Hej,

Jag ska lägga nytt parkettgolv:

Bäckaskog klickgolv från colorama https://www.colorama.se/produkter/backaskog_275886

Har börjar riva det nuvarande golvet. Bilden visar alla lager ner till golvvärmeslingan. Från vänster i bilden:
1. Nuvarande golv,
2. Golvpapp
3. Plattor, 4mm tjocka som är fastskruvade
4. Golvfoam
5. En bit av slingan som sitter emellan spånskivor.
6. Rågolv med isolering under (syns ej på bilden)

Det nya parkettgolvet är 6 mm tjockare. Behövs alla lager på bilden? Jag undrar om jag behöver ha 4mm plattorna kvar.

Jag tänkte även lägga golvet tvärs slingorna istället för längs som det är nu. Är det ett problem?

Något mer att tänka på

• Bild som visar flera lager av golv, inklusive nuvarande golv, golvpapp, 4 mm plattor, golvfoam, och golvvärmeslinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Om det är spårade 22mm golvspånskivor så behövs inte 4mm undergolv som mellan golv, utan du lägger 0.2mm åldersbeständig folie och foam som du sedan lägger parketten på..

J
C Colon skrev:
Spånskivorna är 12 mm, typ samma som diametern på slingan. Går det bra ändå?

Om ja, så är det bara att riva upp allt, lägga en folie t.ex. [länk]

Sedan lägga över den foam jag redan har. Eller hur?
Oj nej 12mm är inte tjockt någ..
Du gör bäst att lägga ett förstärkningsgolv på spån golvet om du inte har en väldigt tjock parkett..
Ja plastfolien är rätt och den ska vara direkt på spångolvet..
Det finns en kombiprodukt som är både plats och foam i ett Kährs Tuplex men det går lika bra med plast och foam..

• Rulle med underlagsfoam Kährs Tuplex, 15 m lång, för isolering och förstärkning av golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, tack. Hur blir det om jag behåller 4 mm plattorna plus det nya golvet som är 13 mm tjockt?

Finns det risk att ha sönder slingorna om det är för tunnt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.