BiFuel BiFuel skrev:
Nej att det ska försvinna är det ingen som tror :)
Tanken från de som har det på tomten var mer att om den snällt hållt sig till samma storlek i 10 år är det dumt att "mucka" med den och riskera att den börjar försöka sprida sig.
Risken är väl att det sprider sig utan att det syns (under mark).
Och när det börjar skjuta skott om 1 eller 15 år 20 meter bredvid det fina beståndet som finns idag är det redan för sent att göra någonting åt.

Lexington Lexington skrev:
Risken är väl att det sprider sig utan att det syns (under mark).
Och när det börjar skjuta skott om 1 eller 15 år 20 meter bredvid det fina beståndet som finns idag är det redan för sent att göra någonting åt.
Ja, det är lite det som jag är rädd för. Ska lansera en kampanj för att få personerna ifråga att starta Operation Utrota :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
BiFuel: Om beståndet hållit sig konstant i så många år så växer den nog på en plats som är långt ifrån optimal. Jag skulle väntat till en dag då du har gott om tid och grävt bort så mycket rötter som du orkar. Beroende på markförhållanden så kan de gå flera meter djupt, men det gäller säkert inte ditt lilla bestånd. Det finns ingen egentlig huvudrot utan mer ett nätverk av rötter i varierande storlek.

Enligt föreskrifterna från min kommun så skall de uppgrävda rätterna, och förmodligen också jorden, förpackas och läggas i brännbart i sopåtervinningen. Räkna med att det går åt många sopsäckar.

Sedan skulle jag köpt 10 burkar (ju mer desto bättre) med natriumhydroxid (propplösare för avlopp) och hällt i gropen innan jag fyllde på med ny jord igen. Blanda inte med vatten eller något, häll bara på pulvret. Lägg på ny jord omedelbart efteråt så att inget djur eller barn riskerar att komma i kontakt med det.

Därefter är det bara att mentalt förbereda sig på att rycka skott i några år för du lyckas säkert inte få bort allt. Låt inte skotten komma så långt att de får energi från fotosyntesen så du måste kolla ganska ofta. Typ varje vecka. Eftersom det inte verkar vara en gynnsam plats så kommer den nog vara relativt enkel att knäcka.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
BiFuel: Om beståndet hållit sig konstant i så många år så växer den nog på en plats som är långt ifrån optimal. Jag skulle väntat till en dag då du har gott om tid och grävt bort så mycket rötter som du orkar. Beroende på markförhållanden så kan de gå flera meter djupt, men det gäller säkert inte ditt lilla bestånd. Det finns ingen egentlig huvudrot utan mer ett nätverk av rötter i varierande storlek.

Enligt föreskrifterna från min kommun så skall de uppgrävda rätterna, och förmodligen också jorden, förpackas och läggas i brännbart i sopåtervinningen. Räkna med att det går åt många sopsäckar.

Sedan skulle jag köpt 10 burkar (ju mer desto bättre) med natriumhydroxid (propplösare för avlopp) och hällt i gropen innan jag fyllde på med ny jord igen. Blanda inte med vatten eller något, häll bara på pulvret. Lägg på ny jord omedelbart efteråt så att inget djur eller barn riskerar att komma i kontakt med det.

Därefter är det bara att mentalt förbereda sig på att rycka skott i några år för du lyckas säkert inte få bort allt. Låt inte skotten komma så långt att de får energi från fotosyntesen så du måste kolla ganska ofta. Typ varje vecka. Eftersom det inte verkar vara en gynnsam plats så kommer den nog vara relativt enkel att knäcka.
Det är inte min tomt men jag förmedlar tipsen. Ytan kommer troligen att få automower sen då den ligger omgiven av gräsmatta.

BiFuel BiFuel skrev:
Men då bör man väl först gräva upp rötterna?

Jag fick för mig att det ibland är bättre att låta ett avgränsat litet bestånd som inte expanderar vara ifred, annars börjar den skjuta nödskott för att sprida sig. Men samtidigt kan den ju då fortsätta att lagra energi i rotsystem.

