1 743 353 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Nu har det gått ganska exakt ett år sen vi grävde bort våran parkslide. Robotklipparen får hålla efter, gör ett rätt bra jobb. Ibland smiter det upp ett skott eller två i syrenen men dom rycks manuellt. Hade klipparen pausad i nån dag före fotot så om ni zoomar på bilden kan ni se ett eller annat skott. När skotten kommer går det förvånansvärt snabbt ändå.
Summa sumarum: det var inte så jäkla farligt att gräva upp det jag kunde och sen låta klipparen sköta det dagliga. Dock är plantan rätt envis, ser skott som kommer upp 2-3 meter ifrån moderplantan ganska frekvent.
Summa sumarum: det var inte så jäkla farligt att gräva upp det jag kunde och sen låta klipparen sköta det dagliga. Dock är plantan rätt envis, ser skott som kommer upp 2-3 meter ifrån moderplantan ganska frekvent.
Ihålig skall den vara men också skall stjälken vara uppdelad med membran inuti stjälken så att det bildas ihåliga "rum" på var 10-20 cm inuti den, beroende på hur stor/hög stjälken är.B Bichonen skrev:Ser misstänkt ut. Bryt av en grövre stam och kolla om den är ihålig, då är det Parkslide eller Jätteslide eller en annan form av slide, en hybrid,
Bladen ser ut som Parkslide med rak bakkant, men några ser ut som Jätteslide med hjärtformad bakkant.
Andra ser ut som någon sly, kommer inte ihåg vilken.
Får hålla utkik efter fler, tack för svar alla, kollade inte på ett tag så har redan lagt det i eldtunnan.B Bichonen skrev:Ser misstänkt ut. Bryt av en grövre stam och kolla om den är ihålig, då är det Parkslide eller Jätteslide eller en annan form av slide, en hybrid,
Bladen ser ut som Parkslide med rak bakkant, men några ser ut som Jätteslide med hjärtformad bakkant.
Andra ser ut som någon sly, kommer inte ihåg vilken.
Edit, kollade och den var ihålig på alla ställen jag kapade, attans.
Redigerat:
J jesper--- skrev:
Tycker också det ser nyetablerat och då är det enklare att få bort för det har inte hunnit etablera så djupa och tjocka rötter.F finnemang skrev:
Luckra jorden runt och försök dra upp eller gräva upp plantorna så fort du ser dom.
Grävde bort min parkslide i höstas och hällde på kaustiksoda upplöst i vatten enligt tips i tråden. Spred ut ny jord och sådde gräs i våras. Jag tror nog jag har ett hundratal skott som kommer upp i en diameter på fyra meter från plantan. Har kört över dem med klipparen men de växer ju tio gånger snabbare än gräsmattan. Ogräsättika hade i princip noll effekt, bortsett från att den dräpte gräset. Även ogräsbrännaren hade minimal effekt.
Det återstår att se om den ger med sig om jag klipper ner den med gräsklipparen året ut.
Min mor hade även hon en "bambu" på sin uteplats, vilket naturligtvis inte var bambu. Där anlitade värden en firma som som sprutade kokhett vatten via spjut som stacks ned i marken. Detta var för ett par veckor sedan så även där är det väl bara att vänta och se. Resten av trädgårdstäppan dog i alla fall.
Det återstår att se om den ger med sig om jag klipper ner den med gräsklipparen året ut.
Min mor hade även hon en "bambu" på sin uteplats, vilket naturligtvis inte var bambu. Där anlitade värden en firma som som sprutade kokhett vatten via spjut som stacks ned i marken. Detta var för ett par veckor sedan så även där är det väl bara att vänta och se. Resten av trädgårdstäppan dog i alla fall.
Skippa alt som bara dödar bladen. Typ ättika, bränna och liknade. Det skadar gräset mer är parksliden. Klipp ner den upprepade gånger. Men räkna med att det tar år att bli av med den på det sättet.
Jag har ett mindre bestånd en bit bort som jag förra sommaren testade att klippa ner två ggr. De var då ca 2 m höga och körde bort dem för förbränning. Sen hittade jag av en slump en flaska Roundup med glyfosat och sprayade då beståndet i slutet av augusti som då åter vuxit upp. Beståndet består av tre större "buskar" och av de tre har inget alls kommit upp på två st i år och den tredje kommer men ser klart plågad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Då börjar jag med en behandling redan nu på beståndet på tomtkanten. Kan man testa spraya kontinuerlig på de små bladen som kommer upp där gräsklipparen kommer inte åt istället för att plocka hela tiden?D Daniel 109 skrev:
Du får bättre effekt av att bara spraya på hösten, men det kan ibland finnas skäl att göra en behandling även på sommaren. Läs detaljerna i mitt dokument. http://bit.ly/parkslideJ joweeg skrev:
Jag tycker det är direkt miljövidrigt att spraya gift på nya skott. Den största mängden gift kommer sannolikt att hamna i jorden. Effekten blir väsentligen inte bättre än att rycka/klippa. Själv har jag en batteridriven trimmer för gräskanterna som skulle kunna fungera utmärkt för sådana skott. Har du ingen så passa på att köpa en eftersom det numera är en oumbärlig pryl för att hålla ordning på gräskanterna.
Nej, det funkar väldigt dåligt att behandla den när den är i tillväxt. Så småskott är bättre att ta med gräsklipparen.J joweeg skrev:
Jag finns ju med betydligt tidigare i tråden. Hade ett stort bestånd och ett mindre.
Har behandlat med Glyfosat på olika sätt.
Det lilla beståndet försvan i princip helt efter en säsongs behandling där jag injecerade och senare besprutade det lilla som kom upp.
Det större beståndet skar jag först ner och hällde i stammarna som man skulle göra då.
. Sedan har jag besprutat eller penslat ett par gånger per säsong. Det har varit varierat hur mkt som kommit upp men naturligtvis långt ifrån så mycket som det var när jag började.
I år kan jag säga att det endast var två skott som kommit upp. Jag gav dem god tid och tog dem nu efter midsommar. Besprutade. Så det bör ha kommit upp mer om det skulle gjort det.
Jag tror säkert att rötter finns kvar men jag tror fasktiskt att de ändå är ganska avdödade.
Härligt!!

Har behandlat med Glyfosat på olika sätt.
Det lilla beståndet försvan i princip helt efter en säsongs behandling där jag injecerade och senare besprutade det lilla som kom upp.
Det större beståndet skar jag först ner och hällde i stammarna som man skulle göra då.
I år kan jag säga att det endast var två skott som kommit upp. Jag gav dem god tid och tog dem nu efter midsommar. Besprutade. Så det bör ha kommit upp mer om det skulle gjort det.
Jag tror säkert att rötter finns kvar men jag tror fasktiskt att de ändå är ganska avdödade.
Härligt!!