att planera och bestämma själva hur de vill utforma sin tomt.
Varför har det blivit en sådan polarisering runt denna växt? Jag själv skulle inte köpa en tomt där det växer parkslide för jag vill använda min tid till andra saker och jag förstår hur frustrerande det måste vara att föra denna kamp mot otyget, hopp och förtvivlan när nya skott dyker upp efter åratal av kamp.
Det är ingen hjälp för någon att varken överdriva eller förlöjliga parkslidens närvaro i trädgårdar, var saklig och behjälplig när hjälp efterfrågas.
Jag har följt parksliden i mer än 10 år, jag har ett allmänt stort växtintresse och parksliden är en fascinerande växt med unika egenskaper. Den är på intet sätt överjordisk och det finns andra växter som som har vissa enskilda egenskaper som parkslide t.ex. allelopati men jag känner inte till någon annan växt som har en koncentration av alla de egenskaper som gör parksliden så tålig och livskraftig.C Canutos skrev:
När man lär känna en växt från grunden så blir den ganska förutsägbar och man lär sig hur den skall odlas och/eller bekämpas. Här är också parkslide unik, den beter sig inte likadant i varje given situation. En del kämpar hårt och under många år för att få bort den och dess spridning medan andra som har den på sin tomt rapporterar att den inte ens sprider sig från sin ursprungliga växtplats. Båda historierna är sanna.
Apropå skrönor så har jag under dessa år aldrig läst någon rapport om att parksliden välter hus, det har nämligen inte skett någonstans i världen. Att påstå det är däremot en skröna och inget som tillför någon kunskap eller tröst för de som vill bli av med växten från tomten och fria att planera och bestämma själva hur de vill utforma sin tomt.
Varför har det blivit en sådan polarisering runt denna växt? Jag själv skulle inte köpa en tomt där det växer parkslide för jag vill använda min tid till andra saker och jag förstår hur frustrerande det måste vara att föra denna kamp mot otyget, hopp och förtvivlan när nya skott dyker upp efter åratal av kamp.
Det är ingen hjälp för någon att varken överdriva eller förlöjliga parkslidens närvaro i trädgårdar, var saklig och behjälplig när hjälp efterfrågas.
Har någon förlöjligat parkslide?A Abies koreana skrev:Det hade varit bra om Canutos själv svarat på frågan för det är naturligtvis korrekt att de bruna stammarna är fjolårets växtlighet och parksliden är varken städsegrön eller vintergrön. Och jag instämmer att de nya årsskotten ser ut som parksliden brukar se ut om våren.
Jag har följt parksliden i mer än 10 år, jag har ett allmänt stort växtintresse och parksliden är en fascinerande växt med unika egenskaper. Den är på intet sätt överjordisk och det finns andra växter som som har vissa enskilda egenskaper som parkslide t.ex. allelopati men jag känner inte till någon annan växt som har en koncentration av alla de egenskaper som gör parksliden så tålig och livskraftig.
Ja, det är inte helt konstigt att man tycker att vissa reaktioner är orimliga. Det är de, men jag begriper ju att det kan bli så med all extrem skrämsel information som kommer till och med från myndigheter.
Den här aspekten glöms ofta bort verkar det som. Visst går det att hålla parkslide i schack och till och med utrota den, men om man får välja så finns det som sagt var andra saker man hellre lägger tiden på.A Abies koreana skrev:
Hur många som tycker att parkslide inte är ett stort problem skulle t ex acceptera att avloppet i köket inte funkar? Man kan ju ha en hink under som man tömmer varje dag när man ändå går ut och hämtar posten? Inget stort problem?
Om det nu är så att det är myndigheterna med "all extrem skrämselinformation" som orsakat orimliga reaktioner så undrar jag om lösningen är att jämföra den med maskrosor eller några av våra invasiva trädgårdsväxter som i jämförelse med parkslide är relativt fridsamma till sin natur, det ökar ju polariseringen och hjälper inte de som söker lösning. Bara storleken och växtkraften under en säsong skiljer sig markant från påskliljan t.ex.D Daniel 109 skrev:
Själv har jag mer och mer börjat luta åt den åsikten att ingen egentligen sitter inne svaret och det gäller alla länder som kämpar med växten både i naturen och i trädgårdar.
