1 743 323 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Har du testat? Efter ett år var mitt bestånd av parkslide reducerat med ungefär 50 % bara genom att klippa intensivt. Räknar med att kommande säsong är det helt(?) borta. Eller gömmer den sig i gräsmattan? Robotklippare har samma effekt på mossa. På en säsong har den, och vi hade jättemycket, så gott som helt försvunnit. Samma gäller beträffande Kirskål.D Daniel 109 skrev:Eftersom den är rejält invasiv så vill man bli av med den.
Eftersom den inte matar roten fören tämligen sent på säsongen finns det ingen anledning att klippa dagligen. Det är bättre att låta den lägga energi på att växa. Men oavsett hur ofta man klipper så kommer det att ta mer än ett par år att bli av med den. Ett år är rena fantasier.
Nej, jag har inte testat att klippa intensivt. Jag har testat att klippa lågintensivt. Det funkar. Jag har inte sett någon som jämför metoderna tyvärr. Många påstår ju att det inte funkar med någon av dem. Det gör det uppenbarligen.
Ja, du påpekar ofta när du tycker att folk har fel, men skriver sällan (aldrig?) långa hjälpsamma texter för att hjälpa folk att göra rätt. Om fler gjorde det skulle vi ha ett mycket bättre forum.D Daniel 109 skrev:
Det är ingen nytta med långa felaktiga texter.
När det gäller parkslide trådarna så är inte bristen förklarande inlägg, utan att de drunknar bland felaktiga inlägg och alla inlägg som förklarar att de felaktiga är felaktiga.
När det gäller parkslide trådarna så är inte bristen förklarande inlägg, utan att de drunknar bland felaktiga inlägg och alla inlägg som förklarar att de felaktiga är felaktiga.
Jag tycker du skulle kunna bidra till en bättre värld genom att lägga ner tid på att skriva korrekta och hjälpsamma texter och bidra med sådan information som folk verkligen behöver.D Daniel 109 skrev:
"Jönköpings kommun testar omstridd metod för att bekämpa parkslide"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...star-omstridd-metod-for-att-bekampa-parkslide
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...star-omstridd-metod-for-att-bekampa-parkslide
Till dem som är så hysteriska betr. parkslide: Växten underminerar inga hus så att dessa välter. Parkslide är en vacker växt. Parkslide är inte förbjuden, man får både ha den i sin trädgård och plantera ny om man så vill. Den är lättare att bekämpa, om man så vill, än maskroser.Lugn och fin! Bara klipp, klipp och klipp, (med robotklippare?) där man inte vill att den skall växa.Tokslut skrev:
Den är invasiv så den bör definitivt inte planteras utan bekämpas. Men jag håller med om att det inte är komplicerat.
Vill du däremot inte ha den är den ett helvete. den dör aldrig, bara kommer tillbaka. lite missbildad och jävlig men den dör inte.C Canutos skrev:Till dem som är så hysteriska betr. parkslide: Växten underminerar inga hus så att dessa välter. Parkslide är en vacker växt. Parkslide är inte förbjuden, man får både ha den i sin trädgård och plantera ny om man så vill. Den är lättare att bekämpa, om man så vill, än maskroser.Lugn och fin! Bara klipp, klipp och klipp, (med robotklippare?) där man inte vill att den skall växa.
Jag hade ganska stora mängder parkslide på tomten vi köpte. Efter några säsongers klippning, klippning,klippning försvann den. Händer att man kan se något skott komma upp fortfarande, men då bara rycker jag det om inte klipparen (robot-) kommer åt.
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Bönderna hemma säger att det tar 3-4 år när man klipper så man ska, som du, inte ge upp.C Canutos skrev:
Har en buske parkslide som utgår från en stor rotknöl (kanske 50 cm i diameter) som sticker upp ovanför marken och på vilken det bildas knoppar direkt nu på våren. Kan jag, istället för att gräva upp den (med risk för spridning av delar) helt enkelt fräta sönder hela rotknölen med NaOH, eller tar detta för lång tid (eller medför andra problem)? Jag har den avskärmad så att djur inte kommer åt den.
Det är inte farligt att gräva upp den. Se bara till att inte dumpa den på något dumt ställe. Gräv bort så mycket du har ork till och klipp sedan ner den en gång i månaden. Det behöver inte vara svårare än så.
Jo, jag vet hur det funkar med grävning, men det är i mitt fall ett sämre alternativ av ett flertal orsaker (inkl det nämnda), därför ville jag veta om någon har erfarenhet av eller kunskap om att avlägsna en så stor rotdel med NaOH. Är det en möjlig framkomlig väg?