P
Det var inte många rätt i den artikeln.

Det funkar säkert med en massa salt, det dödar allt. Men det är synd att de skrämmer upp folk så att de inte tar tag i problemet.

Hej, hittade detta bestånd i utkanten av en skogsglänta i kvarteret hemmavid. Ser det ut som parkslide tycker ni? Något att bekymra sig för om man bor ett par hundra meter bort? Växterna är ca 2 m höga. Sjukt nojig för dessa skitväxter.

• Ungefär två meter höga vissnade växter i en skogsglänta med löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växtbestånd med potentiellt invasiva arter, omkring 2 meter höga, i en skogsglänta med löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
W WSmith skrev:
Hej, hittade detta bestånd i utkanten av en skogsglänta i kvarteret hemmavid. Ser det ut som parkslide tycker ni? Något att bekymra sig för om man bor ett par hundra meter bort? Växterna är ca 2 m höga. Sjukt nojig för dessa skitväxter.
Oroa dig inte. Om det är Parkslide så är den inte mycket värre än maskrosor!

W WSmith skrev:
Ingen anledning till att oro sig. Du kan ju ändå inte påverka. Anfaller de så har du ingen chans att försvara dig. Det är bara att ta det lugnt och se hur det slutar.

Vill man tvunget ha bort denna vackra växt så är det klipppning,klippning och åter klippning som gäller, gärna daglig med en robotgräsklippare. Då har den icke en chans, den ger helt upp då efter en säsong eller möjligen två. Och så "riktig" RoundUp förståss.....

Eftersom den är rejält invasiv så vill man bli av med den.

Eftersom den inte matar roten fören tämligen sent på säsongen finns det ingen anledning att klippa dagligen. Det är bättre att låta den lägga energi på att växa. Men oavsett hur ofta man klipper så kommer det att ta mer än ett par år att bli av med den. Ett år är rena fantasier.

S STB skrev:
Beståndet ser ut att vara fristående på gräsmattan. Gräv bort det mesta av rötterna och plantera gräsmatta. Regelbunden gräsklippning, helst med robot, kommer ta död på den med tiden. Se bara till att inte några rotutlöpare når kanten och får komma upp.
Läs gärna mitt dokument också. [länk]
Jag tänkte skriva ut ditt kompendium så jag har det lättillgängligt, men du har stängt av möjligheter att spara, kopiera eller skriva ut dokumentet. Kan du tänka dig att åtminstone godkänna att man kan skriva ut det?

S
W WSmith skrev:
Några hundra meter bort är det garanterat inget att oroa sig över under din livstid. Givetvis under förutsättning att de inte får mänsklig hjälp att sprida sig. Däremot är det ju en invasiv växt som borde tas bort för att inte försämra den biologiska mångfalden där den växer.
Du har fått en del andra konstiga svar så om du är nyfiken på mina åsikter om ämnet får du gärna läsa mitt dokument. http://bit.ly/parkslide

limstift limstift skrev:
Jag tänkte skriva ut ditt kompendium så jag har det lättillgängligt, men du har stängt av möjligheter att spara, kopiera eller skriva ut dokumentet. Kan du tänka dig att åtminstone godkänna att man kan skriva ut det?
Rättigheterna för spara, kopiera och skriva ut är ihopkopplade så utskrifterna går inte att tillåta separat. Jag har satt begränsade rättigheter för att inte det skall grenas av kopior som inte rättas och uppdateras med de senaste rönen i ämnet.

• Gilla
  • Ledsen
limstift och 1 till
  • Laddar…
Du menar. Dina senaste åsikter.
Det skulle väl vara jobbigt om folk hänvisade till vad du visste att var sant förut kanske.

S
D Daniel 109 skrev:
Du menar. Dina senaste åsikter.
Det skulle väl vara jobbigt om folk hänvisade till vad du visste att var sant förut kanske.
Tack för din spydiga kommentar. Jag har spenderat otaliga timmar med att efter bästa förmåga tillhandahålla en så bra information som möjligt. Uppskattar du inte det så ber jag dig skriva något liknade om ett annat ämne som du behärskar istället för att ägna tid och energi åt att klanka ner på mitt jobb och engagemang.

Det var för övrigt väldigt länge sedan som jag gjorde någon rättelse. På senare tid har det bara varit tillägg och förtydliganden.

Jag har inte tittat i ditt dokument frekvent. Men jag vet att det var stora skillnader mellan läsningarna. Men alltid den enda rätta sanningen.

S
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte tittat i ditt dokument frekvent. Men jag vet att det var stora skillnader mellan läsningarna. Men alltid den enda rätta sanningen.
Gör något konstruktivt istället för att klanka på sådana som faktiskt försöker göra det.

Jag svarar här och försöker påpeka när folk skriver galna saker. Du tycks också ha tagit till dig endel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.