Hur djupt brukar huvudroten ligga eller varierar det? Att rötterna kan gå djupt vet jag.
Djupet på rötterna beror hur den har kommit dit. Är det jord som är fraktad dit och som har varit parkslidekontaminerad, så ligger rotdjupet troligtvis väldigt ytligt. En Parkslide som har fått växa år efter år kan ha rötter tjocka som människoben en bra bit ner. Det är mycket riktigt som du säger att "muckar du med den" så tenderar den att göra allt i sin makt för att överleva, expandera etc. Det finns flertalet Parkslide bestånd som åtminstone visuellt ovan jord står helt stilla och inte rör på sig. Det kan bero på att den har hinder i sin väg under mark. Berg, vatten etc. Eller så sprider den sig med jordkrypare vilket först märks när du efter några år får ett parkslideskott på ett helt annat ställe än där du väntat dig det.

Är det inte i vägen för dig, inte i närheten av grannar osv, ja då hade jag onekligen övervägt om det inte är bäst att bara låta den vara. Samtidigt så ÄR växten invasiv. Den vill sprida sig och den kommer göra allt i sin makt för att göra det, det hör till dess DNA. Så jag personligen sover bättre själv om en sådan växt är helt borta ur bilden än att åka iväg på en fin sommarsemester och komma hem för att upptäcka att ett parkslideskott har sprängt rätt upp genom ett dräneringsrör.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Alla växter vill sprida sig det är inget unikt för den. Men jag håller med om att den bör försvinna. Jag tror på att ta ner den helt några gånger per år.

• Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Jag har precis "dammsugit" min gräsmatta från parkslideskott. Ett problem med gräsklipparrobot är att Parksliden växer snabbare än gräset och skjuter snabbt upp ovan gräsets längd, vilket gör att roboten kapar av den - och sprider fragment vidare vilket kan skapa nya skott och jordlöpare. Vill man utrota den helt så vill man undvika detta.

Räknar jag baklänges nu så är det 3 eller 4 år utan solljus - och den har fortfarande växtkraft. Jämför med att lägga en presenning på gräsmattan i tre veckor där allt under presenningen är gult efter fyra dagar och där allt under är typ under pågående förmultning/jord efter ett par veckor. Riktigt fascinerande.

Det hade varit väldigt intressant för denna tråd att se huruvida en import av Aphalara itadori hade påverkat populationen. Växten lever ju kan man säga i en slags symbios i Asien där larverna Aphalara itadori tuggar på den och därför är den under kontroll där. Någon dåre tog växten till Europa och Sverige (men utan larverna) och därför är den invasiv här. En studie i England pekar på att en import av larverna Aphalara itadori gör susen. Jag skulle nästan vilja pinga Länsstyrelsen på detta. Nu vet man dock inte vad införandet av sådana larver i sig får för effekt på resten av ekosystemet. Det är det man forskar på i Storbrittanien. Då importerar vi ännu en ny art som inte finns här naturligt. Hur påverkar det fåglar, möss, andra maskar och larver etc. Men överlag hade det varit väldigt tilltalande att inte behöva ta till gifter eller mekaniska medel, utan bara övergöda med lite hungriga larver. Lite som att vattna med Nematoder i växthuset och hela floran av blomflugor slås ut då nematoderna gottar i sig larverna i jorden.

• Gräsmatta med uppväxande parkslide som sticker upp över gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alla växter vill sprida sig det är inget unikt för den. Men jag håller med om att den bör försvinna. Jag tror på att ta ner den helt några gånger per år.
Alla växter vill sprida sig, ja, men det skiljer sig rejält i hur och vilken omfattning. Brännässlor t.ex. är ofta centrerade till ett visst område och även om den vill föröka sig så är den inte ens i närheten av vad Parksliden förmår. Varken i växtkraft eller spridning. Ett stånd av brännässlor dalar rätt snabbt av bara penslat glyfosat på bladen och ger upp helt och relativt snabbt. Det som möjligen skiljer sig att en brännässla dör i praktiken omedelbart och ger upp. Parksliden om man kör en spade i den, delar sig och börjar sprida sig från respektive del. Påminner lite om vildhallon, man trodde man var kvitt skiten efter att ha grävt upp en hel dundergrop men nog finns det vildhallon där åter efter igen :)

S
BiFuel BiFuel skrev:
Det är inte min tomt men jag förmedlar tipsen. Ytan kommer troligen att få automower sen då den ligger omgiven av gräsmatta.
Parkslide begränsas inte av en robotgräsklippare. På någon av de första sidorna i den här tråden ser du bilder på ett bestånd parkslide som skickat rötter flera meter i gräsmattan. Ägaren misstänkte något och stängde av gräsklipparen några dagar. Det sköt upp skott överallt.
Man måste alltså till att hela beståndet bekämpas på samma gång. Robotgräsklippare över hela ytan borde kunna fungera, men jag har inga minnen av att någon här i tråden försökt.

