Är det någon som har erfarenhet av parkettgolv i fritidshus?
För parkettgolv rekommenderas en temp på minst 18 grader året runt. Behövs detta eller klarar sig parkettgolvet med en underhållsvärme/-temp på runt 15 grader??

Annars måste vi lägga vanligt trägolv som ju är betydligt tjockare - kan man sätta el-golv-värme (komfortvärme) under vanligt "brädgolv"?

P
Är det verkligen trockleken som bestämmer om det fungerar över/under 18 grader, låter konstigt, borde vara något annat, sammansättningen (kärna-faner t..ex.) ?

Hej,

Vi har 14mm parkett i vårat fritidshus och ligger på ca 15 grader på vintern, det är min vilja och få ner den till, mellan 15-20 iallafall och har inte märkt något speciellt på golvet.

Jag misstänker för egen del, att temperatur rekommendation för parkettgolv en mera är tillverkarnas sätt att gardera sig - troligen är luftfuktiogheten viktigare. Har läst, att även andra typer av trägolv lever och rör sig ännu mera än parkett och borde därför vara minst lika känsliga för temperatur och luftfuktighet under vintern?
Min undran rörande golv av vanliga träplankor gällde mera golvvärmen - med tjockare golv behövs väl mera effekt/värme på golvslingan för att göra golvytan lika varm jämfört med tunnare parkett? Någonstans har jag läst att komfortvärme inte rekommenderas för golv tjockare än ca 14 mm.

bra-byggare skrev:
Är det verkligen trockleken som bestämmer om det fungerar över/under 18 grader, låter konstigt, borde vara något annat, sammansättningen (kärna-faner t..ex.) ?
Tänkte mera på om det fungerar med golvvärme (typ konfortvärme, el) om golvtjockleken blir större ....?

golvvärme är väl inte ens att rekommendera med trägolv?!?

minst 5 år har parkettgolv 14 mm fungerat fint utan golvvärme i stuga som nog kan anses att all byggfukt är borta efter typ 40 år med den tidens byggmästare som byggde stugan men det kanske är en fördel att huset inte har riktigt platta på mark mer än en liten del utan består även av källare där ju inte parkettgolv finns så klart

glömde ju luft/luft -värme pump på underhållsvärme med element som hjälpkälla när det blir riktigt kallt och är ställt på 10 grader i skåne

U
Vi har parkett (relativt tjock trestavs-, 70-tal) och hade under 20 år huset kallställt mellan besöken på vintern, med hårda uppvärmningar när man väl var där som följd. Senaste fem åren har vi istället kört underhållsvärme runt 8-10 grader, använder huset nära nog varje helg och ingetdera har skadat golvet på något sätt.

Det känns som att LarsOlofK är rätt ute - tillverkarna garderar sig genom snäva rekommendationer med både hängslen och livrem. Vidare är det väl rimligt att anta att golvets kvalitet och tjocklek spelar in, liksom luftfuktighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.