Ja, det är ett korkat råd. Men tyvärr vanligt.
Det nämns även när det gäller andra invasiva växter. Det är helt normala växter som tyvärr även trivs i naturen. Men normala metoder funkar även på dessa.

Åsa Lund
Inte i närheten av samma typ av invasiv växt, men vi har på manuellt och envist sätt blivit av med åkerfräken som växte överallt i trädgården.

Den är inte invasiv alls. Den tillhör den naturliga floran.

Parkslide mot gran, vem skulle vinna?

Den som är först.

Åsa Lund
D Daniel 109 skrev:
Den är inte invasiv alls. Den tillhör den naturliga floran.
Jag vet, men man måste ändå vara ganska ihärdig för att bli av med den

Ja, men det liksom inte inte alls med definitionen av en invasiv växt att göra.

S
M -MH- skrev:
Parkslide mot gran, vem skulle vinna?
Alla träd och buskar som redan är högre än 3 meter vinner över parkslide. Dock överlever en väletablerad parkslide länge även då den är skuggad av skog.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
I en tät granskog lär den inte klara sig.

Min alldeles egna tro, är att hysterin om parkslide är onödig. Jag tror inte att den behöver vara så hemsk att bli av med.
Ogräs borde räknas som en invasiv art...
Där har man att göra varje sommar...

Nej jag har ingen giltig källa. Allt bygger på vad jag tagit till mig när jag läst på nätet.

Vad är ogräs?

Invasiva arter är alla växter som inte tillhör den naturliga floran, men som kan sprida sig i naturen. Det har inget med om de är besvärliga i en trädgård att göra.

D Daniel 109 skrev:
Nej de lär inte göra något. Det är tillåtet att plantera den om man vill.
Inte förbjuden enligt EU-förordningen men samtidigt nationellt klassad som invasiv med Mycket hög risk (SE). Det finns visst Länsstyrelser som genomför åtgärder.

Nej. Den är fullt tillåten att odla. De kommer inte att göra något alls. Men visst, länstyrelsen gör visst jobb mot invasiva växter.

• Gilla
maja.andersson27189
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
I en tät granskog lär den inte klara sig.
Hittade i en skog just parkslide, även ormbunke i just en rätt tät granskog. =) Hur länge den stått där på ytan av typ 50x50 meter har jag ingen aning om. Om skogsägaren vet om det? Jajamen var nykörda spår precis i det med.

Och invasiv betyder att en art är främmande OCH gör skada på något sätt - kan vara att den tränger undan inhemska arter eller påverkar odlingar med följd av ekonomisk förlust. De arter som ännu inte etablerat sig kan vi alltså inte veta om det kommer göra skada, men man kan göra en riskbedömning. Därav potentiellt invasiv. Inhemska arter är alltså inte invasiva per definition, även om det går att prata om arter som är naturliga i t.ex. södra Sverige men hittills inte spridit sig norrut och där kan anses vara "möjligt invasiva".

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.