1 743 287 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
De behöver inte göra någonting, den ställer inte till några problem i sin naturliga miljö. Där finns ett antal insekter som begränsar den effektivt. Naturen strävar efter balans, lite slarvigt uttryckt men i en balanserad natur får ingen övertaget.E elmont skrev:
Däremot när både växter och djur lyckas etablera sig i nya miljöer saknas naturliga fiender. De kommer så småningom men evolutionen är långsam och bygger på avvikelser, aldrig likheter.
i Japan är man inte så hispiga som vissa i Sverige. Parkslide är en vacker växt och inte så svår att bekämpa om man nu inte vill värna den i sin trädgård.(Maskrosor är svårare att bli av med!). Den har inte vält ett enda hus i detta land. Mycket av vad man hör är hörsägen. Den växer inte rätt igenom parkettgolvet om detta inte är så dåligt att det släpper ner ljus tlll växten. Då är det nog dax att byta golv i alla fall! Otäta rörgenomförningar är en annan grej. Det gillar möss också!E elmont skrev:
Maskrosor är inget egentligt problem, OCH de är relativt lätta att bli av med. När jag köpte mitt hus med 850kvm tomt så fanns 50-100 st/kvm. Inta alls svårt att bli av med, men det tog mig tio år. 2-3 min insats per dag under säsongen.Nissens skrev:
Angående maskrosor inledde jag mitt krig mot dem för 5-6 år sedan, bestämde mig för att plocka minst 10 st av de största varje dag under växtsäsongen. Av total gräsyta ca 1500 m2 är ca 85% ren från dem, ett specifikt parti har väldigt många fortfarande, men så småningom så...lilytwig skrev:
Vad gäller parkslide så planterade min granne för några år sedan parkslide utanför sin lillstuga (den är ju så fin...)
När jag berättade för henne om dess avigsidor så ville hon att jag skulle hjälpa henne att ta väck den.
För två år sedan fick den en dos med roundup vilket inte knäckte den, hösten 2020 fick den en dos med natriumhypoklorit direkt ner i stjälkarna på hösten, gillade den inte men dök upp i försvagad form förra våren.
Under 2021 från vår till höst körde jag "Daniel109" metoden och ryckte metodiskt bort det som kom upp för att sedan under hösten släppa upp den en bit och avslutade med en dos roundup.
Jag ser inga tecken på nya skott ännu, vet ej om det är för tidigt att utropa en seger, men kommer det skott upprepar jag förra årets taktik.
Jag kommer att vinna även slaget mot parksliden, liksom att jag kommer att vinna mot maskrosorna!
Ja, det är väl liknande med Parslide, de är inget stort problem, men precis som med maskrosor tar det tid att bli av med den.lilytwig skrev:
Same, same but different.
Man kanske skulle importera den där insekten som håller parkslide i schack i Japan. Vad kan gå fel?A Abies koreana skrev:De behöver inte göra någonting, den ställer inte till några problem i sin naturliga miljö. Där finns ett antal insekter som begränsar den effektivt. Naturen strävar efter balans, lite slarvigt uttryckt men i en balanserad natur får ingen övertaget.
Däremot när både växter och djur lyckas etablera sig i nya miljöer saknas naturliga fiender. De kommer så småningom men evolutionen är långsam och bygger på avvikelser, aldrig likheter.
Det har testats i UK.
Svt har ett par artiklar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/invasiva-arter-lansstyrelsen-behover-allmanheten-hjalp
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sa-har-utplanar-du-tre-invasiva-vaxter
Men jag tycker att de har fel, trotts att det ska handla om insatta experter.
Lupiner får enligt dem inte läggas på komposten utan måste brännas. Är det någon som fått problem av att kompostera lupiner?
Risken är ju att folk inte klipper den alls om man måste lämna den till förbränning. Inte särskilt bra för miljön heller.
När det gäller Parkslide är de ännu värre. Den ska man inte röra. Då lär den definitivt bli större. De vill att man ska vänta på forskningsresultat som visar effektiva metoder.
Det är kanske läge att dokumentera på ett vettigt sätt att den blir mindre av att klippas, inte större som de påstår.
Svt har ett par artiklar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/invasiva-arter-lansstyrelsen-behover-allmanheten-hjalp
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sa-har-utplanar-du-tre-invasiva-vaxter
Men jag tycker att de har fel, trotts att det ska handla om insatta experter.
Lupiner får enligt dem inte läggas på komposten utan måste brännas. Är det någon som fått problem av att kompostera lupiner?
Risken är ju att folk inte klipper den alls om man måste lämna den till förbränning. Inte särskilt bra för miljön heller.
När det gäller Parkslide är de ännu värre. Den ska man inte röra. Då lär den definitivt bli större. De vill att man ska vänta på forskningsresultat som visar effektiva metoder.
Det är kanske läge att dokumentera på ett vettigt sätt att den blir mindre av att klippas, inte större som de påstår.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 804 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 804 inlägg
problemt är att rötterna växer långt ned, man måste ha grisarna på plats i ett flertal år för att det ska hjälpa. Det blir samma som att man skulle plocka alla skotten, bara att grisarna får göra det år enMargut skrev:
Har man en större inhängnad än beståndet riskerar de dessutom att sprida det. Jag tror inte att det är en särskilt effektiv metod. Det finns säkert lägen där den är vettig. Men jag tror inte att det är vanligt.U Utsliten och utdömd skrev:
Katastrof.. har precis köpt hus och blev meddelat att Parkslide är på framsidan. Som verkar har den sett likadan ut i flera år. Grannen (det är ett parhus) och grannen har inte haft en aning. Inte ägaren heller. Vad kan man göra för att förhindra den sprida sig?
jag har skrev på papper i tisdags och väntar på att handpenning ska föras över. Det kan bli problematiskt att dra sig ur. Men Parkslide är mer problematiskt….
tyckte att husköpet va för bra för att vara sant. Hade 0 kännedom om Parkslide.
jag har skrev på papper i tisdags och väntar på att handpenning ska föras över. Det kan bli problematiskt att dra sig ur. Men Parkslide är mer problematiskt….
tyckte att husköpet va för bra för att vara sant. Hade 0 kännedom om Parkslide.
Det finns ett flertal metoder som funkar. Att klippa ner den en gång i månaden är en variant. Det minskar sannolikt mängden skott på nya ställen jämfört med att klippa hårdare.
Att helt enkelt göra gräsmatta och hålla den nere med gräsklippare är ett annat alternativ. Men ha koll runt gräsmattan också. Har man bråttom kan metoderna kombineras med att man tar bort grova rötter. Ytterligare en metod som funkar, men är otillåten är glyfosat på hösten. Lyssnar man på vissa så ska man inte göra något, men då växer den garanterat.
Att helt enkelt göra gräsmatta och hålla den nere med gräsklippare är ett annat alternativ. Men ha koll runt gräsmattan också. Har man bråttom kan metoderna kombineras med att man tar bort grova rötter. Ytterligare en metod som funkar, men är otillåten är glyfosat på hösten. Lyssnar man på vissa så ska man inte göra något, men då växer den garanterat.
Parkslide är inte en katastrof. Mögel i källaren skulle jag nog vilja hävda kan vara en mycket värre katastrof.B Blixten99 skrev:
Läs gärna mitt dokument för att få lite kännedom om vad parkslide är och hur den kan behandlas.
http://bit.ly/parkslide