Ofta kan man läsa om någon som bekämpat parkslide och triumferande utropar sig som segrare för i år kom det endast några nya skott. Men då har man inte vunnit striden, den finns kvar, bara något sargad. Den har en suverän förmåga att samla kraft i sina underjordiska, stora rötter. För att säkert veta att den är borta bör det gå några år utan att den visar sig.
Hur många år har du gått och brutit av stammarna på den parkslide du försöker utrota? Du har fått den frågan förut men inte velat svara. Finns den kvar eller är den borta?
Ja. Vid den här tiden på året brukar "det bruna beståndet" vara fullt med meterhöga nyskott. I år har han bara ett fåtal p.g.a. missad besprutning. Jag skall höra med honom om en månad för att se om parksliden verkligen är död.Vi är snart inne i juni månad så de skott man kan se borde ha kommit upp i hela beståndet.A Abies koreana skrev:
Viss skillnad att behöva tömma dagligen och hela tiden tänka på att inte spola för mycket vatten mot att klippa en växt en gång i månaden under sommaren. Är det för mycket jobb ska man nog inte ha trädgård alls.useless skrev:
Den här aspekten glöms ofta bort verkar det som. Visst går det att hålla parkslide i schack och till och med utrota den, men om man får välja så finns det som sagt var andra saker man hellre lägger tiden på.
Hur många som tycker att parkslide inte är ett stort problem skulle t ex acceptera att avloppet i köket inte funkar? Man kan ju ha en hink under som man tömmer varje dag när man ändå går ut och hämtar posten? Inget stort problem?
Det är bara att gå tillbaka och läsa mina inlägg.A Abies koreana skrev:Om det nu är så att det är myndigheterna med "all extrem skrämselinformation" som orsakat orimliga reaktioner så undrar jag om lösningen är att jämföra den med maskrosor eller några av våra invasiva trädgårdsväxter som i jämförelse med parkslide är relativt fridsamma till sin natur, det ökar ju polariseringen och hjälper inte de som söker lösning. Bara storleken och växtkraften under en säsong skiljer sig markant från påskliljan t.ex.
Själv har jag mer och mer börjat luta åt den åsikten att ingen egentligen sitter inne svaret och det gäller alla länder som kämpar med växten både i naturen och i trädgårdar.
Ofta kan man läsa om någon som bekämpat parkslide och triumferande utropar sig som segrare för i år kom det endast några nya skott. Men då har man inte vunnit striden, den finns kvar, bara något sargad. Den har en suverän förmåga att samla kraft i sina underjordiska, stora rötter. För att säkert veta att den är borta bör det gå några år utan att den visar sig.
Hur många år har du gått och brutit av stammarna på den parkslide du försöker utrota? Du har fått den frågan förut men inte velat svara. Finns den kvar eller är den borta?
Nej, den är inte borta, men väldigt mycket mindre. Definitivt inte större som det påstås att resultatet blir från diverse håll. Skulle jag följt naturvårdsverkets råd skulle den varit väldigt stor nu.
Har (hade) 3 plantor på tomten. En grävde jag bort förra sommaren = Inga skott ännu runtomkring.
Nummer två ryckte jag skott på från förra våren till höst. Den hade ännu inte gett skott i april i år men jag råkade dra upp den plantan (satt oerhört löst). Ännu inga skott runtomkring men det kommer säkert något. Kanske ska gräva upp lite jord och kasta.
Den tredje ryckte jag skott fram till sommaren och lät den sen växa upp och bekämpade med roundup. Där kommer det skott från plantan men väldigt få jmf med förra året.
Nummer två ryckte jag skott på från förra våren till höst. Den hade ännu inte gett skott i april i år men jag råkade dra upp den plantan (satt oerhört löst). Ännu inga skott runtomkring men det kommer säkert något. Kanske ska gräva upp lite jord och kasta.
Den tredje ryckte jag skott fram till sommaren och lät den sen växa upp och bekämpade med roundup. Där kommer det skott från plantan men väldigt få jmf med förra året.
Tänkte ge mig på ett bestånd med roundup i sommar men undrar om man kan gräva bort nedklippta rör som kommer upp i gräsmattan. Växten vill sprida sig mot gräset och det är inte så kul med dom där stumparna kvar i gräsmattan.