Jag tänkte att om man gräver upp beståndet så tar klipparen hand om alla skott som kommer upp sen så att den inte får ny energi till rötterna.

Men sprids den verkligen av små växtfragment? Jag trodde det krävdes rotbitar. Jävla växt alltså...

Det är nog inte sannolikt att fragment tar sig. Men det kan absolut bli spontana sticklingar. Men det är ju viss skillnad på hela växtdelar och fragment från en gräsklippare.

S
BiFuel BiFuel skrev:
Jag tänkte att om man gräver upp beståndet så tar klipparen hand om alla skott som kommer upp sen så att den inte får ny energi till rötterna.
Jag kan tyvärr inte påminna mig om någon som hållt nere ett helt bestånd med robotklippare men det låter rimligt att parksliden till slut kommer ge upp. Dock är den fantastiskt bra på att skicka iväg rötter i olika riktningar när den inte kommer upp på sin "vanliga" plats. Det fick jag erfara då jag bara täckte över ett väletablerat bestånd med presenning. Det tog bara några veckor innan det var fullt med skott utanför kanten. Givetvis berodde det också på att jag uppenbart hade för liten presenning och därmed för lite marginal. Det beståndet stod också på en solig plats med bra tillgång till näring och vatten.

Alltså, gräv upp rötterna och döda så mycket som möjligt först. Sedan låter du robotgräsklipparen hålla rent samtidigt som du noga har koll på om det dyker upp skott direkt utanför robotens arbetsyta. Ju bättre jobb du gör med grävandet, desto kortare kommer rötterna innan de ger upp.

Själv har jag aldrig sett ens hela växtdelar av parkslide rota sig om det inte finns rötter med. I början var jag ganska oförsiktig när jag kapade och drog upp rötter och sedan slängde allt i en hög bredvid som tyvärr fick ligga ett tag innan jag tog hand om det. Jag är tämligen säker på att det var rötterna som snabbt etablerade sig. Det är dock relativt enkelt att döda av en enstaka nyetablerad planta genom att rycka upp och dränka området med natriumhydroxid. Förmodligen var natriumhydroxiden overkill, men varför ta risken.

Vad jag förstår så har Daniel109 ingen egen erfarenhet av parkslide, vilket gör att jag betraktar hans påståenden med mindre tilltro.

• Gilla
Nicontec och 2 till
  • Laddar…
En idé jag fick... Skulle det på något sätt vara möjligt att begränsa rötterna under jorden, tex genom att pressa ner en stor cylinder eller tunna skivor eller liknande? Kanske jättekorkat, men man måste ju tänka högt ibland för att idéer ska födas :)

Man kanske då iaf kan styra bort den från rör och hus och annat man vill skydda.

Satsuki
S SimonZ skrev:
En idé jag fick... Skulle det på något sätt vara möjligt att begränsa rötterna under jorden, tex genom att pressa ner en stor cylinder eller tunna skivor eller liknande? Kanske jättekorkat, men man måste ju tänka högt ibland för att idéer ska födas :)

Man kanske då iaf kan styra bort den från rör och hus och annat man vill skydda.
Teoretiskt kan det fungera, men man måste ganska djupt ned eftersom rötterna går djupt på ett väl etablerat bestånd. Det andra problemet är att Parkslide är väldigt bra på att skicka rötter (tunna, nästan osynliga!) så det är svårt att avgöra om det finns rötter innanför/utanför avgränsningen....

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Hej, efter att ha läst den här tråden med förskräckning så blev jag orolig att det är Parkslide jag har i min slänt mot skogen här.

Vad säger experterna här ?

• Lummig slänt med gröna lövverk som misstänks vara Parkslide.
    Skapa konto
  • Slänt med gröna växter misstänkta för att vara Parkslide i blandad skogsmiljö.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.