1 723 380 läst ·
5 722 svar
1723k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Tyvärr tror jag inte på varianten att bara hälla på koncentrerad NaOH och se den försvinna under tiden man tittar. Frätandet gör ju inte att materia helt plötsligt försvinner utan bara omvandlas till annan fast eller flytande form. En kulle kommer fortsatt vara en kulle. Den vätska du häller på kommer alltså till största delen bara att rinna av.
För att lösningen skall komma åt ordentligt samt stanna kvar skulle jag tro att det krävs en initial mekanisk bearbetning. Antingen att gräva bort en del så att man har en fördjupning att fylla, alternativt att hacka sönder området så att man kan hälla ner i den uppluckrade marken. Är det en så stor knöl som 50 cm så har den troligen ett ganska stort rotsystem runt omkring.
Jag har inte försökt något liknade själv eller hört om någon som gjort så, men rent teoretiskt finns förutsättningar att det skulle fungera.
För att lösningen skall komma åt ordentligt samt stanna kvar skulle jag tro att det krävs en initial mekanisk bearbetning. Antingen att gräva bort en del så att man har en fördjupning att fylla, alternativt att hacka sönder området så att man kan hälla ner i den uppluckrade marken. Är det en så stor knöl som 50 cm så har den troligen ett ganska stort rotsystem runt omkring.
Jag har inte försökt något liknade själv eller hört om någon som gjort så, men rent teoretiskt finns förutsättningar att det skulle fungera.
Jag har svårt att tänka mig en situation där grävning inte är lämpligt. Det finns ingen risk för spridning om du tar hand om knölen och låter resten av jorden ligga kvar. Varför den behöver avskärmas från djur förstår jag inte. Gräv upp den och anlägg gräsmatta som klipps med gräsklippare. Gräsklippare sprider heller inte parkslide. Eller täck med plast som lyfts en gång i månaden för att ta bort nya skott. En del skott äter insekter av och sedan dör de.baltaxy skrev:
Har en buske parkslide som utgår från en stor rotknöl (kanske 50 cm i diameter) som sticker upp ovanför marken och på vilken det bildas knoppar direkt nu på våren. Kan jag, istället för att gräva upp den (med risk för spridning av delar) helt enkelt fräta sönder hela rotknölen med NaOH, eller tar detta för lång tid (eller medför andra problem)? Jag har den avskärmad så att djur inte kommer åt den.
Är tanken då att NaOH ska döda hela rotsystemet?, för jag tror inte att det kommer att hända.
Vill du bara döda rotknölen borde det vara enklare att gräva upp rotknölen och döda den när den är ur marken (sopförbränning, eller torkning, eller vilket annat sadistiskt sätt man kan komma på)
Vill du bara döda rotknölen borde det vara enklare att gräva upp rotknölen och döda den när den är ur marken (sopförbränning, eller torkning, eller vilket annat sadistiskt sätt man kan komma på)
Jag har ingen erfarenhet av NaOH mot parkslide och har inte sett någon rekomendera det. Men det behövs inte koncentrera NaOH (kaustiksoda). Jag änvänder 10 % kaustiksoda mot mossa på betongplattor, Det är onödigt och sannolikt oeffektivt att använda konc lösning. Man kan räkna med att NaOH är effektivt ner till pH 10. Mycket hänger ju också på markens buffrande egenskaper. En sån stora knöl har tjocka rizhoms som växer horisontellt från knölen. Ofta 2 upptill 5 cm i diameter som behöver huggas av om knölen skall avskärmas från omgivningen.baltaxy skrev:
Har en buske parkslide som utgår från en stor rotknöl (kanske 50 cm i diameter) som sticker upp ovanför marken och på vilken det bildas knoppar direkt nu på våren. Kan jag, istället för att gräva upp den (med risk för spridning av delar) helt enkelt fräta sönder hela rotknölen med NaOH, eller tar detta för lång tid (eller medför andra problem)? Jag har den avskärmad så att djur inte kommer åt den.
baltaxy skrev:
baltaxy skrev:
Antropocen: Det är onödigt att täcka med plast. Klipper man bara ner den en gång i månaden så tappar den kraft fort.
För att testa täckte jag marken på 1m3 över resterna efter en uppgrävd knöl med plast förra sommaren. Skotten växte horisontellt under plasten. Intressant var att ett insekter eller maskar åt upp toppen på vissa skott som efter en tid dog. Ett sådant skott var en halv meter långt när det dog och blev svart. I år har jag ännu ej kollat under plasten eftersom jag inte har varit i sommarstugan ännuD Daniel 109 skrev:
Om du kan ta in en gris el. 2 så kanske det fixar sig. Iaf. lönar det sig att veta att de är de som bäst tar bort eländet!baltaxy skrev:
Jasså? har för mig att testet med grisar visade sig fungera dåligt då deras bökande spred beståndet mer och att det kom upp nya skott när grisarna togs från platsen. (Permanenta grisar kanske funkar men att bara ha dem där några år verkade funka dåligt).blomknopp skrev:
Det finns ingen snabb metod. Man måste vara envis. Grisar kan kanske vara en del av lösningen i vissa lägen. Men det är ingen mirakellösning.
Jag har i flera år ryckt bort alla skott jag hittar, visserligen med ojämna mellanrum men veckovis snarare än månadsvis. En viss avmattning märks nog men det är märkligt vad lite det tycks bekomma den och då tror jag inte jag har särskilt mycket av de stora rotknölarna utan mest ganska tunna horisontella jordstammar. Hos mig går det alltså inte fort.D Daniel 109 skrev:
Tror inte man ska räkna med att NaOH fräter bort rotknölarna men ger dem förhoppningsvis frätskador och dödar dem så att rötsvamparna sedan kan bryta ned dem när pH:t tillåter svamparna att verka. Är dock rädd att det blir svårt komma åt att skada tillräckligt stor del av knölarna för att döda dem helt. NaOH är inget långtidsverkande miljögift utom möjligen för surjordsväxter, när pH återgått till det normala är faran över, men fram till dess är luten farlig för allt liv och kan ge otrevliga frätskador så den måste hanteras ansvarsfullt.
Det finns snabba metoder. Lite grovt kan man nog säga att det finns Snabba, Billiga och Bra. Tyvärr kan du bara välja 2 av egenskaperna. Som vanligt hittar man all önskvärd information i mitt dokument.D Daniel 109 skrev:
Det finns även en mängd dåliga eller riktigt dåliga metoder.
I Älvsjö ska de låta kor gå hela sommaren.(vid mässan) De ska ta både Parkslide och Björnloka. Koskit luktar inte lika äckligt som grisskit. Annars är grisarna bättre!T TypRätt skrev:
Äter kor de växterna?
Tack för alla svar, jag valde att ta sönder och gräva ut knölen. Själva knölen är nu borta och jag håller på att gräva utefter rötterna.
Angående de jordmassor som kommer av grävandet och som har rotfragment kvar, hur har ni som grävt gjort med dessa?
Angående de jordmassor som kommer av grävandet och som har rotfragment kvar, hur har ni som grävt gjort med dessa?