Lämna det på platsen.

Passa på att köpa lite glyfosat på ebay innan det försvinner helt. Pensla sedan på det som kommer upp.

D Daniel 109 skrev:
Lämna det på platsen.
Ja, lättast är kanske att lämna det, men då tänker jag nog åtminstone sålla jorden som STB beskriver i sitt dokument så att där inte finns något större än c:a 1 cm3 kvar. Om någon har andra exempel hur de praktiskt gjort sig av med jord är jag dock fortfarande intresserad av att veta.

Jag undrar också hur små rötterna bör vara innan det är rimligt att man slutar att följa dem från rotknölen.

B
Ytterst små delar av parkslide i jord kan sprida växten. Det är med andra ord inte att rekommendera att ta bort den till exempelvis återbruk.

Är det fin jord (små partiklar) kan man sprida den på gräsmattan och bara kratta ut det, där gräsklipparen kommer ta hand om ev. nya skott enkelt.

Är det större klumpar kan du väl lägga dem på en komposthög på tomten?

• Gilla
Jacob Alvar
  • Laddar…
Det är bättre att den stannar där plantan var, då riskerar man inte spridning. Något ska man ju ändå ha i hålet man grävt

D Daniel 109 skrev:
Äter kor de växterna?
Vet inte med kor men Tjurarna hemma bryr sig inte om Parkslide. Lite synd då de ska vara nyttiga för djur. Någon som provat med får?

De tycks inte vara särskilt förtjusta i den. Även om vissa säger att de äter den.

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Redan provat, utan att säga för mycket så kan vi väl uttrycka det som såhär att folk som får handskas med kraftigare varor än vad svensson får köpa på butik, har gått bet.
Du sa just utan att veta om det själv vad som hjälper, FÅR.

Låna några får eller getter av bonden istället.

Låt dom äta upp både plantor och rötter.

Så blir du av med otyget.

Brorsan har får och getter de äter totalt rent all bark på större vanliga träd alla rötter alla blad de når

Det finns alltid ett naturligt sätt, bojkotta Roundup

Redigerat:
P Peter_Klasson skrev:
Du sa just utan att veta om det själv vad som hjälper, FÅR.

Låna några får eller getter av bonden istället.

Låt dom äta upp både plantor och rötter.

Så blir du av med otyget.

Brorsan har får och getter de äter totalt rent all bark på större vanliga träd alla rötter alla blad de når

Det finns alltid ett naturligt sätt, bojkotta Roundup
Får äter inte bark. Inte rötter heller.
De tycks inte vara särskilt pigga på parkslide heller. Sedan finns det viss skillnad på individer. Getter knaprar däremot på väldigt mycket.

baltaxy baltaxy skrev:
Har en buske parkslide som utgår från en stor rotknöl (kanske 50 cm i diameter) som sticker upp ovanför marken och på vilken det bildas knoppar direkt nu på våren. Kan jag, istället för att gräva upp den (med risk för spridning av delar) helt enkelt fräta sönder hela rotknölen med NaOH, eller tar detta för lång tid (eller medför andra problem)? Jag har den avskärmad så att djur inte kommer åt den.
Hetvatten 100 grader typ vattenkokare hjälper mot rötter elda upp roten så den inte överlever

• Gilla
Fri som en fågel
  • Laddar…
Ja, tar dör på den. Men en liter hett vatten ger inte tillräckligt uppvärmning på särskilt mycket jord. Det finns metoder där man hettar upp marken med ånga. Men det är en annan skala än vattenkokaren. Nackdelen är att det dödar allt annat också.

Det finns ju andra sätt att hetta upp en växt...

Jag slog ner ett kopparrör genom rotknölen,slog ner några järn rör i en ring
runt roten kopplade ihop dessa järnrör med en elkabel. Tog mitt bensindrivna elverk 230v och kopplade ett 1000w element i serie med fasledningen till kopparröret. Nolledningen till järnrören. Då går strömmen
genom rotknölen via elementet.Efter ett tag så gav den upp.
Tyvärr så blev det dyrt med bensinen. Varning man måste veta att man kopplar rätt. Ta hjälp av en elkunnig person.

Det låter som ett bra sätt att ta livet av sig. Jag tror att det är bättre att försöka med klenspänning och likström.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ja man bör veta vad man ska ta livet av PS det är rotknölen det gäller.Svag likspänning gör ingen verkan. Jag har borrat upp hål i knölen och hällt i
Allt möjligt efter alla tips men den överlever tydligen det mesta.
Men efter elbehandlingen så gick den ner på sparlåga.
J A F.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.