15 333 läst ·
29 svar
15k läst
29 svar
Parkettgolv från 1974
Möjligen misstolkar jag dig men laminatgolv är väl inte gjorda av PLAST? Laminatgolv består väl av papper pressat under hårt tryck.BirgitS skrev:
https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/golvguiden/laminatgolv/
F.ö håller jag med alla som vill kölhala TS för Jens hädiska tankegångar.....
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Ytskiktet består oftast av någon form av plast enligt länken i föregående inlägg.
Har hört att det är ohälsosamt att såga laminatgolv inomhus, vet inte om det stämmer men planerar själv att hålla till ute på altanen. (Vill inte ha damm inne i onödan även om det är ofarligt.)
Har hört att det är ohälsosamt att såga laminatgolv inomhus, vet inte om det stämmer men planerar själv att hålla till ute på altanen. (Vill inte ha damm inne i onödan även om det är ofarligt.)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Även mösterskiktet, alltså det fotografiska pappret är behandlat med melaminhartser enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Laminatgolv
Gör som du själv vill, det är ditt hus.
Jag som golvläggare är sjukt less på holländskt mönster. Ett tag skulle alla ha det hemma och vi gjorde massor sånna jobb. Det är tvärfult även om det är modernt eller inte (kanske för att jag sett för mycket av det den senaste tiden iofs). Ni ska väl ändå inte vara med i någon designtidning med rummet? Det viktiga är ju att ni blir nöjda.
Däremot att riva ut det kan ju vara rätt dumt, lägg isåfall nytt ovanpå!
Hemma hos mig ligger det holländskt mönster under en sliten och gulnad eklamellbräda. Innan jag säljer kan jag då riva upp ekparketten och fräscha till det holländska.
Jag som golvläggare är sjukt less på holländskt mönster. Ett tag skulle alla ha det hemma och vi gjorde massor sånna jobb. Det är tvärfult även om det är modernt eller inte (kanske för att jag sett för mycket av det den senaste tiden iofs). Ni ska väl ändå inte vara med i någon designtidning med rummet? Det viktiga är ju att ni blir nöjda.
Däremot att riva ut det kan ju vara rätt dumt, lägg isåfall nytt ovanpå!
Hemma hos mig ligger det holländskt mönster under en sliten och gulnad eklamellbräda. Innan jag säljer kan jag då riva upp ekparketten och fräscha till det holländska.
Jag tänkte likadant som dej. ”Jag vill ha vida vitbetsade plankor och inte tre stav!” nu har jag rivit och slängt den ”gamla” golvet som säkert var hårdare och mer slitstark. Håller på med att försöka göra betongen under tillräckligt platt för att lägga det nya golvet. Ångrar starkt att jag inte bara slipade som mitt hemförsäkring vilde göra. Jag har även gjort lite tester med ett provbit av den nya golvet och jämfört med den gamla golvet är den ganska mjuk. Vi får vara försiktiga och inte tappa t ex nycklar på den nya då det komma lämna jack!
Klicka här för att svara