44 522 läst ·
153 svar
45k läst
153 svar
Parkslide på uppstyckad granntomt
Ja, det är ett korkat råd. Men tyvärr vanligt.
Det nämns även när det gäller andra invasiva växter. Det är helt normala växter som tyvärr även trivs i naturen. Men normala metoder funkar även på dessa.
Det nämns även när det gäller andra invasiva växter. Det är helt normala växter som tyvärr även trivs i naturen. Men normala metoder funkar även på dessa.
Den är inte invasiv alls. Den tillhör den naturliga floran.
Den som är först.
Ja, men det liksom inte inte alls med definitionen av en invasiv växt att göra.
I en tät granskog lär den inte klara sig.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Min alldeles egna tro, är att hysterin om parkslide är onödig. Jag tror inte att den behöver vara så hemsk att bli av med.
Ogräs borde räknas som en invasiv art...
Där har man att göra varje sommar...
Nej jag har ingen giltig källa. Allt bygger på vad jag tagit till mig när jag läst på nätet.
Ogräs borde räknas som en invasiv art...
Där har man att göra varje sommar...
Nej jag har ingen giltig källa. Allt bygger på vad jag tagit till mig när jag läst på nätet.
Vad är ogräs?
Invasiva arter är alla växter som inte tillhör den naturliga floran, men som kan sprida sig i naturen. Det har inget med om de är besvärliga i en trädgård att göra.
Invasiva arter är alla växter som inte tillhör den naturliga floran, men som kan sprida sig i naturen. Det har inget med om de är besvärliga i en trädgård att göra.
Nej. Den är fullt tillåten att odla. De kommer inte att göra något alls. Men visst, länstyrelsen gör visst jobb mot invasiva växter.
Och invasiv betyder att en art är främmande OCH gör skada på något sätt - kan vara att den tränger undan inhemska arter eller påverkar odlingar med följd av ekonomisk förlust. De arter som ännu inte etablerat sig kan vi alltså inte veta om det kommer göra skada, men man kan göra en riskbedömning. Därav potentiellt invasiv. Inhemska arter är alltså inte invasiva per definition, även om det går att prata om arter som är naturliga i t.ex. södra Sverige men hittills inte spridit sig norrut och där kan anses vara "möjligt invasiva".
Redigerat: